Page 66 of 67

Re: Reodors Duett 44506-1957

Posted: Tue 09 Jan 2018 20:32
by Torbo2
Stjerneskive høres smart ut!
Bolten bør jo være fast på minst en av disse to boltene, og står den noenlunde loddrett, skal det mye til at det blir vridning.
Gummiforingen i støtdemperen skal jo oppta den lille vridningen som kan oppstå.
For lite gjenger evt. kan fikses med store skiver som kan gli inn på bolten.

Re: Reodors Duett 44506-1957

Posted: Wed 10 Jan 2018 00:00
by G.Larson
Reodor57 wrote:Tenkte da å lage en foring av plast av noe slag, men det kan se ut til at jeg må til England for å finne emner... Tenkte på POM, PTFE plast eller Nylon som foring i røret som er, uten at jeg har målt, ca 20mm i diameter.

Hvor mye trenger du?

Re: Reodors Duett 44506-1957

Posted: Wed 10 Jan 2018 12:24
by Reodor57
Ca 2x10cm om du kan skaffe meg plastbolt. Dreier den da til med krage og litt presspassning slik at den sitter i røret. Med rør må jeg ned i dimensjon , og da kan jeg sikkert bruke noe pexrør tenker jeg selv om jeg da vil få mindre gods å slite på.
Synd at store bedrifter kun ser ut til å tenke penger og ikke bidrar til å opprettholde den kreativiteten som vi nordmenn er kjent for..

Re: Reodors Duett 44506-1957

Posted: Thu 11 Jan 2018 00:13
by G.Larson
Skal se hva jeg finner når jeg kommer på jobb på fredag.

Re: Reodors Duett 44506-1957

Posted: Sun 14 Jan 2018 08:56
by automania
Hei hvis du skal vinkje en apen wire kan du bruke et trinsehjul

Re: Reodors Duett 44506-1957

Posted: Sun 14 Jan 2018 10:59
by Reodor57
Vet ikke hvor mye vinkel det blir, og ikke lett å finne feste for en evt trinse. Funnet ut at Volvo foreløpig kun godkjenner skivebremser fra Amazon på 544(uavhengig av modell). Da tror jeg de er litt historieløse vedr eget design i og med at forestillingene er like fra 1951 til 1969 med unntak av bærebrua og styre innretningen til B18, men det siste er ikke krav før en dytter inn en B20. Heldigvis kan biltilsynsstasjoner selv godkjenne ombygginger av biler fra før 01.01.1971, så da er det håp.
Om jeg skulle gjenta meg selv noen ganger i denne posten er det fordi jeg ikke har tid til å lese igjennom det jeg har skrevet før. Litt travelt om dagen, og i morgen går turen til Bokn og videre til Stord på tirsdag kveld om vi har værgudene med oss.. Skal kjøre bil i stormen som er meldt, så har vi flaks er Hardangervidda stengt..

Re: Reodors Duett 44506-1957

Posted: Mon 15 Jan 2018 02:38
by esk1ld
Reodor57 wrote:Om jeg skulle gjenta meg selv noen ganger i denne posten er det fordi jeg ikke har tid til å lese igjennom det jeg har skrevet før. Litt travelt om dagen, og i morgen går turen til Bokn og videre til Stord på tirsdag kveld om vi har værgudene med oss.. Skal kjøre bil i stormen som er meldt, så har vi flaks er Hardangervidda stengt..
Du får ha god tur :) Blåser friskt ved Bokn i skrivende stund, men skal vel roe seg utover morgendagen. Gikk gjennom Boknasundet tidligere i dag, da var det ikke så ille. Men det har vært en travel kveld å være taubåt i Karmsundet. Akkurat klappet til kai i Kopervik, satser på å få noen timer på hodeputa :wink:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Posted: Tue 16 Jan 2018 02:17
by G.Larson
Er dette noe du kan bruke? I så tilfelle så kan jeg skaffe deg en del biter. Send meg adressa di på pm så går det i posten i løpet av uka.

Image

POM

Re: Reodors Duett 44506-1957

Posted: Tue 16 Jan 2018 06:05
by Reodor57
Helt fantastisk. Her kan det testes både det ene og det andre. Har sendt deg adressen min på E-post. Gleder meg :-)

Re: Reodors Duett 44506-1957

Posted: Thu 18 Jan 2018 05:01
by G.Larson
Da er noen biter med PTFE-bolt på vei i posten. :D

Re: Reodors Duett 44506-1957

Posted: Thu 18 Jan 2018 08:51
by Reodor57
Suverent! Gleder meg til å bli kjent med det materialet. Ha en flott dag!

Re: Reodors Duett 44506-1957

Posted: Fri 16 Feb 2018 13:38
by Reodor57
Emner mottatt for en stund siden, men prosjektet har ligget litt i dvale da jeg ikke har fått svar fra "Biltilsynet" ennå. Det kom imidlertid i dag, så da er det bare å finne ut når bilen tas ut av låven og snøen og saltet er borte fra veiene og så bestille time for visning før ombygging til skivebremser foran og bak!. Største utfordringen er å få alle smådeler på plass. Har vist alle delene til "Biltilsynet" på forhånd. (Kun nye deler levert av Jørgenrud som brukes her). Fikk da kommentarer om at de helst ser at det ikke brukes helgjengede skruer, så der har jeg en utfordring. Har også en utfordring med at det må brukes tommeskruer i innfestingen av braketten til spindel ig bakaksel. 3/8". 10mm skruer har for store hoder og muttere, og 8mm slarker. Da blir det å kjøpe påfyllingssett til tommeskruer på Biltema. Synd det ikke går å kjøpe en dimensjon ad gangen..
Så da er det bare å vente på at snøen forsvinner!! :-).

Re: Reodors Duett 44506-1957

Posted: Fri 16 Feb 2018 13:58
by G.Larson
Hva slags tommedimensjoner, lengder og antall trenger du?

Re: Reodors Duett 44506-1957

Posted: Fri 16 Feb 2018 15:02
by Torbo2
Hva med det firmaet på Grynerløkka som har alt?
Tel: 22 71 16 00

butikk@underligeskruer.no
Åpningstider:
Man til fre 9 - 17
Lør 10 - 15

Zachariassen Jernvare AS
Hegermannsgate 23A
0478 Oslo
Kart

Re: Reodors Duett 44506-1957

Posted: Fri 16 Feb 2018 15:11
by Reodor57
Jepp har vært der en gang under forrige runde med duetten. Måtte ha en litt lengre UNF bolt til bakre feste på girkassa. De har omtrent alt, så det blir nok dit jeg går om ikke Biltema har 3/8" UNF med riktig lengde og utførelse. Liker ikke å bruke UNC her da jeg synes det er litt for grove gjenger. Bruker selvsagt locktite og nylock muttere på UNC. Liker heller ikke sprengskivene til Biltema. Virker noe slakke i forhold til de originale som er så harde at de lett ryker når jeg drar av mutterne. Biltemas blir flate etter en gangs bruk..
Dersom ingenting funker, får jeg ta kontakt med Ståle B. alias G.Larson :-)