Pål's Volvo 444 -53

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
Post Reply
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Pål's Volvo 444 -53

Post by pals »

PV’n ble kjøpt i august 2002. Egenhendig importert fra Sverige. 53-modell ES.
Bilen så ikke så ille ut. Noen små skavanker ble oppdaget ved besiktigelse, men det var ikke verre enn at jeg ble enig med selger. Senere skulle det vise seg at jeg gjerne kunne betalt litt mindre.
Uansett, nå var jeg blitt en stolt PV-eier.
Image
Den ser jo svært så lekker ut her, ikke sant? Dette er på vei hjem, og ekvipasjen tiltrakk seg mye oppmerksomhet på turen.
Vel hjemme ble det noen dager for å få registrert og testet herligheten. Cruise rundt utover sene høstkvelder i en gammel PV, herlig!

Noen overraskelser kom jo etter hvert. Etter å ha rensket ut diverse tepper, aviser og skrot fra bagasjerommet, var det ikke særlig vakkert. Det luktet jobb.
Image
Jeg hadde jo sett over bilen før kjøpet. Ganske nøye også, mente jeg. Jeg hadde sett rust, og forventet å finne mer. Men kanskje ikke riktig så mye som dette. Jeg bestemte meg for å bruke vinteren til å konservere, så bilen ikke skulle gå tilbake til moder jord.. Det var mye å ta fatt på.
Image
Image
Image
Jeg konsentrerte meg om å ta den farlige rusten. Hull ble sveiset, og diverse juksereparasjoner fra tidligere eiere utbedret. Jeg fant blant annet blekkplater utenpå rusthullene, festet med popnagler. Sånt duger ikke i det lange løp.
Tiden gikk raskt, og plutselig nærmet våren seg. Nå var det på tide å kjøre, så jeg fikk montert sammen bilen i løpet av en helg. Selv om det langt fra var ferdig, var det hvertfall ikke farlig.
Image
17.mai 2003 var bilen klar til bruk, og det ble en lengre rundtur i fylket.
Image
Nå fulgte et par år med lite aktivitet i garasjen. PV’n var jo kjørbar, så den ble brukt mye. Kun vedlikehold for å holde den i gang. Men en mer omfattende renovering måtte jo komme etter hvert. Motor og drivverk var stort sett urørt, interiøret likeså, og karosseriet var jo ikke ferdig.
Image
I høst var tiden kommet, nå var det ingen vei tilbake. 16.august ble den trillet inn i garasjen, der den skal tilbringe det neste året.
Image
Nå står den i kasser. Håper å kunne fortsette med bilder fra montering om ikke alt for lenge.
Image
Image
Frode
Posts: 4
Joined: Sat 03 Feb 2007 10:23
Location: Finstadjordet

Post by Frode »

Hei Pals

Mange takk for ditt bidrag til forumet også. Det er moro og se hva dere gjør med bilene.

Nå det to innlegg så langt og håper det kommer fler.

Mange takk.
Hilsen
Nestformann :D
NVPK
User avatar
ståle
Posts: 189
Joined: Fri 23 May 2008 22:42
Location: sotra
Contact:

Post by ståle »

Hei! Komt noe videre på den flotte PV`n din? Eller? Ihvertfall lykke til videre med prosjektet! :D
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Hei!

Er bilen fortsatt i "atomer"?
Hadde vært spennende å se bilder fra reparasjonsarbeidene.
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Progresjon

Post by pals »

Dette forumet var nesten glemt fra min side, men gledelig nok ser jeg at aktiviteten har tatt seg opp. Jeg lover mer aktivitet fra min side også.

