544

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
User avatar
445
Posts: 5784
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 544

Post by 445 » Sun 23 Oct 2011 10:28

jangu1@hotmail.com wrote:Så må jeg støvsuge inni bilen for det er masse pussestøv etter at jeg har pusset ned den gamle sparkelen.
Regner med at du har tilgang på trykkluft siden du lakker med 2-komponent spray.
Foreslår at du trekker bilen(e) ut fra garasjen. Deretter starter du med å blåse garasjen så ren som mulig for slipestøv. Husk maske!
Blås og gjennomtrekk. Få ut så mye som mulig. Støvet gjør ingen nytte der inne, og det er lettere å gjøre jobben nå enn til vinteren når det er snø og kaldt.

Når garasjen er så ren som mulig, så steng porten og gjør samme jobben med bilen ute på tunet. Slipestøv er noe herk!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: 544

Post by jangu1@hotmail.com » Sun 23 Oct 2011 14:04

Ja jeg har kompressor. Så det skal jeg gjøre. Det var jammen lurt det. For det er ganske mye støv der nå. Jeg har vel faktisk to stk kompressorer også. Men bare sånne små da desverre.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544

jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: 544

Post by jangu1@hotmail.com » Tue 25 Oct 2011 09:35

I dag må jeg prøve og få gjort litt igjen. For nå klør det litt i fingrene etter og få gjort litt. Men det er litt sårt i halsen enda så jeg går på smertestillende enda. Jeg burde jo vært ferdig med og pusse ned denne nå synes jeg. Så jeg ligger litt etter skjemaet mitt. Det kan hende det kommer til og gå litt tregt denne uka men til helga blir det hvertfall full fart. Da bør jeg være fitt for fight igjen. :D
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544

jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: 544

Post by jangu1@hotmail.com » Tue 25 Oct 2011 16:25

Tenkte jeg skulle ta meg en tur til svergie og kjøpe mere grunning til bilene. Så jeg er klar til og helga hvertfall. Klarer ikke bare sitte stille og glane på tv. Men det er ikke noe særlig og kjøre bil med smertestillende piller innabords heller. Så jeg for se åssen det går.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544

jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: 544

Post by jangu1@hotmail.com » Thu 27 Oct 2011 17:58

Lurer på om jeg skal til Lillestrøm i løpet av helgen jeg. Er det noen andre som skal det? Tenkte jeg skulle til asker og hente B16 motor også.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544

Torbo2
Posts: 4620
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: 544

Post by Torbo2 » Thu 27 Oct 2011 18:20

jangu1@hotmail.com wrote:Lurer på om jeg skal til Lillestrøm i løpet av helgen jeg. Er det noen andre som skal det? Tenkte jeg skulle til asker og hente B16 motor også.
Har ikke tid til Lillestrøm nei... Men til Asker er bedre, da det er nærmere meg... :)
Skal hjelpe eldste gutten med bilen før EU-kontroll, men det kan bli på søndag!?
Kunne jo bytta deg, men... `?

Er det mr B.. du skal treffe er han både dyktig og hyggelig.
Er det mr. Rønn... så er han også hyggelig (gammel kollega)...
Han tredje personen jeg kjenner til i Asker, Tore, tror jeg han har flyttet?
Men han har mye deler han også, hyggelig kar, spesielt om du skryter av motorsykkelen hans...
Forresetn det er jo de fleste.... når jeg tenker meg om....
Last edited by Torbo2 on Thu 27 Oct 2011 21:40, edited 1 time in total.

User avatar
445
Posts: 5784
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 544

Post by 445 » Thu 27 Oct 2011 21:08

Har vært litt for travel i det senere. Hva skjer på Lillestrøm?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
445
Posts: 5784
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 544

Post by 445 » Thu 27 Oct 2011 21:11

jangu1@hotmail.com wrote:Tenkte jeg skulle til asker og hente B16 motor også.
Har du noe mer info om denne B16?
Er den komplett? Sliten? Renovert?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: 544

Post by jangu1@hotmail.com » Thu 27 Oct 2011 21:31

Oslo motor show skjer i lillestrøm til helgen. Nei jeg vet ikke om noe om den motoren. Men jeg skulle visst få den for det jeg ville gi for den.
Så heter han Lasse L. Hvis noen har kjenskap til han?Jeg har bare sendt sms med han men han virker veldig hyggelig ut i fra det synes jeg.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544

Torbo2
Posts: 4620
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: 544

Post by Torbo2 » Thu 27 Oct 2011 21:36

Ikke kjent for meg! Men siden han har hatt pv/Duett, er det mest sannsynlig at han er en strålende kar!

jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: 544

Post by jangu1@hotmail.com » Fri 28 Oct 2011 00:04

Jeg fant ut det ikke er sikkert at han har hatt det fordi den har visst stått i en båt.Og han har visst brukt den som delemotor. Men til hva vet jeg ikke.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544

Torbo2
Posts: 4620
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: 544

Post by Torbo2 » Fri 28 Oct 2011 13:17

jangu1@hotmail.com wrote:Jeg fant ut det ikke er sikkert at han har hatt det fordi den har visst stått i en båt.Og han har visst brukt den som delemotor. Men til hva vet jeg ikke.
Obs:
Hvis motoren har vært brukt i båt er de store muligheter for at den er unormalt mye slitt, da belastningen i en båt krever minst 80 prosent eller mer av oppgitt effekt og derved tilhørende belastinger/slitasje.
En bilmotor blir gjennomsnittlig bare belastet rundt 25-35 prosent i gjennomsnittlig driftstid. Det er i nærheten av fakta/teori, da dette er avhengig av motorstørrelse, eier/bruk, osv.
I praksis kan det være annerledes, men usikkerheten rundt kjøpet er derved stor. :roll:
Om man er heldig, er ikke motoren så mye brukt, og derfor kan slitasjen være lik eller mindre. :)
Er man uheldig så er motoren normalt brukt eller mer, og da kan mye inni motoren være ”raklete”, eller jevnt over mer slitt enn det normale. :(
Den har kanskje mindre sot i ventilmekanismen, om det anses som verdifullt?
Får du den billig så er det jo greit uansett, med man må jo tenke kroner. Og litt gambling blir det jo ofte uansett…

User avatar
445
Posts: 5784
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 544

Post by 445 » Fri 28 Oct 2011 13:27

Torbo2 wrote:Obs:
Hvis motoren har vært brukt i båt er de store muligheter for at den er unormalt mye slitt, da belastningen i en båt krever minst 80 prosent eller mer av oppgitt effekt og derved tilhørende belastinger/slitasje.
Støtter Torbo2 her.
En båtmotor går nesten alltid i oppoverbakke. Høyt turtall og høy belastning.
Men, det kommer jo an på hvor mye den har vært brukt.
Håper i alle fall at den ikke har vært brukt med saltvannskjøling. DA er den rusten innvendig.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

Torbo2
Posts: 4620
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: 544

Post by Torbo2 » Fri 28 Oct 2011 13:51

Det med sjøvannskjøling, er også et godt peong for ???! De var jo begge deler.
I så fall er som regel motoretemperaturen satt ned for å unngå saltkrystallisering, og lav motortemperatur medfører også ekstra slitasje!
Jeg hadde en nabo på vestlandet som hadde to B30-motorer i båten, han dreiv med legeskyss, og var ikke alltid en reddende engel. Han hadde stadig motortrøbbel. Alt fra ventilbrenning til propellhavari, men det var noe annet. mender det var sjøvannskjøling? men er ikke sikker?
I løpet at 3-5 år, husker ikke nøyaktig, mener jeg å huske at han byttet 4-5 topplokk og fire motorblokker. Ingen skjønte hvorfor disse motorene ikke skulle holde i båt, da de var temmelig problemfrie i biler?
Men det dukket opp mange teorier.... Og det var to som trolig var riktige som 445 og jeg har vært inne på...
Oljekvaliteten på 70-talet var jo også uviss, skal ikke nevne noe merke her.... Men det samme merket hellerikke fungerte på Fiatmotorer...
I dag en nok alle problemer borte!? Har ikke hørt om noen oljer som er dårlige i dag?

jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: 544

Post by jangu1@hotmail.com » Fri 28 Oct 2011 14:13

Ja jeg tenkte litt på det med saltvannskjøling jeg også. Da vil jeg ikke gi mye for den. Jeg gir ikke mere enn 500 kr for den hvertfall. Så kjøper jeg en annen motor også plukker jeg deler fra denne motoren som han har gjort. For om det er forgasser og eksosmanifold med til den så er jo bare det verdt 500 kr vil jeg tro. Jeg kan få kjøpt en motor av en kamerat av Jonny Nilsen til 1000kr. Som jeg uansett kommer til og slå til på. Så får vi se hva det blir av det.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544

Post Reply