Pål's Volvo 444 -53

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.

Innlegg pals » Søn 06 Des 2009 21:27

Søndagen er snart over, og det er på tide å oppdatere:

Mer rensking:
Bilde

Noe porøs plate dette:
Bilde

Mal til frisk plate:
Bilde

Prøving av passform:
Bilde

Sinkgrunning, også på baksiden av den nye plata selvsagt:
Bilde

Ferdig tilpasset, klar til sveising:
Bilde
Bilde

Nå har jeg leid meg 10-liters gassflaske, så det bør holde litt lenger.
Håper at det blir tid til å kose seg med noen lange dager i garasjen i jula :)
Brukerens avatar
pals
 
Innlegg: 277
Registrert: Ons 04 Okt 2006 20:35
Bosted: Sør-Trøndelag

Innlegg 445 » Søn 06 Des 2009 21:52

Jeg har etterhvert begynt å glede meg til søndag kveld, og din oppdatering! Det er en fin avslutning på helgen.
Synes du er skikkelig flink!

Hvilken tykkelse bruker du forresten på stålplatene?
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5592
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Innlegg pals » Man 07 Des 2009 18:59

445 skrev:Jeg har etterhvert begynt å glede meg til søndag kveld, og din oppdatering! Det er en fin avslutning på helgen.
Synes du er skikkelig flink!

Hyggelig å høre at folk setter pris på hobbyen min. Jeg føler meg ikke spesielt flink til dette, men får stadig mer erfaring gjennom prøving og feiling. Det er en del av moroa å lære mer.
Jeg lærer også mye fra andre - blant annet fra dere her inne. Mye godt lesestoff og bilder fra andres vakre biler, og sorger og gleder med dem. Takk for det :wink:

445 skrev:Hvilken tykkelse bruker du forresten på stålplatene?

Jeg bruker 1mm plate. Har målt der jeg kommer til, og det virker som det gjennomgående er det våre svenske venner har brukt på bilene. Solid svensk kvalitet. Det er litt tyngre å forme, men desto lettere å sveise.
Brukerens avatar
pals
 
Innlegg: 277
Registrert: Ons 04 Okt 2006 20:35
Bosted: Sør-Trøndelag

Innlegg ståle » Man 07 Des 2009 20:33

Hei!

Enig med 445, gleder meg også til oppdateringene dine, veldig flott dette :D Kos deg i garasjen!!

MVH
Ståle
Brukerens avatar
ståle
 
Innlegg: 189
Registrert: Fre 23 Mai 2008 21:42
Bosted: sotra

Innlegg pals » Søn 13 Des 2009 21:07

3.søndag i advent, og i garasjen er det ikke mye julestemning. Men det er relativt god stemning for det :)

Ettersom det har blitt bare en dag i uka med PV i det siste, går det sakte fremover. Fortsatt er det karosseriarbeid, venstre hjulbue bak. Denne økta er det hva som skjuler seg under her som skal frem i dagen:
Bilde

Fjernet plata, og det ser skummelt ut med selve bjelken også. Her har det vært gjort forsøk på å reparere..
Bilde

Sånn så det ut inni. Oj, her blir det mer å gjøre.
Bilde

Jeg konsentrerer meg om å fikse plata over bjelken i første omgang. Først skjøter jeg dørkplata til riktig lengde:
Bilde

Så tilpasses ny plate inn over. Denne har jeg god adkomst til fra innsiden også, så det er ikke nødvendig å rustbeskytte baksiden ennå.
Bilde
Bilde

Jeg sveiser ferdig denne med en gang. For øvrig er det en god regel å vente med helsveisinga så lenge som mulig. Har du flere områder kan du sveise litt her - litt der, og holde temperaturen på plata lav.
Bilde

Sånn ble det til slutt:
Bilde

Her er noen gram med gammel PV som går til resirkulering:
Bilde

Denne bilen kommer stadig med nye overraskelser. Det spørs om jeg nok må kjøpes inn litt mer reparasjonsplate etter hvert. Den beslutningen tar jeg når jeg får åpnet alt på motsatt side også.

Ha en riktig god kveld!
Brukerens avatar
pals
 
Innlegg: 277
Registrert: Ons 04 Okt 2006 20:35
Bosted: Sør-Trøndelag

Innlegg lervang » Man 14 Des 2009 17:48

Hei.
Hva du kan. Jeg er imponert. Flott at du beskriver så bra og tar mange bilder. Dette blir rene læreboka for noviser som meg.

Hilsen
Bjørn
lervang
 
Innlegg: 53
Registrert: Søn 13 Des 2009 13:36
Bosted: Fredrikstad

Innlegg Reodor57 » Ons 16 Des 2009 11:03

Hei

Flott dokumentasjon på en omfattende restaurering. Det jeg imidlertid legger merke til er at du får til utrolig flotte kutt. Hvilket verktøy bruker du til det?
Like viktig som jobben er jo å bruke riktig verktøy, evt alternativt bruk av verktøy, for å få til det en vil på en grei måte. F.eks var ideen med plateskruer før en kutter til enkel og genial. Den skal jeg kopiere på min Opel GT hvor alt er fastsveiset. (Alle biler ruster, men Opel har Rekord hehe)
Men, altså verktøyet.
Har selv brukt en falsetang som Biltema kaller det (Heter sprangtang i blikkenslagerfaget) til å brette lange og korte bretter i stålplater med. Meget nyttig, samt at det blir pene bretter om tangen er pent slipt på innsiden. (Link: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handve ... Falsetang/)
Fint om flere som driver med slike omfattende restaureringer også kunne tipse oss andre om hva en faktisk bruker av verktøy, slik at vi har noe å sette på ønskelista til julenissen :D. Vet en ikke kommer utenom dyktighet, men godt verktøy er som kjent halve jobben.
God Jul!
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2603
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Innlegg pals » Ons 16 Des 2009 22:47