Når det gjelder bilen, står den fortsatt i deler. Den planlagte ett-års renoveringen har nå tatt 3 år. Den har blitt ofret til fordel for garasjebygging og diverse andre prosjekter. Men jeg har ikke gitt opp, langt i fra. Samlingen av deler har vokst betydelig siden sist, tid og lyst er tilbake. PV-en skal tilbake på veien! Denne uka var jeg i Sverige en tur, og en varebil full av deler ble med tilbake. Motor, girboks, forstilling, bremser osv. Bilder kommer etter hvert.
User avatar
ståle
Posts: 189
Joined: Fri 23 May 2008 22:42
Location: sotra
Contact:

Post by ståle »

Hei Pals, og velkommen tilbake på forumet!

Er veldig artig å høre fra deg her på forumet, er jo en fantastisk bil du har der hjemme i garasjen din, kjekt og at du nå har planer om å starte opp igjen. Gleder meg til å følge forsettelsen på proskjektet ditt, blir virkelig spennende! Lykke til videre, og ha en fin dag videre! :D

MVH

Ståle
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Nye deler

Post by pals »

Her er noen bilder:

Her er den nye motoren på plass i garasjen. Totalrenovert B4B, bare å starte opp.
Image
Image
Image
Image

En kasse forstillingsdeler, ser ut til å være i god stand.
Image

Gearboks, styresnekke, stag og et par bremsetromler.
Image

Nye bremsesylindre og andre deler.
Image

Noen andre kasser var det også plass til i hylla.
Image

Her henger bilen og venter.
Image

Må ha små biler for å få plass i garasjen..
Image

Resten av PV-en er spredt rundt omkring på vegger og loft, i påvente av at eieren skal få ut fingeren!
Image
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Dagens jobb

Post by pals »

Her er det noe som skiller seg ut. Han jeg kjøpte motoren av, hadde dratt litt for hardt til på det nylakkerte temostathuset. Dermed ble det et gammelt ulakkert som ble montert i stedet.
Image

Nå har jeg jo to av alt når det gjelder motordeler, så mitt gamle ble lakkert i riktig grønnfarge (ser ikke sånn ut på bildet, men det er samme fargen).
Image

Så fikk jeg lakkert frontbjelken også. Klar til å få skrudd på diverse deler etter hvert som de blir ferdige.
Image

Søndag tar jeg med kona nedover på Classic Motor-arrangementet i Barkarby ved Stockholm. Det gleder jeg meg til! Mulig det blir med noen deler oppover derfra også :)
User avatar
ståle
Posts: 189
Joined: Fri 23 May 2008 22:42
Location: sotra
Contact:

Post by ståle »

Hei!

Dette ser jo veldig flott ut, ser på motoren,for eks. utrolig flott. artig at du legger ut nye bilder så vi andre kan følge med i fremdriften. Gleder meg til fortsettelsen! :D

MVH
Ståle
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Post by pals »

Ikke mye som har skjedd siden sist. Men jeg har da fått montert denne. Ser mye bedre ut nå:
Image

Fått vasket noen forstillingsdeler også. Klare til sandblåsing (neida, jeg skal ikke blåse spindlene):
Image

Øvre bærearmer. De hadde jeg klare fra før, men rustbeskyttelsen har sluppet litt. Dårlig grunnarbeid sikkert.
Image

Jeg har brukt RustBullet, enkomponent rustbeskyttelse/grunning. Har noen erfaring med det fra før? Har flere deler som er behandlet med dette, og de ser bra ut.

Jeg lurer også litt på farger. Det ser ut som om disse delene har vært svarte originalt. Stemmer det? Vet noen om bilder som viser originale farger fra motorrom og forstilling noe sted?

Fortsettelse følger.
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Post by pals »

Oppdatering etter helga:
Det skjer da noe. Men akkurat dette arbeidet krever tålmodighet. Grovrensing, vasking, sandblåsing, avfetting, maskering, sinkspray, grunning, 2-3 lag med matt svart toppstrøk. Sånn blir alle hoveddelene til forstillinga behandlet.

Her er min hjemmelagede sandblåsekabin. Støvsugeren gjør jobben som avsug:
Image

Sånn ser det ut inni:
Image

Den fungerer utmerket. Men med en liten Biltema-pistol og litt for liten kompressor går det ikke akkurat fort. Men til smådeler er det greit.

Ferdig sandblåst, første strøk med sink:
Image
Image
Image

Så er noen smådeler ferdig lakkert:
Image

Sånn går no dagan..
User avatar
ståle
Posts: 189
Joined: Fri 23 May 2008 22:42
Location: sotra
Contact:

Post by ståle »

Hei!

Ser utrolig flott ut dette, ser på motoren f.eks kjempe! Karrosseriet da, ble det gjort ferdig for noen år tilbake, eller skal det og takes nå?? :D

Ha en fin fin kveld! :D

MVH Ståle
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Post by pals »

ståle wrote:Karrosseriet da, ble det gjort ferdig for noen år tilbake, eller skal det og takes nå?? :D
MVH Ståle
Karosseriet er definitivt ikke ferdig :) Så det blir tatt det også etter hvert. Understellet skal sandblåses og rustbeskyttes.
Lakken er egentlig ganske fin, så jeg teller på knappene om det er påkrevet med ny. Det gjenstår noe sveising helt øverst på innerskjermene bak, og jeg vet ikke om jeg berger lakken over der.
En stund var jeg lysten på svart lakk, men nå har jeg heldigvis tatt til fornuften. Bilen var perlegrå original, og sånn blir det!
Interiøret skal få nye matter, lister osv. Setene skal jeg prøve å beholde, selv om de ikke er perfekte. Rensing bør gjøre dem adskillig bedre.

Dette er planen, og som dere kan se av første post kan planer endres.. Uansett, PV'n skal få all TLC jeg kan unnvære fremover. Så får vi se hvor langt det rekker. Det er mye jobb, så jeg har ikke håp om at den kommer på veien til sommeren heller. Men hver lille jobb som blir ferdig, er ett skritt nærmere målet. Og jeg skal kose meg på veien dit 8)

Ingen bilder i dag, men noe småtteri er gjort. Har pusset bolter og annet småtteri blankt og fint, og gitt det en liten oljedusj før lagring. Vet jo aldri hvor lenge det er til det skal sammen igjen...
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Post by pals »

I dag fikk jeg hentet deler hos blåser'n. Frontbjelken rensket igjen, og jeg kan skrive under på at grunnarbeid er viktig. Lakken ble fin nok forrige gang, men noen små flekker slapp nesten umiddelbart. Det kan jeg skylde meg selv for, og det skal ikke gjenta seg. Mye bedre utgangspunkt nå!
Image

Etter avfetting og grunning:
Image

Fjærer og bruer. Nå begynner jeg å bli fornøyd:
Image
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Post by pals »

I helga har jeg fått lagt ned noen timer i garasjen. I dag har det bare vært montering, og det liker jeg godt. Hvertfall når det går bra. Du ser tydelig hva du har gjort, og det er tilfredsstillende.

Her er delene strødd utover arbeidsbenken:
Image

Sammenmontering nedre bærebru:
Image
Image

Her pågår montering på frontbjelken:
Image

Nå nærmer det seg:
Image
Image

Jeg mener at alt er korrekt montert, men for all del si fra hvis dere ser noe galt!

Det som gjenstår på forstillinga nå, er:
Nye smørenipler, pluss enkelte låsskiver og muttere.
Nye hjullager.
Renovere bremseskjold og tromler.
Skifte bremsesylindre, rør og slanger.
Rengjøre, kontrollere og montere styrestag. Bytte deler hvis nødvendig.
Til slutt selvfølgelig smøring og justering.

Etter det er det bare å ta fatt på resten av drivlinja. Så må karosseriet gjøres ferdig før noe montasje er aktuelt. Lenger fram enn det vil jeg ikke se akkurat nå.. Som sagt skal jeg kose meg med arbeidet, ikke stresse.

Ønsker alle bilentusiaster en hyggelig dag :D
Post Reply