Det blir brukt endel forskjellige navn på de ulike dysene, så jeg går litt i surr...
Er det sånn at tomgangsmunstykke og luftmunnstykke begge bør økes til 70? Se tegning for navngivning..
Optimalisere forgasser
Re: Optimalisere forgasser
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Re: Optimalisere forgasser
Hei
Det har jeg ikke testet ut ennå, men planlegger det i nærmeste fremtid. Grunnen til at jeg byttet var at jeg byttet over alle dysene fra en 36VN, unntagen hoveddysen som jeg da beholdt på opprinnelige 97. I og med at du har denne større allerede bør ikke det være noe problem. Tomgangsdysen og tilhørende luftkompensasjonsdyse gir litt mer på toppen av turtallsområdet, men tror ikke økningen er all verden. En må strupe forgasseren temmelig mye når en setter de inn. Det er jo først og fremst det problematiske mellomområdet hvor bilen nykker som jeg forsøker å få vekk. Bilen bruker ikke nevneverdig mye mer bensin heller.
Poenget med å teste ut nå er å finne en standardløsning som er enkel å få deler til, er rimelig, og som fungerer hver gang. B16 motoren går pent og greit med standard dyser også, foruten da i mellomområdet, hvor "luftskruen" har sitt arbeidsområde.
Dersom motoren ikke går pent, så sjekk ventilklaringer. Deretter ta en kompresjonstest. Er dette i orden, så er det neste tenningen. Om du har 123 tenning, så vær sikker på at den står på riktig tenning på "bryteren" under umbrakoskruen på huset. Skal stå på B16 normal (Tror det er punkt 5) og ikke på "performance" som drar opp tenningen for fort. Husk at en normalt må flytte tilkoblingstappen nedest på fordeleren 180 grader på 123 fordeleren om ikke drivtappen nede i motoren er satt inn feil (Oljepumpeakselen). Still tenningen på 5 grader som utgangspunkt. Som regel må den en tanke opp (2-3 grader).
Tilbake til forgasseren. Det skal med andre ord ikke være nødvendig å bytte disse dysene som du viser til her for å få bilen til å gå pent.
Det har jeg ikke testet ut ennå, men planlegger det i nærmeste fremtid. Grunnen til at jeg byttet var at jeg byttet over alle dysene fra en 36VN, unntagen hoveddysen som jeg da beholdt på opprinnelige 97. I og med at du har denne større allerede bør ikke det være noe problem. Tomgangsdysen og tilhørende luftkompensasjonsdyse gir litt mer på toppen av turtallsområdet, men tror ikke økningen er all verden. En må strupe forgasseren temmelig mye når en setter de inn. Det er jo først og fremst det problematiske mellomområdet hvor bilen nykker som jeg forsøker å få vekk. Bilen bruker ikke nevneverdig mye mer bensin heller.
Poenget med å teste ut nå er å finne en standardløsning som er enkel å få deler til, er rimelig, og som fungerer hver gang. B16 motoren går pent og greit med standard dyser også, foruten da i mellomområdet, hvor "luftskruen" har sitt arbeidsområde.
Dersom motoren ikke går pent, så sjekk ventilklaringer. Deretter ta en kompresjonstest. Er dette i orden, så er det neste tenningen. Om du har 123 tenning, så vær sikker på at den står på riktig tenning på "bryteren" under umbrakoskruen på huset. Skal stå på B16 normal (Tror det er punkt 5) og ikke på "performance" som drar opp tenningen for fort. Husk at en normalt må flytte tilkoblingstappen nedest på fordeleren 180 grader på 123 fordeleren om ikke drivtappen nede i motoren er satt inn feil (Oljepumpeakselen). Still tenningen på 5 grader som utgangspunkt. Som regel må den en tanke opp (2-3 grader).
Tilbake til forgasseren. Det skal med andre ord ikke være nødvendig å bytte disse dysene som du viser til her for å få bilen til å gå pent.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").