Verktøy, ja. Det er alltid noe jeg har lyst på, og synes jeg bør ha.
Men hvor mye trenger man egentlig? Det er ofte smak og behag, og selvsagt hvor avansert arbeid som skal utføres. Men til å reparere en bil som ikke er alt for ødelagt er det egentlig ikke så mye som trengs.
Jeg har fulgt en tråd på det svenske PV-forumet som viser dette. For øvrig er det mange gode tips og bilder der:
http://volvopvlv.egetforum.se/board/en- ... -t931.html

Her er det jeg oftest bruker til karosseriarbeid:

Et godt sveiseapparat.
Bilde

Min gode venn skrustikka. Skal plater formes, er den - og den solide arbeidsbenken god å ha. I tillegg bruker jeg ofte en gassbrenner for å ta spennet ut av plata ved forming.
Bilde

Noen gode sveisetenger, gummiklubbe, og midt i bildet - falsetanga. Den er god å ha. Min har 45-graders vinkel, men det spiller mindre rolle egentlig.
Bilde

Flere tenger, og ei platesaks. Jeg har klart meg med ei universal platesaks så langt, men ser at det kunne vært greit med høyre- og venstresaks i tillegg. Men til kapping bruker jeg ofte vinkelsliperen, og da med 1mm kappskive. Glimrende til tynnplate, og rask. Gode sveisefuger blir det ved måling, merking, forsiktighet og tålmodighet.
Bilde

Til slutt har jeg Biltemas sett med rettehammere og mothold. Det er godt å ha for å massere platene.
Bilde
Brukerens avatar
pals
 
Innlegg: 277
Registrert: Ons 04 Okt 2006 20:35
Bosted: Sør-Trøndelag

Innlegg 445 » Lør 19 Des 2009 20:35

445 skrev:Hvilken tykkelse bruker du forresten på stålplatene?

Jeg bruker 1mm plate.


Hvor får du kjøpt 1mm plate, og hvor store (lengde x bredde) er disse platene?
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5592
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Innlegg Reodor57 » Lør 19 Des 2009 23:12

Plater kan en få i smått hos Clas Ohlson eller Biltema, men disse er ikke mer ennen halv kvadrat eller der omkring. Norsk Stål blir vel det nærmeste for deg. De selger plater som er 1x2meter...
:D
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2603
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Innlegg Reodor57 » Man 28 Des 2009 17:00

1mm kappeskiver tror jeg har noe for seg, så det er innkjøpt :D. Minimalt med varmepåvirkning ser det ut til av bildene. Har også brukt en Fein multisliper med metallblad, men ikke vært helt fornøyd med kvaliteten på bladet. Dyrt, ryker lett og ikke spesiellt rask. 1mm kappeskive gir jo også en grei sveisefuge. Sikkert litt skjør i forhold til 2mm, men en får bruke maske/skjerm så hender det vel ikke så mye om det ryker.
Gleder meg til "framhaldssoga" :D
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2603
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Innlegg pals » Tir 29 Des 2009 20:22

Bare til info, så tok grafikkortet på PC-en min kvelden rett før jula. Det blir dessverre ingen skikkelig oppdatering her før jeg får den igjen fra reparasjon. Heldigvis trenger jeg ikke PC i garasjen :)

Reodor57: Jeg har ikke klart å sprenge noen av 1mm-skivene ennå. De er ikke skjøre, og svært bøyelige. Men selvsagt - skjerm anbefales.
Brukerens avatar
pals
 
Innlegg: 277
Registrert: Ons 04 Okt 2006 20:35
Bosted: Sør-Trøndelag

Innlegg pals » Søn 03 Jan 2010 19:55

Godt nytt år, alle sammen. Oppdatering med lånt maskin i dag. Men det vel gjør samme nytten.

Venstre hjulbue nærmer seg ferdigstilt. Nå gjenstår bare å montere fjærfestet, sveising og overflatebehandling. Her er bilder fra prosessen.

Først hjelpestål for å holde alt på plass:
Bilde

Rensking:
Bilde
Bilde
Bilde

Så følger noen timer med platearbeid:
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Ferdig!
Bilde

Sinkgrunning:
Bilde

Montering på bilen:
Bilde
Bilde
Brukerens avatar
pals
 
Innlegg: 277
Registrert: Ons 04 Okt 2006 20:35
Bosted: Sør-Trøndelag

Innlegg terjehva » Søn 03 Jan 2010 20:23

Det er moro se noen som gjør en skikkelig og grundig jobb. Resultatet ser
meget bra ut.. Stå på videre ut over vinteren :)
terjehva
 
Innlegg: 143
Registrert: Tor 21 Mai 2009 21:22
Bosted: Hadeland

Innlegg 445 » Søn 03 Jan 2010 20:33

Søndagskveldene har fått en ny rutine de siste ukene.
Jeg MÅ innom PC'en titt og ofte for å se om det er noen oppdatering i denne tråden.
Og jammen har du vært flittig denne uken også.
Jeg må se å skaffe meg en hatt, slik at jeg kan ta den av i beundring!

Ønsker deg samtidig et godt nytt PV-år.
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5592
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

ForrigeNeste

Gå til Medlemmenes egne prosjekter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron