Ny på forumet med 444 1957 mod

Generelle diskusjoner som vedkommer vår hobby.
Post Reply
lervang
Posts: 53
Joined: Sun 13 Dec 2009 14:36
Location: Fredrikstad

Ny på forumet med 444 1957 mod

Post by lervang »

Hei.
Jeg er blitt eier av en PV 444 1957 mod.
Har ikke erfaring med denne bilen, bare gode minner fra barndommen.
Virker som om det meste av rust er fjernet og at motoren går pent. Planen er å ha den inne i vinter og stelle litt med den og så ta den ut til våren. Når salt og elendighet er vekk fra veiene.
Bilder kommer etterhvert.

Men har noen spørsmål til dere som kjenner disse bilene litt bedre.
Går det an å få tak i en verkstedmanual?
Det er jo kjekt å ha når det skal gjøres småjobber.
Trenger nok å gå over ting som bremser som henger seg opp litt.
En annen ting jeg lurer på er pedalsystemet.
Prøvekjørte den for første gang og det virker som om gassen drar på når jeg slipper klutsjen eller trykker inn bremsen. Og det var ikke så behagelig å kjøre med. Med litt hurtig trykking på pedalene slapp det. Men skjedde igjen neste gang jeg brukte bremsen eller klutsjen. Noen som har et tips eller råd her?

Andre tips til en førstegangseier mottas også med takk.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Velkommen på forumet!

Flott at det er flere som registrerer seg her, og gjør forumet enda bedre.
Gratulerer med en kjempefin PV! Veldig bra at du har laget en prosjekttråd allerede. Det skal bli gøy å følge med på hva du har tenkt å gjøre.

Jeg tror det er lett å få tak på "Verkstads-handbok, Volvo PV-444". Jeg har den selv, og synes den er nyttig. Dersom du vil ha noen smakebiter så kan jeg scanne inn noen sider og sende pr epost.

Har dessverre/heldigvis ikke vært utsatt for det du nevner om pedalene, men det er sikkert mange andre her som har innspill til deg om dette.

Som sagt, velkommen til forumet. Vi er tidvis plaget av for liten aktivitet, så jeg håper du er av den aktive typen!
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3143
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 »

Hei

Siden gassen henger seg opp må du sjekke overføringer mellom pedal og forgasser. På denne bilen er det stag, så det kan lønne seg å smøre opp leddene. I tillegg mener jeg å huske at ett av stagene er festet bakerst på motoren med to klemmer. Har ikke damas bil her så får ikke sjekket dette, men mener det er slik. Smør begge klemmene. Uansett en runde med oljekanne og fettpresse er å anbefale. Det er MANGE smørepunkter på denne bilen.
Når det gjelder reparasjonshåndbøker til denne bilen er det ikke noe problem. En kan få kjøpt dette fra www.autonor-autodata.no Koster vel ca en krone per side som ikke er ille. Anbefaler den store utgaven da den har best illustrasjoner. Husk å få med avsnittet med B16 motoren, for den kom først på 57modellen av 444. Dette var også den siste utgaven da 544 kom i 1958.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
lervang
Posts: 53
Joined: Sun 13 Dec 2009 14:36
Location: Fredrikstad

Post by lervang »

Hei og takk for svar.
Har hatt noen gamle biler tidligere og vært på Landrover forum og noe som heter terrangbil.net
Det var nok mere aktivitet der ja. Men skal bidra her så godt jeg kan. Siste bilen jeg hadde var en Volvo c303 eller TGB11 1976 mod. feltbil. Hadde B30 motor og portalaksler. Ganske forskjellig fra PV.

Tenkte på smøring jeg også når det gjaldt pedalene. Akkurat som de er hengslet i det samme systemet og denne drar med gasspedalen. Skal sjekke det. Linken til autodata er lagt til i favoritter. Det var stor prisforskjell på håndbøkene der. Hadde vært fint å fått sett litt på forhånd hva de innholdt. Vet ikke om jeg trenger den dyreste. Men kanskje dumt å spare og måtte kjøpe den etterpå.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3143
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 »

Hva er du på jakt etter? Motor, ,gir, diff, Har en scannet utgave av girkassa ute på nett. Kan gi deg en link til eksempelet om du sender meg en mail. Denne er egnet for lesing på nett, men ikke printing.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
lervang
Posts: 53
Joined: Sun 13 Dec 2009 14:36
Location: Fredrikstad

Post by lervang »

Det jeg tenkte på i første omgang er vel det jeg trenger for å ta storservice. Smøring og justeringer av tenning osv.
Så må jeg jo få sjekket pedal systemet.
Bremser kan det nok være greit å ha noe om, merket at de hang litt. Men det kan jo være på grunn av at den ikke er brukt på lenge.
Første prosjekt er interiør. Jeg må bytte taktrekket og da hadde det vært greit å vite hvordan det er festet og hvordan demontering og ny montering skal være.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3143
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 »

For å ta det siste først. Interiør finner du ikke noe av i reparasjonsmanualen. Verkstedene hadde ofte egne avtaler med salmakere som tok seg av slikt. Verkstedmanualen er kun mekanisk og kun i dybden. Servicepunkter finner en i instruksjonsboka. Jeg pleier å ta tenning på tomgang. Ca 4 grader fortenning med blyfri 95 som jeg kjører på (Noen tar den på ca 20 grader ved 1500 o/min). Motoren er laget for 83 oktan, men tror ikke den går noe godt da... Stifteåpning er etter hva jeg husker ca 0,45mm. Smørepunkter er foruten alle de du finner under bilen, på styring, fjæing(Bærearmer), mellomakselkryss, pedaloppheng en fettnippel på vannpumpa. Så har du på noen en smørekopp for olje bak på dynamo, og en på fordeleren. Sitter en liten vorte på høyre siden inn mot motor/torpedo. Vrir en på denne kommer det ett hull til syne. Noen dråper olje oppi her er en fordel. Deretter fukter en filtputen under rotoren i fordeleren med olje. Jeg bruker som regel 10W-40 olje på motoren, og dette fungerer greit. Husk å få med alle delene over til nytt oljefilter. Lett å glemme plata på filteret som fjæren inni oljefilterhuset dytter mot. Bruker vanlig girolje på girkassa og hypoidolje på bakaksel. Ikke overfyll her! (Dårlig tetting inn mot bremsene) Sjekk også at dreneringen på undersiden av bakakselen på baksiden av bremseskjoldene er åpne. Evt for mye olje vil da renne ut her.
Lykke til :D
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
lervang
Posts: 53
Joined: Sun 13 Dec 2009 14:36
Location: Fredrikstad

Post by lervang »

Takk Reodor 57.
Fott med veiledning.

Har du noen råd om vinteropplag med det samme?
Lurer på om jeg bør jekke den opp og ta av hjulene. Virker som de er blitt urunde. Under prøveturen var det rene kenguruen med hopp og sprett.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3143
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 »

Lagring på bukker skader aldri, men sett bukkene på karosseriet slik at en avlaster alt av hjuloppheng. Det er også i denne stillingen en skal smøre bilen. Urunde hjul er mer vrient spørsmål. Er de gamle er det bare å kaste dem. Les av DOT koden. Den står for produksjonsuke og år. Over ti år gamle dekk begynner å bli sprø i corden, så de revner lett. Nyere dekk kan en kanskje redde med en vinter uten belastning og en lengre tur i moderat tempo. Da blir dekkene varme og kan gå tilbake til opprinnelig fasong. Det er ihvertfall min erfaring med en Van jeg hadde som tidvis sto en del.
Gå også over bremser. Du trenger en avdrager bak. Biltemas passer nesten, men litt småfiling av hull hjelper. Tips: Skru til boltene kun et par omdreininger og teit så til senterskruen for hånd. Deretter trekker en til hulboltene i kryss en halv omdreining ad gangen. Trommelen er da dømt til å løsne :D. Jeg pleier ofte å la sentermutteren sitte løst på etter at den er løsnet for å skåne drivakselen. En har da også en sikring om trommelen kommer som ett skudd. Smør opp glideflatene til bremseskoene med kobberpasta. Både mot bakdeksel og i det eksentriske hullet på skoen. Se forøvrig prosjektet med 53 modellen (pals). Der vises bånd og kobberpastasmøring av nevnte detalj.
Lykke til.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
lervang
Posts: 53
Joined: Sun 13 Dec 2009 14:36
Location: Fredrikstad

Post by lervang »

Høres lurt ut. Er jo greit å komme til med smøring og bremsesjekk når den står på bukker.
Takk for tips.
Post Reply