Reodors Duett 44506-1957

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by 445 »

Dette er jo rene påskekrimmen!
Som jeg sa på telefonen, så hadde nok jeg startet med å slenge på topplokket fra den gamle motoren for å eliminere eventuelle feil i det nye lokket.
Jeg følger med i spenning, og har nesten lyst til å avlyse det dumme møtet jeg må på i kveld for å kunne komme til deg å "leke".
Lykke til!!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 »

"gleder meg" til å komme hjem for å teste. Har ihvertfall funnet ut at det er lav kompresjon, og det er jo noe. Da kan en utelukke bensin og gnist. Hadde på eksosavsuget i går, og da hørte jeg når eksosventilen lukket, men den kan jo samtidig allikevel kanskje ikke være helt tett... Innsugsventilen lukker her 62 grader etter nedre dødpunkt om jeg ikke husker feil, så den trenger jo litt fart for å få sugd inn nok luft til å komprimere den på så kort tid... Standardkammen ligger vel på rundt 35 grader og kammen din 445 på 42. Desto viktigere at det er tett mellom ventil og sete, så trykkluftprøving av sylinderne ser jeg frem imot. Er disse tette er det kammen som må til pers.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Torbo2 »

Sylinderlekkasjetest er nok smart!
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 »

Ventilene virker ok. Litt fusk med en eksosventil som trenger å gå seg til. Ellers greit. Suser mest i sylinderne, men det kan jo da også være litt grov honing kanskje. Testet tenningspunkt og satt i nye plugger, så er litt etter på starteren nå... 6 volt gir liksom ikke den raskeste starter hastigheten heller, noe en "åpen" kam vel trenger.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by 445 »

Vi venter i spenning!
Noe nytt å melde om motoren?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 »

Tok av vippearmsbrua og satte kontrollert trykk på alle sylinderne. To ventiler lakk litt, så topplokket ble tatt av og alle ventilen ble slipt inn på nytt. Tydeligvis ikke glatt nok overflate etter innsliping på ventilslipemaskin. Ene setet hadde en ørliten "kurve" som gjorde at den ikke tettet 100%, men det er metallisk kontakt, så det bør gå seg til ganske raskt etter oppstart. Topplokk på igjen og nå lakk ingen ventiler uten en ørliten lyd fra den med litt skadet sete. Blåste ikke ut av den akkurat, men en kunne høre lyden forandre seg når en holdt foran åpningne i topplokket.
Vippearmsbrua ble montert og kompresjonsmåler påmontert. Samme nedslående resultat som sist, nå uten manifold på. Ca 2-2,5 kg trykk. Koblet trykkluft på den jeg tok ut og den lakk bare litt mindre i sylinderne, men den har gått 30000 siden overhaling av blokka, og bruker ikke olje, så da må det være kammen som er laget for tomgangsturtall på 2000 o/min. Det klarer ikke starteren å dra motoren opp i. Sjekket met tidene for kammen på en 911. den stenger innsuget 29 grader etter nedre dødpunkt. denne stenger 62 grader, så ikke mye tid til å komprimere lufta da. Det er 33 grader senere det....
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Torbo2 »

Dette var rart...

Har du verdiene på kammen?

Må sjekke med min...
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 »

åpner 26 grader før og stenger 62 grader etter(Både eksos og inntak) 268 grader durasjon som det heter.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by 445 »

Den kammen som nå selges som standardkam heter VV61 og har følgende spes:
Intake (20-56) Exhaust (56-20) Lift (.425) Valve Lash Hot (.020) Duration (256)

Kammen du har i din motor heter VV71 og har følgende spes:
Intake (26-62) Exhaust (62-26) Lift (.428) Valve Lash Hot (.020) Duration (268)
Den blir omtalt som en "combination" kam, så det virker rart om den er SÅ kvass....
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Torbo2 »

Reodor57 wrote:åpner 26 grader før og stenger 62 grader etter(Både eksos og inntak) 268 grader durasjon som det heter.
Da er det vel en ISKY kam nummer VV71 - 705171 med durasjon 268 grader åpner 26 f.ø.d. og lukke 62 grader e.n.d.

Jeg har Volvos D-kam med 280 graders durasjon og den er helt uproblematisk.
VV71 er nærmere Volvos C-kam og er en snill trimkam med 264 graders durasjon, så dette burde ikke være noe problem?
26 grader før og etter øvre dødpunkt gir litt stor overlapping, men motoren skulle jo gå bra med dette.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Torbo2 »

D-kammen er ganske lik K-kammen:
Volvo detaljnummer: 552459 Benämning: K-kamaxel
Anmärkning: Original kamaxel för B20 GT-sats. Lämplig för måttlig effekthöjning av standardmotorer med en eller två förgasare. Ger bättre lågvarvsmoment än standkamaxel på insprutningsmotorer.
Lyfthöjd på ventil: 10,8, Insug öppnar 27, stänger 70. Avgas öppnar 70 och stänger 27.
Ventilspel in 0,4 ut 0,45. Duration 277 grader.
Mer om dette her: http://www.stahlmotor.se/Rad_o_Tips/Kam ... axlar.html

K-kammen som ikke er så langt fra din er faktisk bedre enn min 280 -graders, og burde derved gå fint med denne.
Jeg har skrudd fram min ca. 6 grader for å få mer bunndrag, men jeg har nok av kraft oppover, men den dabber litt mer av etter 6000 o/min enn uten framskjøvet.

Men når har jeg de turtallene?
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by 445 »

Jeg er en enkel sjel som liker å ha få ukjente faktorer å forholde seg til ad gangen.
Jeg hadde nok satt på det gamle topplokket og forsøkt å starte med det.
Hvis motoren da starter og går pent kan man enkelt eliminere mange faktorer som bensintilførsel, tenning og kam.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 »

Gir meg ikke så lett nei. Ulempen med standard lokket er at det har lavere kompresjon. Tenker jeg får sende det jeg har til Jahrmann og sette i nye seter, men når lokket ikke lekker burde det jo være kompresjon.. Kanskje taue i gang?
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Torbo2 »

Reodor57 wrote:Gir meg ikke så lett nei. Ulempen med standard lokket er at det har lavere kompresjon. Tenker jeg får sende det jeg har til Jahrmann og sette i nye seter, men når lokket ikke lekker burde det jo være kompresjon.. Kanskje taue i gang?
Tett er tett!
Prøvde du å bytte om pluggledningene?
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 »

Blir ikke mer kompresjon av andre pluggkabler. Får heller gå på sylinderveggene med 1200 smergel og få de glattere så jeg får opp hastigheten på starteren. Vet ikke hvilken korning disse honesteinene har jeg, men det blir jo ikke akkurat glatt og blankpolert.. Skulle hatt en sånn trefas diger elektromotor for å dra den i gang. Dratt den opp i 1500 o/min, så tenker jeg den hadde kommet etterhvert jeg. Merkelig at dette skjer egentlig. Har ikke gjort noe annet på denne motoren enn på andre jeg har overhalt, og de har gått utmerket etterpå, det jeg har gjort ekstra på denne er å skifte et lager i råden for stempelbolten, og noen styringer i topplokket med hetter, men de glir fint og ventilen tetter. Mysterium, men jeg har ikke gitt meg ennå. Er ikke kjent for det.
Vedr kabler så har jeg testet to fordelere, og to fordelerlokk med lendinger med kobbertråd i, samt testet med gnisttester. Har også satt statisk fortenning til 8 grader.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply