Jepp. Sveisen, eller rettere sagt varmen fra sveisingen, gjør at plata i det påvirkede området krymper. Ved å hamre vil den strekkes igjen, og med forsiktig hånd vil plata forhåpentlig komme tilbake til sin opprinnelige form.Torbo2 wrote:Ser at du sveiser mye butt i butt. En faglærer på Rud videregående nevnte at man kunne banke på et sveiset område for å redusere spenninger.
Har du eller andre erfaringer her?
Men dette er lettere sagt enn gjort. Det må brukes mothold, og ikke hamres så hardt at selve hamringen lager bulker i plata. Det er ikke mange plasser det er lett å komme til med både mothold og hammer. Men det finnes triks og tips. Jeg har nevnt noen underveis, og vil prøve å dele mine erfaringer videre med dere også.
Dette har du helt rett i. Jeg var litt kjapp med referatet her. Navmuttrene er løsnet behørig minst 1/3 etter tiltrekking med 6,9 kpm.Torbo2 wrote: OBS! Tilbake til side 2: Navmutrene skal ikke ha moment!
Med et moment utover fingerkraft kan lagrene "brenne opp"!
Mulig det mangler noe tekst her? I så fall mangler dette: Etter å ha brukt ca. 7 kpm/68 Nm må du løsne mutteren to sekskanter, evt. videre til saksesplinten passer. (ifølge manual).
Ellers takk for hyggelige tilbakemeldinger. Verdi på bilen blir nok mindre enn halvparten av det jeg har lagt i den, hehe. Men jeg selger nok aldri uansett. Motivasjonen for å holde på er å bevare et lite stykke historie, samtidig som prosessen er lærerik og morsom. Ellers synes jeg at Volvo lyktes usedvanlig godt med PV'n. Det er en vakker, enkel og sjarmerende bil som tiltaler meg. Hva synes dere?