'54 PV 444 Bremsetrøbbel

Tråder som omhandler bremser, drivverk, huloppheng,osv

'54 PV 444 Bremsetrøbbel

Innlegg G.Larson » Tir 29 Sep 2015 04:09

Hei
På min '54 PV 444 (som jeg kjøpte rett før helga) :D så har jeg litt problemer med bremsene. De tar ikke før pedalen er helt i bunn og da kommer ikke pedalen ut igjen.
Må sette foten under og dra den ut igjen. Er det hovedbremsesylinderen som er problemet? Og holder det da med ett rep.sett for denne?
Ellers så tar bremsene jevnt og fint.

Mvh
Ståle
Ståle B.
Brukerens avatar
G.Larson
 
Innlegg: 414
Registrert: Man 28 Sep 2015 19:38
Bosted: Aure-Nordmøre

Re: '54 PV 444 Bremsetrøbbel

Innlegg 445 » Tir 29 Sep 2015 09:00

Gratulerer med ny bil!
Har du sjekket at det er tilstrekkelig med bremsevæske i hovedbremsesylinderen/masterpumpa?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5767
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: '54 PV 444 Bremsetrøbbel

Innlegg Reodor57 » Tir 29 Sep 2015 13:52

Det er en ganske kraftig returfjær på bremsepedalen, så denne kan være røket eller ha hoppet av. I tillegg bør du nok lufte bremsene og få på ny bremsevæske. Av erfaring er ikke denne byttet på noen år. En demontering og justering av bremsene er nok også på sin plass. Om bremsene ikke har blitt byttet til en nyere type (Duoservo(Har ikke noe med servo å gjøre men de virker bedre enn foregående modell)) så er det en selvjusteringsmekanisme som normalt har satt seg. Start med lufting og få på ny fjær, for så å gå videre med resten. Tips: Volvo i USA hadde en fiks til de selvjusterende bremsene. Selve mekanismen ble fjernet, men det ble satt på en eksenterskive på den ene justeringsbolten på bremsedekselet for at en kunne justere bremsene manuellt. (Den andre bolten har eksenterskive).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2811
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: '54 PV 444 Bremsetrøbbel

Innlegg G.Larson » Fre 02 Okt 2015 18:10

Reodor57 skrev:Det er en ganske kraftig returfjær på bremsepedalen, så denne kan være røket eller ha hoppet av.


Hmmm, kan ikke finne noen fjær, ei heller hvor den skal sitte. Er det den fjæra som er inntegnet til høyre her?

Bilde
Ståle B.
Brukerens avatar
G.Larson
 
Innlegg: 414
Registrert: Man 28 Sep 2015 19:38
Bosted: Aure-Nordmøre

Re: '54 PV 444 Bremsetrøbbel

Innlegg Reodor57 » Fre 02 Okt 2015 19:23

Heldig for deg har jeg Duetten på løftebukken nå. Tok et bilde som viser hvor den er. PV har tilsvarende, men bakre feste er en liten metallbit på rammevangen. Det gjelder da vår 1957 444.
IMG_20151002_190755.jpg
Returfjær bremsepedal
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2811
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: '54 PV 444 Bremsetrøbbel

Innlegg G.Larson » Fre 02 Okt 2015 20:11

Flotte greier. Da skal jeg under og undersøke. Regner også med at det etterhvert blir en egen prosjekttråd om PV'en.
Ståle B.
Brukerens avatar
G.Larson
 
Innlegg: 414
Registrert: Man 28 Sep 2015 19:38
Bosted: Aure-Nordmøre

Re: '54 PV 444 Bremsetrøbbel

Innlegg G.Larson » Man 05 Okt 2015 23:26

Fjæra var inntakt og på plass. Bremsene henger ikke når pedalen slippes. Det tyder jo på at bremsesylinderene på hjula returnerer. Får se når rep.settet til hovedsylinderen kommer om noe endrer seg da.
Bremsevæske er det rikelig av. Denne skal uansett byttes samtidig med overhaling av hovedsylinderen.
Ståle B.
Brukerens avatar
G.Larson
 
Innlegg: 414
Registrert: Man 28 Sep 2015 19:38
Bosted: Aure-Nordmøre

Re: '54 PV 444 Bremsetrøbbel

Innlegg Reodor57 » Tir 06 Okt 2015 16:14

Hvis ikke pedalen kommer ut av seg selv, så må den henge i selve gulvmatta. Det at bremsene tar helt i bunn tyder på at selvjusteringsmekanismen sitter fast og ikke fungerer. Prøv også å justre på de 3/8" sekskant hodene på baksiden av bremseskjoldene. Juster til bremsene subber litt lett. (Skal ikke bremse hjulet nevneverdig)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2811
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: '54 PV 444 Bremsetrøbbel

Innlegg Torbo2 » Tir 06 Okt 2015 22:42

Et vanlig problem med en hovedsylinder er at bare den bakre delen av sylinseren blir brukt. Hel til den dagen man skal lufte eller bytte bremsevæske e.l. Da vi lman bevege stemplet innover det de ikke har gått på årevis, og en delen kan ha så mye "gørr" eller belegg evt. rust at stemplet setter seg fast, eller blir tregt å få tilbake. Det er bare fjæren inni so skal besørge det.
Om dette er en feil her vet jeg ikke, kan hende, men det er viktig å være klar over.
i mitt tidlgere liv tok vi hensyn til dette ved å bruke små bevegelser på pumpa for å unngå at stemplet satte seg fast.
På den annen side er det nok på tide å none og rense eller skifte hovedsylinder etter x antall år.
Torbo2
 
Innlegg: 4620
Registrert: Lør 18 Des 2010 21:02
Bosted: Sandvika


Gå til Mekanisk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester

cron