Pål's Volvo 444 -53

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Pål's Volvo 444 -53

Post by Torbo2 »

Kanskje du reduserer krympingen ved å stikke et par skrutrekkere i spaltene på hver side av enkle punktsveiser? - på stiverne på luka...

Skal du bruke spalteprinsippet for å trekke vekk pakningsramma fra luka på hver side, her virker jo krympingen i rikitg retning. Eller har du andre planer der?
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Re: Pål's Volvo 444 -53

Post by pals »

Torbo2 wrote:Kanskje du reduserer krympingen ved å stikke et par skrutrekkere i spaltene på hver side av enkle punktsveiser? - på stiverne på luka...
Det er mange måter å motvirke krymping på: motbøy, fastholding, motvarme, hamring, holde lav temperatur osv. Det vanskeligste er ofte å forutse hvordan platene vil oppføre seg. En sammenføyning av flere tynnplater er ofte et mareritt å forutse. At det ikke er mulig å komme til på begge sider av plata er også kompliserende.
Her skulle jeg bare sveise på avstiveren, og den var ikke helt avkappet. Dermed kunne den bare komme i en retning. Da ble det å legge inn motbøy. Det kunne jeg gjort også med skrujern i spaltene som du foreslår, som ville redusert noe under selve sveisinga.
Torbo2 wrote:Skal du bruke spalteprinsippet for å trekke vekk pakningsramma fra luka på hver side, her virker jo krympingen i rikitg retning. Eller har du andre planer der?
Neida, åpningen er nå tilnærmet akseptabel rundt hele luka. Det fiksa jekken. Kun litt forsiktig banking for å finjustere som gjenstår. Så jeg er like i nærheten av akseptabelt resultat nå :)
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Pål's Volvo 444 -53

Post by Torbo2 »

Det høres bra ut!
Da er det bare å glede seg til videre detaljer. Spennende at det nå nærmer seg grunning osv. Litt info om produktene du bruker avventes også med spenning.
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Re: Pål's Volvo 444 -53

Post by pals »

En liten oppdatering på mandagskvelden. Men alt som har skjedd med bilen siden sist er at jeg har flyttet den over i andre garasjen.

Image

Årsaken er at jeg skal shine opp "verkstedet", og jeg kunne ikke vente lenger. Jeg har en byggetillatelse som er 3 år gammel, som innebærer montasje av ny port på tverrveggen. Derfor må dette gjøres i høst før fristen går ut. Det var egentlig meningen å gjøre dette mens PV'n var til lakkering, men dere vet jo hvordan det gikk med den tidsplanen.

En annen konsekvens av denne oppussingen er at den trofaste hjemmelagde løftebukken min ble pensjonert i dag :cry: . Den lot seg ikke kombinere med den nye porten. Så jeg må investere i ny etter hvert.

Så nå ser det sånn ut der inne, dere ser hvor den nye porten kommer etter hvert:

Image

Fordelen med den andre garasjen er at den er isolert og oppvarmet. Men den er mye mindre, og det er lavere under taket. Men det får klare seg.

Jeg har for øvrig fått snakket med en ny lakkerer som ville ta PV'n. Den andre hørte jeg aldri noe mer fra. Nå håper jeg det kan gjøres så jeg får tilbake bilen før jul. Det kunne blitt en OK julegave til meg selv :D
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Pål's Volvo 444 -53

Post by 445 »

pals wrote:Så nå ser det sånn ut der inne, dere ser hvor den nye porten kommer etter hvert:
Blir dette en utoverslående port?
Hvis ikke, så går det veldig ut over takhøyden.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Re: Pål's Volvo 444 -53

Post by pals »

445 wrote:Blir dette en utoverslående port?
Hvis ikke, så går det veldig ut over takhøyden.
Akkurat det med takhøyden har vært en liten nøtt. Porten er en standard leddport som går innover, ja.

