Reodors Duett 44506-1957
Re: Reodors Duett 44506-1957
Originalfelgene er tette, men de 5,5 som er i handelen er normalt ikke det. Så rett og slett for å beholde originaliteten tenkte jeg. I den farten vi kjører blir bremsene sjelden varme om de brukes hehe.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Reodors Duett 44506-1957
Vet om en svenske som sviser felger skikelig profft. Har trolig adressen liggende et sed. Jeg kjøpte fire ferdige av ham uten innbytte. De var rund og profflalkekrt. Men han skulle slutte å lakke, da det ble for dyrt, da han ikke tok lakkeringen selv. Det var 5,5 tommers felger.
Har en ide om at 5 tommers felger kan være best på tette felger. Litt mer diskret, men likevel nok til at entusiatene ser to ganger på hva dette er for noe?
Dessuten har man bedre valgmuligheter til valg av dekk. Her kan man da bruke både 185 R 15, 195 R 15 eller 185/65 15 eller 185/70 15. Sistnevnte eller 195/70 (som jeg har) gir roligere motorgange/turtall rundt 80-90 km/t uten OD (overdrive).
Hullfelger for bedre kjøing kom vel sammen me B18 som ga mer kraft og fart. Dette bør vel ikek være noe problem så lenge du ikke blodtrimmer?
Bremsene vil uansett bli farlig varme og muiigheter for fading. Ved kjøring nedover bakkene fra Høydalsmo til Dalen, nedoverbakkene over Suleskaret (mellom Setestdalen og Sirdalen elerl omvendt, nedover mot Røldal osv. er det garantert fading og farlig rediúsert bremseeffekt.
Jeg pleier å stoppe hallveis ned for å kjøle ned bremsene! Og er bremsevæska gammel i tilelgg, kan jeg nesten garantere at pedalen også blir myk i tillegg! Da føler man seg ikek særlig høy i hatten!
Og det hjeper ikke så mye med hullfelger!
Har et tilbud om OD-kasse til PV-en forresten (et funn), men vet ikke om jeg tar bryet da jeg ikke vet om min sønn skal beholde bilen så lenge?
Har en ide om at 5 tommers felger kan være best på tette felger. Litt mer diskret, men likevel nok til at entusiatene ser to ganger på hva dette er for noe?
Dessuten har man bedre valgmuligheter til valg av dekk. Her kan man da bruke både 185 R 15, 195 R 15 eller 185/65 15 eller 185/70 15. Sistnevnte eller 195/70 (som jeg har) gir roligere motorgange/turtall rundt 80-90 km/t uten OD (overdrive).
Hullfelger for bedre kjøing kom vel sammen me B18 som ga mer kraft og fart. Dette bør vel ikek være noe problem så lenge du ikke blodtrimmer?
Bremsene vil uansett bli farlig varme og muiigheter for fading. Ved kjøring nedover bakkene fra Høydalsmo til Dalen, nedoverbakkene over Suleskaret (mellom Setestdalen og Sirdalen elerl omvendt, nedover mot Røldal osv. er det garantert fading og farlig rediúsert bremseeffekt.
Jeg pleier å stoppe hallveis ned for å kjøle ned bremsene! Og er bremsevæska gammel i tilelgg, kan jeg nesten garantere at pedalen også blir myk i tillegg! Da føler man seg ikek særlig høy i hatten!
Og det hjeper ikke så mye med hullfelger!
Har et tilbud om OD-kasse til PV-en forresten (et funn), men vet ikke om jeg tar bryet da jeg ikke vet om min sønn skal beholde bilen så lenge?
Re: Reodors Duett 44506-1957
Hadde tenkt på 165x15 som tilsvarer 185/70x15 i omkrets.
Står i vognkortet 6.00x15 som vel tilsvarer 165x15. 185 blir jo temmelig bredt og tungt, og er vel mer det som ble brukt på senere modeller og antagelig også oen av de som bare var ment for transport (6,40x15) Må sjekke boka når jeg kommer hjem. Ellers er både karosserideler og eksosanlegg i boks ser det ut til .. Fint om du Torbo2 finner navnet på han som sveiser om felger. Enig i at 5" er litt mer diskret, men det vil unektelig bedre styreresponsen.. Lakke kan jeg selv, eller levere til Lakkrekvisita som gjorde en glimrende jobb på alufelgene til Spideren etter at pulverlakkfirmaet ga opp å få det til, i vanlig sølvgå felgfarge...
Står i vognkortet 6.00x15 som vel tilsvarer 165x15. 185 blir jo temmelig bredt og tungt, og er vel mer det som ble brukt på senere modeller og antagelig også oen av de som bare var ment for transport (6,40x15) Må sjekke boka når jeg kommer hjem. Ellers er både karosserideler og eksosanlegg i boks ser det ut til .. Fint om du Torbo2 finner navnet på han som sveiser om felger. Enig i at 5" er litt mer diskret, men det vil unektelig bedre styreresponsen.. Lakke kan jeg selv, eller levere til Lakkrekvisita som gjorde en glimrende jobb på alufelgene til Spideren etter at pulverlakkfirmaet ga opp å få det til, i vanlig sølvgå felgfarge...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Reodors Duett 44506-1957
185/70x15=perfekt.
Grunnen til at valgte 195/70 er at jeg bruker bilen på langtur og da er turtallet litt lavere på høygir.... Og det er faktisk "lovlig" på rulelomkretsen...
men det er litt mye gummi om noen skulel bry seg med det...
Jeg sjekker svensken, han holder til i Linkøping-området...
Har det nok på den gamle pc-en hjemme... ?
Og når det bredda felgene kommer på må du kanskje legge på en mm på spissingen, og måle ut nøyaktig, da styreresponsen blir litt mer kontant... Men det er du jo inne på.....
Grunnen til at valgte 195/70 er at jeg bruker bilen på langtur og da er turtallet litt lavere på høygir.... Og det er faktisk "lovlig" på rulelomkretsen...
men det er litt mye gummi om noen skulel bry seg med det...
Jeg sjekker svensken, han holder til i Linkøping-området...
Har det nok på den gamle pc-en hjemme... ?
Og når det bredda felgene kommer på må du kanskje legge på en mm på spissingen, og måle ut nøyaktig, da styreresponsen blir litt mer kontant... Men det er du jo inne på.....
Re: Reodors Duett 44506-1957
Jeg har noen ekstra PV-felger liggende på et lager. Hvordan ser jeg hvilken bredde de har? Står det innpreget?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Reodors Duett 44506-1957
Eller tommestokk. Måles innvendig. Dvs mellom de innerste "hjørnene" på felgkanten. En bruker da tommeangivelsen på stokken om en har den graderingen da hehe.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Reodors Duett 44506-1957
Lovte flere bilder..
Tøff i trynet er en ting når "hele buksebaken er ute" som mora mi alltid sa.. Ikke ille inni heldigvis, men salmakerjobben kan definitivt gjøres bedre. Bilde av motoren er alltid interessant Skimter vi noe blankt her? Parkeringsbulker er ikke til å unngå Men, ramma var hel foruten tverrbjelken. Litt mer rust i sidene bak som jeg ikke har fått tatt bilder av, men det var noen håndbredder som manglet, men bilen har jo ramme...
Så som dere ser: En liten kjapp tur innom bensinstasjonen med Turtle Wash så er den på veien hehe. Flere bilder følger når jeg får dratt den ut av hiet sitt og brakt den hjem. Skal se at jeg tar imot tilbudet om trekkvogn 445 . Henger kan jeg skaffe om den ikke blir solgt før jeg skal hente "Gråbein"
Tøff i trynet er en ting når "hele buksebaken er ute" som mora mi alltid sa.. Ikke ille inni heldigvis, men salmakerjobben kan definitivt gjøres bedre. Bilde av motoren er alltid interessant Skimter vi noe blankt her? Parkeringsbulker er ikke til å unngå Men, ramma var hel foruten tverrbjelken. Litt mer rust i sidene bak som jeg ikke har fått tatt bilder av, men det var noen håndbredder som manglet, men bilen har jo ramme...
Så som dere ser: En liten kjapp tur innom bensinstasjonen med Turtle Wash så er den på veien hehe. Flere bilder følger når jeg får dratt den ut av hiet sitt og brakt den hjem. Skal se at jeg tar imot tilbudet om trekkvogn 445 . Henger kan jeg skaffe om den ikke blir solgt før jeg skal hente "Gråbein"
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Reodors Duett 44506-1957
Gi meg noen dagers forvarsel så går det i orden. Tenker du deg kveldstur eller dagstur?Reodor57 wrote:Skal se at jeg tar imot tilbudet om trekkvogn 445 . Henger kan jeg skaffe om den ikke blir solgt før jeg skal hente "Gråbein"
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Reodors Duett 44506-1957
Forsøker to svar her samtidig.
