445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
Torbo2
Posts: 4620
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling

Post by Torbo2 » Thu 18 Apr 2013 14:37

Avtrekk eller ute høres bra ut! Noen av oss har brukt opp kvoten for hvor mye eksos kroppen tåler før det blir stjerrnehimmel og hodepine.

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2846
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling

Post by Reodor57 » Thu 18 Apr 2013 15:51

Definitivt. Bilen må ut :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)

User avatar
hlyshaug
Posts: 676
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling

Post by hlyshaug » Thu 18 Apr 2013 17:25

445 wrote:Og hva skal du gjøre etter de 20 minuttene?
Stoppe motoren og ettertrekke topplokket.
A-76304
Tips PV-Magazinet! pv-magazinet@norskvolvopvklubb.no

User avatar
hlyshaug
Posts: 676
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling

Post by hlyshaug » Thu 18 Apr 2013 17:28

Reodor57 wrote:Bilen skal ikke kjøres, så da blir det turteller med induktiv føler :-). Tar av fjæra under gass spjeld skruen og justerer turtallet opp. Tror jeg ville ha kjørt motoren varm før dette skjer. Etter 20 minutter ville jeg latt den kjøle seg ned igjen, og så dratt etter toppen og justert ventilene. Jeg tar med turteller :-) :-)
Jeg skal ikke si deg i mot, men Lundberg-boka tolker jeg dit at det er umiddelbart etter første start man skal "trå til". Hvis ikke kan man risikere at kammen slites ned rimelig raskt, i følge forfatteren. Presiserer at denne boka tar for seg B18, og at dette bare er noe jeg har lest meg til... :|
A-76304
Tips PV-Magazinet! pv-magazinet@norskvolvopvklubb.no

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2846
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling

Post by Reodor57 » Thu 18 Apr 2013 20:39

B16 har bedre smøring av kammen enn B18, så hadde neppe gått for mer enn rask tomgang.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)

Torbo2
Posts: 4620
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling

Post by Torbo2 » Thu 18 Apr 2013 22:55

Enig med Reodor her. Jeg har lært at en motor skal gå lett, altså uten å presses, og med variert turtall i innkjøringsfasen. Men høy nok tomgang til at det er fullt oljetrykk, 1000 - 1200 o/min på denne. 1200 - 1500 på B18.
Etter første varmkjøring bør topplokket ettertrekkes, og det samme, etter ca 100 - 200 mil. Etter 200 - 300 mil har motoren fått et beskyttende lag med sot i forbrenningsrommet, spes. viktig for stemplene. Deretter kan motoren belastes på vanlig måte.
Da skulle også friksjonen og varmeutviklingen bli redusert og risikoen for skjæring på diderse deler er minimalisert.
Det med høyt turtall opptil 2000 o/min er nok påfunn fra svensker eller andre som snakker om trim og for å få motoren raskt innkjørt, for å kunne delta i løp og annet.
Det er ikke så lett å se hva som kjer inni en motor, så her er det muligheter for mange med forskjellige meninger. Men historien har i alle fall vist at variert turtall med lett belasting har holdt mål, men det kan nok ta litt lengre tid, men hva gør det? Motren er jo fullt brukbar om den kjøre gradvis inn. Dessuten er det sikrere. Det er jo bare hyggelig å merke at motoren "kommer seg" for hver dag, og så kan man spare kreftene til senere. Med unntak av små "frekke" kortvarige og ufarlige akselerasjoner, som ikke skader.

Stor belastning over lang tid etter innkjøring kan i verste fall gi så stor friksjon at motoren stopper. Det opplevde jeg på 70-tallet med utåmomige kunder, spes. motosyklister som hadde fått seg litt ekstra for å komme opp bakkene, som de selv sa.
Metallrester sveiset seg fast til stemplet.
Men her, på B16-motoren, er det liten fare for det, da motoren har litt overdimensjon etter honing.
Men det tar litt tid før stempelfjærene blir helt tilpasset og kan overføre tilstrekklig varme.

Så innkjøring må til her også. Dessuten må ventilene "banke seg til" i setene for 100 prosent tetning og god varmeoverføring til toppen.

Men litt høyere tomgang, f.eks. 1200 o/min i innkjøringsfasen bør være tilstrekkelig her for å sikre fullt oljetrykk.
På B18, som Reodor er inne på, er mer krevende ang. smøring, noe jeg har et prosjekt på.... Her er det også hardere ventilfjærer enn på B16, som som også setter stort krav til smøring av kamakslingen..
Hvor mye dette skal stresses må hlyshaug avgjøre.

Min motor blir i alle fall bedre og bedre dag for dag, mens den kjøres inn.... Og så går den "smoot".. Stresser ikke, men gir den en liten aks av og til, men kortvarig... Må jo kjenne på goodisen...

Så får hlyshaug ha lykke til på lørdag!

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2846
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling

Post by Reodor57 » Thu 18 Apr 2013 23:08

Det jeg har lært av gamle mekanikere og av egen erfaring, er at pen innkjøring gir motoren mye lengre. Går penere også. Løpsmotorer har ikke samme krav..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)

Torbo2
Posts: 4620
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling

Post by Torbo2 » Thu 18 Apr 2013 23:10

Min B18-motor går nå, etter ca. 50 mil, med 1000 o/min på tomgang. Tror det holder. Det er litt mas med høyere turtall, dessuten skal jeg se om jeg får bra effekt av smøresporene på løfterne.
Last edited by Torbo2 on Fri 19 Apr 2013 09:30, edited 1 time in total.

User avatar
hlyshaug
Posts: 676
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling

Post by hlyshaug » Fri 19 Apr 2013 06:13

Jeg lytter, leser og lærer :D

Men for å fortsette med boka, begynner den ordinære innkjøringen av motoren etter råtass-innkjøringen av kammen...
A-76304
Tips PV-Magazinet! pv-magazinet@norskvolvopvklubb.no

User avatar
445
Posts: 5786
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling

Post by 445 » Fri 19 Apr 2013 09:39

Leser jeg det dere skriver, så er jo alle enige. B18 er mer krevende på oljetrykket. Den krever mer turtall for å få tilstrekkelig olje på kammen slik at den ikke skal slites unødig raskt. Lundbergs bok handler om B18.

Her er det nok smart å lytte til herrene Reodor og Torbo.
De er jo (kryss i taket) enige i at rask tomgang er nok for å få opp oljetykket.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

Torbo2
Posts: 4620
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling

Post by Torbo2 » Fri 19 Apr 2013 09:40

Tør du ta en motorvask før demontering av motoren? Da er det jo mer hyggelig å skru, og så ser man bedre. Men i noen få tilfelle kan motoren fuske etterpå, på grunn av fuktighet i fordelrlokk o.a. Men jeg har ikke oplevd det som noe problem på disse motorene.
I verste fall er det bare å tørke rent for fuktighet, og evt. spraye på CRC 556 i og på fordelerlokk og ledningene. Så går motoren pent.

User avatar
445
Posts: 5786
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling

Post by 445 » Fri 19 Apr 2013 09:48

Reodor: Har vi tilgang på vannslange på Akers mek, lørdag?
I så fall kan hlyshaug kjøpe en sprayboks med motorvask og så tar vi vannslangen.
Skulle motoren få noen "nykker" så er vi på plassen og kan trille den inn med håndkraft.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2846
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling

Post by Reodor57 » Fri 19 Apr 2013 10:18

Tror det, men ikke sikker. KAn evt ta det ute, men etter hva jeg husker er i hlyshaugs motor som sitter i ganske så ren utvendig..
Skal høre.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)

User avatar
hlyshaug
Posts: 676
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling

Post by hlyshaug » Fri 19 Apr 2013 10:37

Tror også at motoren min ikke er så verst - utvendig :D
A-76304
Tips PV-Magazinet! pv-magazinet@norskvolvopvklubb.no

Torbo2
Posts: 4620
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling

Post by Torbo2 » Fri 19 Apr 2013 10:46

"Alt i boks" - høres det ut som....
Hva kan jeg ellers plage hlyshaug med da?
Skal nok finne på noe..... :roll:
Skreddersy skinn til å legge oppå skjermene for å unngå riper?
Sprette opp et gammelt sinnskjørt, som du mener ikke har vært brukt på lenge (innerst i skapet), og håpe på det beste?
Anskaffe tomme isbokser e.l. til å oppbevare skruer i, slik at ting ikke blir borte? (ukjent)
Whitespirit til rense div. ting med...?
Det forberedende arbeidet sparer jo til på selve arbeidet?
Resten er vel "glidelås"?

Post Reply