Den gamle porten går også innover. Men den har ikke portåpner, og det gikk akkurat å få den opp når bilen sto på løftebukken. Den muligheten forsvinner med et standard oppsett. Men jeg vet at det skal være mulig å forlenge de vertikale skinnene så porten går helt opp før den går innover langs taket. Jeg driver å sjekker med leverandøren om dette.

Takhøyde er gull verdt, og jeg har mange ganger vært takknemlig for de 3 metrene i garasjen. Jeg har faktisk kunnet parkere under PV'n når den var heist helt opp på topp. Hvilken type løftebukk jeg skal gå for er også avhengig av hvordan jeg får montert porten. Alternativene er en 4-søyler som gir en ekstra parkeringsplass, standard 2-søyler eller nedfelt saksebord som forsvinner helt når den ikke er i bruk.

Men nå driver jeg og spammer min egen prosjekttråd med garasjebygging, så jeg får avslutte den debatten før moderator stenger tråden :wink:
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Pål's Volvo 444 -53

Post by Torbo2 »

Kan ikke du 445 fortelle om din smarte løsning 445, jeg ble senest i dag kjempeimponert!?
Hva kaller du det? Det er jo supersmart og få opp porten å ikke miste høyde!
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Pål's Volvo 444 -53

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Kan ikke du 445 fortelle om din smarte løsning 445, jeg ble senest i dag kjempeimponert!?
Hva kaller du det? Det er jo supersmart og få opp porten å ikke miste høyde!
Det som gjør at jeg ikke mister så mye høyde er at porten er nesten like høy som veggen.
Kan knipse et bilde og legge ut.
Moderator mener at dette også tilhører tråden om Påls Volvo 444 - 53 :)
Lokalene er jo en betingelse for å kunne fortsette!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Pål's Volvo 444 -53

Post by 445 »

Legger ut et par bilder av portløsningen hos meg.
Den "stjeler" totalt 20 cm av takhøyden.
IMG_0541.JPG
IMG_0542.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Pål's Volvo 444 -53

Post by Torbo2 »

Imponerende! Det ser virkelig profft ut! Vil tro at denne løsningen er verdt hver ekstra krone, uten at jeg vet hva det koster. !? :)
Og smart å få en selger på besøk for og sette opp innkjøpslista slik du gjorde, og da kan ikke firmaet i ettertid si at du har gjort feilbestilling, en dør som slå ut feil vei eller annet!
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Re: Pål's Volvo 444 -53

Post by pals »

Oppdatering av "byggetråden". Nye porten er på plass, den gamle porten er fjernet og ny vegg montert. Det helper på.

Image

Løsning på porthøyden ble at jeg skjøtet på vangene, og kjøper en torsjonsåpner. Fin løsning, stiv pris. Men hva gjør man ikke for å bli fornøyd. Nå går porten like under taket, og det blir ingen portåpner i veien, den skal henge på veggen.

Image

PV'n står fortsatt i den andre garasjen. Jeg har ikke gjort noenting på den siden sist. Men det er ikke lysta det står på.

Image

445: Jeg la umiddelbart merke til de flotte gamle oljeboksene og diverse annet memorabilia du har dekorert garasjen med. Lekkert!
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Pål's Volvo 444 -53

Post by 445 »

Det der ble da kjempefint!
Flott at du holder oss oppdatert. Lurte på om vi måtte true med å komme på besøk for å se hvordan det gikk!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Pål's Volvo 444 -53

Post by Torbo2 »

Dette blir fantastisk! God veggplass. god takhøyde, hm, hm, og masse plass! Hva mer kan man si? :)
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Pål's Volvo 444 -53

Post by 445 »

Torbo2 wrote: Hva mer kan man si? :)
Hva med gratulerer, dette unner vi deg!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Pål's Volvo 444 -53

Post by Torbo2 »

Det var det jeg egentlig skulle si jeg også, måtte bare komme meg over sjokket først, man kan jo bli målløs over at det ble så bra!

Og det beste av alt er at du kan lage hems, sånn at langveisfgarende kan overnatte etter lange pv-samtaler.... :D
Post Reply