Torbo2: Linkjøping er LANGT unna. Forsøker Sunnaas på Økern først. Kom på at de var gode på BREDE Boblefelger i "gamledager". Da kan jeg kanskje få til å få J felger også. For slangeløse dekk. De skifter nemlig hele felgringen og gjenbruker kun senter på felgen.Har sendt over en mail til dem. Har sett oppskrift på "hjemmebredding" også hehe.
445: Tønsberg er drøyt 10 mil unna, så det bør gå greit på en ettermiddag det tror jeg uten at det blir for sent før en køyer.
Torbo2: Linkjøping er LANGT unna. Forsøker Sunnaas på Økern først. Kom på at de var gode på BREDE Boblefelger i "gamledager". Da kan jeg kanskje få til å få J felger også. For slangeløse dekk. De skifter nemlig hele felgringen og gjenbruker kun senter på felgen.Har sendt over en mail til dem. Har sett oppskrift på "hjemmebredding" også hehe.
445: Tønsberg er drøyt 10 mil unna, så det bør gå greit på en ettermiddag det tror jeg uten at det blir for sent før en køyer.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Reodors Duett 44506-1957
Men det er jo fint i Lindköping, har kjøpt både bil og felger der... Er sikker på at bilen helst vil ha svensk stål!
Re: Reodors Duett 44506-1957
Hvor stålet i verden kommer fra vet man lite om. Gruvene vet man hvor er, men stålet har som regel blitt smeltet om så mange ganger før det når en eventuell felg at der er nok historien borte. Hvem som eier stålet er lettere. Kinesere hehe. De har kjøpt opp det meste på verdensmarkedet. Volvo er ikke alltid Svensk selv de gamle. Bla Volvo motorvarmere ble laget av Fonas på Dokka hehe.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Reodors Duett 44506-1957
Ser ut som du har skaffet deg et fint utgangspunkt. Bilen var jo stort sett hel og fin. Likevel med nok å pusle med utover seine vinterkvelder.
Dette blir en fin tråd å følge med på fremover
445 er forresten en av de fineste Volvoene, og så anvendelig! Alt fra finbil til arbeidshest.
Dette blir en fin tråd å følge med på fremover
445 er forresten en av de fineste Volvoene, og så anvendelig! Alt fra finbil til arbeidshest.
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
MB G350 -95
MB SLK200K -09
-
- Posts: 2314
- Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
- Location: Holoveien 238 1827 Hobøl
Re: Reodors Duett 44506-1957
Ja der har gråbein stått i mange år uten og bli brukt. Den er kjempe fin synes jeg. Tøff i trynet er den også. Det var morro at du kjøpte den synes jeg. Det er nesten så jeg skulle ønske at jeg kjøpte den i steden for pv,ene jeg kjøpte. Men gjort er gjort og spist er spist som mange sier. Det er jo byttet kingbolter på den på ett lokalt bilverksted. Og det betalte han rundt 8000 kr for sa han.
Og skiftet batteri har han gjort ellers er den bilen ganske så orginal tror jeg. Jeg husker ikke hvor mye den har gått men. Men sikkert ikke veldig mye. Den sto på en låve når Thomas kjøpte den og det hadde den gjort i mange år før det mener jeg han sa.
Men lykke til med bilen jeg håper du får masse glede av den.
Jan-Gunnar
Og skiftet batteri har han gjort ellers er den bilen ganske så orginal tror jeg. Jeg husker ikke hvor mye den har gått men. Men sikkert ikke veldig mye. Den sto på en låve når Thomas kjøpte den og det hadde den gjort i mange år før det mener jeg han sa.
Men lykke til med bilen jeg håper du får masse glede av den.
Jan-Gunnar
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
Re: Reodors Duett 44506-1957
Hvordan var det med rust under bensinpåfyllingen?
Har hadde min 445 en del rust, i tillegg til de stedene du allerede har vist.
Har hadde min 445 en del rust, i tillegg til de stedene du allerede har vist.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen