Pål's Volvo 444 -53

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Pål's Volvo 444 -53

Post by Reodor57 »

Fin løsning med fjær og motor på veggen. Har det selv i den nye boligen som er under bygging. Har også der skrådd den horisontale skinnen slik at porten ender ca en cm fra taket i åpen stilling. Har også nedfeldt sakseløfter i gulvet. Fordelen er at den er borte når den ikke brukes, men gir ikke mulighet for parkering under om prosjektet skulle trekke ut. En må da i steden ha traller å senke ting ned på slik at prosjektet kan stables inntil veggen eller ha kroker i taket hvor en henger igjen prosjektet når løftebukken senkes... Mulighetene er mange.. Jeg vurderte både 2 og 4 søyler, men fant ut at de tok veldig mye av rommet når de ikke var i bruk.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Pål's Volvo 444 -53

Post by 445 »

pals wrote:445: Jeg la umiddelbart merke til de flotte gamle oljeboksene og diverse annet memorabilia du har dekorert garasjen med. Lekkert!
Takk for det. Prøver å samle på meg slike ting når jeg ser dem. Har fått mye fra gamle garasjer etc., der eiere skulle kaste "gammelt skrot".
Svigerfar har også vært en god kilde. Han har vanskelig for å kaste.....
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Pål's Volvo 444 -53

Post by Torbo2 »

Jeg er mest begeistert for tosøylet bukk, da kommer man jo til det meste, men det er jo avhengig av hva man skal drive med?
Pristilbud som dukker opp osv. Bra uansett! Skal du drive med forstillingskontroll er firesøylet tingen! Det kan jo hende man kan få tak i gammelt utdatert utstyr som gjør jobben? Der hvor jeg kan komme innom i ny og ne er det var firesøylere, men det stopper ikke noen av mine prosjekter...
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Re: Pål's Volvo 444 -53

Post by pals »

Må bare poste, selv om jeg ikke har noe særlig å melde. Bare så dere ikke tror jeg har gitt opp. Men det går seint!

PV'n er flyttet tilbake i "verkstedet" som også så smått begynner å ta form. Ferdig isolert, gips på veggene, ferdig utvendig. Mangler sparkling, maling og elektrisk. så skal det ordnes litt. Garasjeporten ble forresten vedlig bra. Torsjonsåpneren tar jo ikke plass i hele tatt.

PV'n: Dører og bakluke er montert. Vil jo gjerne at alt passer. Det blir ikke lakkering før etter jul. Men det er like greit, jeg har ikke tid.
Jeg tenker å ta grunnarbeidet selv, samt lakkere bunnplata. Så får vi se hvor lang tid jeg trenger på det. Men nå har jeg hvertfall en varm plass å holde på.
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
User avatar
ståle
Posts: 189
Joined: Fri 23 May 2008 22:42
Location: sotra
Contact:

Re: Pål's Volvo 444 -53

Post by ståle »

Hei Pals!

Dette ser jo veldig flott ut det! Gratulerer så mye, og lykke til med lakkeringen,venter i spenning :D

MVH

Ståle :D
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Pål's Volvo 444 -53

Post by Torbo2 »

Grattis! Godt å se at du er på plass igjen her, flere har savnet dine produktive handlinger! Men noen ganger er det jo andre ting... (forståelig). Bilder av garasje/-løsninger er også interessant, så kan vi andre i det miste drømme litt! :)

Skal du ha invielsesfest? :roll:
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Pål's Volvo 444 -53

Post by 445 »

Godt å høre fra deg igjen.
Regner med at du i kjent stil kommer med fyldige bilderapporter fra videre jobbing.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Re: Pål's Volvo 444 -53

Post by pals »

Godt nytt år!

Ja, da gikk hele desember også uten særlig aktivitet på PV-fronten. Minn meg på at jeg i denne tråden aldri skal nevne noe om ønsket fremdrift på prosjektet. Hver gang jeg har antydet noe slikt, ser det ut til å stoppe opp av en eller annen grunn :?

Her er et par bilder pr dato. Nå i "ny" garasje, som for øvrig heller ikke er ferdig ennå.. Men det nærmer seg.
Jeg har jobbet litt på bakluka, og er fornøyd nå. Men pakninga kommer til å bli en utfordring. Den dytter jo luka ut av posisjon igjen. Jeg mener å ha sett noen tips om dette et sted, så jeg får lete litt.
Venstredøra passer heller ikke helt, jeg må justere dørkarmen noen millimeter. Men det er mye enklere enn bakluka, som var en skikkelig utfordring.

Image
Image
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Pål's Volvo 444 -53

Post by Torbo2 »

Godt nytt år!
Så bra! Disse bilen er jo tildels håndleget, så litt småting er jo også originalt. På enkelte biler har jeg sett at dører o.a. ikke passer hundre, selv om de trolig ikek har hatt noen skader? At dører fra en annen bil ikke passer. Og spalter o.a. er litt synlig forskjellige, men kun om måler eller er svært kritisk...
Jeg har i alle fall en oppfatning av at det som ikke synes på 20-30 cm´s avstand ikke har betydning!
Men så er det noen ganger man blir unødig kritisk, og så gjør man det lille ekstra uansett!? Selv under bilen på div. steder og under grunning osv. som ingen vil se uten å fjerne lakken!
Forstår ikke dette helt...
Siden du har gjort så bra jobb hittil, så er det vel ingen grunn til å spare på nøyaktigheten!?
Hvordan fikset du den trange spalten på venstre side forresten?
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Pål's Volvo 444 -53

Post by 445 »

Godt nytt år, Pål!

Har savnet dine innlegg i desember.
Godt å høre at du er "tilbake", og gleder meg til flere innlegg.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Re: Pål's Volvo 444 -53

Post by pals »

Torbo2 wrote: Hvordan fikset du den trange spalten på venstre side forresten?
Den ble forsiktig hamret sånn at jeg flyttet platekanten utover. Kanten løftet seg samtidig litt, og det kompenserte jeg for på selve luka.
Men det største problemet er at både platekant og luke er svake greier, så justerer man på ett sted så flyttes problemet gjerne til et annet. Jeg var nesten fristet til å forsterke kanten.
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Re: Pål's Volvo 444 -53

Post by pals »

Hva gjør man uten bukk? Velter bilen på siden selvfølgelig.
Nå skal det sies at karosseriet er relativt lett for tiden, så den jobben gikk med bare muskelkraft. Talja er kun for å holde igjen. Hvis noen observerer at det er vått på gulvet, så er det korrekt. 2 cm vann her inne i helga, men jeg fikk åpnet slukene utvendig etter hvert, så det verste rant vekk. Jeg må få lagt inn slukrist i portåpningen i sommer, ellers blir dette et problem hver vinter og vår.

Image

Jeg har fått pusset litt under PV'n, og brukte også en time på å fjerne blåsesand. Noen husker sikkert første forsøk for en stund siden. Nå fikk jeg hjelp av tyngdekraften til å samle sanda på en side, så jeg trodde det ble lettere. Det ble kanskje også det. Erfaringen så langt er at det er umulig å blåse kanaler og hulrom rene med bare trykkluft. Men det er veldig effektivt til å flytte sanda fra en plass til en annen. Det som forsvinner ligger som en sky i garasjen, og resten i håret mitt. Støvsuger er det eneste som faktisk fjerner sanda. Jeg fant til slutt ut at begge deler sammen var ganske effektivt. Støvsugeren i ene enden, og trykkluft i andre. Men det vil ta tid før alt er borte. Ny runde i morgen, håper jeg.
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Pål's Volvo 444 -53

Post by 445 »

Nå er det lovlig lenge siden vi har hørt noen nytt.
Har prosjektet stoppet opp, eller har skrivelysten avtatt?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Re: Pål's Volvo 444 -53

Post by pals »

445 wrote:Nå er det lovlig lenge siden vi har hørt noen nytt.
Har prosjektet stoppet opp, eller har skrivelysten avtatt?
Må nok bare beklage. Jeg har tatt en pause på ubestemt tid.
Men PV'n står der tålmodig i påvente av at eierens tid, lyst og pågangsmot kommer tilbake :D
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Pål's Volvo 444 -53

Post by 445 »

pals wrote:Må nok bare beklage. Jeg har tatt en pause på ubestemt tid.
Men PV'n står der tålmodig i påvente av at eierens tid, lyst og pågangsmot kommer tilbake :D
Oj! Det var trist melding. :shock:
Er det noe vi her på forumet kan hjelpe til med angående lyst og pågangsmot?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Post Reply