Pv bilen på tur.

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.

Re: Pv bilen på tur.

Innlegg Håvard E Johansen » Man 17 Jun 2013 18:53

Hei. Har et spm angående tenning, tenkte jeg skulle måle den med en slik som på bildet. 6v?? Hmm?
Må jeg ta av vacum slangen på fordeleren? Når jeg skal måle den. Å ved hvilket rpm (tomgang)? Skal det måles?

Bilde
Håvard E Johansen
 
Innlegg: 408
Registrert: Søn 16 Jan 2011 01:16
Bosted: sarpsborg

Re: Pv bilen på tur.

Innlegg Torbo2 » Man 17 Jun 2013 19:22

Har du B18 skal du ha 22 (23) grader på veiva uten vakum ved 1500 o/min.
Skal du følge boka slavisk blir det sånn:
Bilde

Det skulle gi ca. 10 grader statisk på reimskiva uten at motoren går eller 10 grader ved lav tomgang uten vakum. Er det ikke samsvar her, mot de 22-23, kan det være feil med vektene i fordeleren.

På B16 leser man av på tomgang uten vakum og justerer til ca. 6 grader. Jeg bruker 7-8, men jeg har ikke trimkompresjon....
Det står vel 5 grader i boka på tomgang uten vakum eller statisk (uten at motoren går)-
Ved 1500 o/min skal verdien være 19-22 grader uten vakum.
Bilde

Dette er under forutsetning av at kompresjonen ikke er endret særlig. Ved høyere kompresjon, må man ta noen fobehold, og i det minste lytte til motoren, at det ikke oppstår tenningsbank ved belastning.
Er komprsjoene for stor, kan det hende at motoren må stoppes med litt sluring på kløtsjen, men da snakekr vi om komp over 9,5-10, og i alle fall 10,5:1, som er maks. på B18/20...
9,5 er nok det idelle i komp på disse motorene når det er snakk om nye deler. Med gamle "gode" stempler og ringer er det risikabelt å øke kompen for mye...
Under 9:1 er mer på den sikre siden...
Torbo2
 
Innlegg: 3544
Registrert: Lør 18 Des 2010 20:02
Bosted: Sandvika

Re: Pv bilen på tur.

Innlegg Håvard E Johansen » Man 17 Jun 2013 19:52

Takk for svar! Da prøver jeg å måle den som den er først. Har en orginal b16a. Så prøver meg på 6 grader. Om måle instrumenten er ved fulle 5. Hehe
Håvard E Johansen
 
Innlegg: 408
Registrert: Søn 16 Jan 2011 01:16
Bosted: sarpsborg

Re: Pv bilen på tur.

Innlegg Torbo2 » Man 17 Jun 2013 20:08

Fulle fem eller seks høres bra ut!
Fint instrument!
Holdt på å kjøpe et slikt nylig, men så lå det i bakhodet at jeg har litt for mange instrumenter fra før. Så fornuften vant, og så angret jeg resten av dagen på hjemturen fra Kongssvinger...
Vanskelig dette.....
Torbo2
 
Innlegg: 3544
Registrert: Lør 18 Des 2010 20:02
Bosted: Sandvika

Re: Pv bilen på tur.

Innlegg Håvard E Johansen » Ons 03 Jul 2013 22:14

Har 6V på bilen så mistenker at denne måleren krever 12V, slik som blitz lampene gjør?
Den viste 50-60 grader på 400rmp uten vackum???
Men om jeg skal bruke blitz lampe, må jeg da bruke den på ett 12V batteri siden av?

Prøvde nå litt etterpå med en 12v lader på instrumentet istedet for 6v som det er i bilen, da fikk jeg en måling på 600rpm og 8 Grader. økning på turtallet, som det ikke var på øret iallefall.Hmm?
Tør ikke justere noe før jeg vet om måle metodene\utsyret er i orden. Bilen går jo og starter greit.
Håvard E Johansen
 
Innlegg: 408
Registrert: Søn 16 Jan 2011 01:16
Bosted: sarpsborg

Re: Pv bilen på tur.

Innlegg Reodor57 » Man 08 Jul 2013 13:30

600 o/min og 8 grader høres riktig ut. At instrumentet viser 400 o/min koblet til 6 volt er trolig da dette er feil spenning for instrumentet. 400 omdreininger er lavt, så det hører du. Tomgangen skal ligge mellom 500 og 750, hvor jeg ville foretrukket mellom 600 og 750 fordi den da blir greiere å gire. (Litt mer flyt i kjøringa :-))
1957 PV 444LS, Duett 44506-1957 (produsert i oktober 1958) og 1978 Fiat Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/h og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 1229
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: Pv bilen på tur.

Innlegg Håvard E Johansen » Tir 09 Jul 2013 21:48

Ja. Jeg tror det er i orden da. Når jeg brukte det på 12v så ble verdiene mer fornuftige. Takk for svar.
Håvard E Johansen
 
Innlegg: 408
Registrert: Søn 16 Jan 2011 01:16
Bosted: sarpsborg

Re: Pv bilen på tur.

Innlegg jangu1@hotmail.com » Søn 21 Sep 2014 09:29

Hei. Jeg mener du snakket om at du hadde fornikkla noe ett sted i nærheten av der du bor. Husker du hva det firma het? Og var det vanvittig dyrt? Har du eventuelt ett tlfnummer eller noe jeg kan ringe ?
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
jangu1@hotmail.com
 
Innlegg: 2231
Registrert: Tor 18 Aug 2011 08:04
Bosted: Holoveien 238 1827 Hobøl

Forrige

Gå til Min PV-Duett

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester