Reodors Duett 44506-1957

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
Post Reply
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Torbo2 »

Det var hyggelig! Og enda bedre at det går an å stikke innom for kortidsopphold. Det er selvfølgelig både unnet og velfortjent med tanke på hva som ligger bak av søvnløse netter og tanker om hvordan dette skulle bli. Vil anta at slike oppskrifter ikke fins på internett?
Igjen glatulerer, også til tålmodige medinvestor!
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by 445 »

Reodor57 wrote:Dette er min første ordentlige garasje, og du har en fra før så da er det nyttig med innspill :-). Jeg er vandt til garasje med 2,4 meters bredde! Her har en 4 meter ekstra. Lett å fylle den med for mye. Har allerede en diger dekkmaskin der.
Ja, der er du inne på den største faren med for mye plass. Det blir altfor lett mange ting som står i veien.
Lagerhyller er veldig bra å ha - helst i stål.
Alt som står på gulvet skal stå på en form for føtter eller rammer av stål. Du skal jo sveise der inne, og da kan du ikke ha noe brennbart på gulvet.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by jangu1@hotmail.com »

Jeg må si jeg er misunnelig på den løftebukken og den fine plassen du/dere har fått ut fra bilder jeg har sett. Men ikke så misunnelig at jeg ikke unner deg/dere den altså. :D
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3143
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 »

Fått gjort litt de siste dagene, men det går seint grunnet mye å gjøre på jobb og i det nye huset forøvrig, samt at jeg har hjulpet til med noen forgasserproblemer og overhalt fordeleren på "blåmann" igjen. Den hadde til slutt satt seg på full tenning, selv om den var godt smurt opp.. Nok om det.
Har fjærnet ca 5 kg med jord og fettblanding bare på bakakselen!, så nå er fasongen nesten tilbake på den. Nesten fordi det viser seg at den har blitt sveiset på i klokka. Men, den er tett (Ihvertfall etter at jeg fikk ut gresset fra simmeringen hehe) Fronten på bilen er løsnet helt og klar til å løftes av. Men, det var den plassen da.. Er i gang med planleggingen av mer plass, så det kommer en tid..
Jeg har imidlertid fått løsnet den ene bremsen som hang, men ser at det trengs nye hjulsylindere. Den ene står dønn fast, så kan like gjerne bytte på begge sider.
Felgene har jeg fått tilbake fra omsveising. Sveist på ny felgring, så da var det bare å gå på med fin stålbørste på vinkelsliper, og Reprin og høytrykkspyler for å få vekk lakken på senterdelen. Ser jeg ikke får vekk alt med etterpuss, så nå blir det å låne seg et sandblåsekabinett hos en jeg kjenner godt og få vekk siste rester med lakk på det gamle før jeg begynner å bygge opp igjen. Lakken på felgringen bare matter jeg ned da den er tykk og fin. Originallakk har jeg allerede kjøpt :-).
Legger ved noen bilder da jeg har hørt at det er poppulært hehe.
Høyt henger den og blid er den
Høyt henger den og blid er den
Etter en Reprinrunde
Etter en Reprinrunde
Litt mellomslip før sandblåsing av resten.
Litt mellomslip før sandblåsing av resten.
Da føler jeg for å "ta kvelden" etter at vi hadde båtvakt forrige natt.. Er visstnok jobb i morgen og 2CV mekking i morgen etter jobb (Eieren påstår at det er en motor under forgasseren og luftfilteret der.. så vi får se og høre om det stemmer når forgasseren kommer på plass :-D)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by pals »

Hyggelig å se at aktiviteten rundt duetten er stigende. Gleder meg til fortsettelsen!

Er det lov å spørre om litt mer informasjon rundt sakseløfteren din? Jeg har planer om noe liknende, og har sett på flere. Men jeg har ikke funnet den som passer mitt prisnivå og behov helt ennå. Er det en-fas? Løftehøyde?
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3143
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 »

Hei Pals

Skal forsøke å få med alt...
Enfas 230 volt 1500Watt. Nedfelt i gulvet (på 15 cm betongfundament). Trenger ca 27 cm dyp "brønn", men er jo da overhodet ikke i veien når den ikke er i bruk. Løftehøyde over gulv er 180cm. (Har takhøyde på 3,5 meter så det går akkurat med Duetten på toppen) Pris ca 30K. Kapasitet 3 tonn, og er ganske uavhengig av at en kjører inn på bukken. (Duetten er rygget inn slik den er løftet nå) Skal den løfte mer enn 1 meter må den boltes fast. Med de vanlige "dekkskiftebukkene" trenger en ikke det. Bukken er forøvrig kjøpt hos Tireline (Scanlift) og montert selv. SDet eneste jeg har å utsette er at den ikke er helt tilpasset våre smale biler. Med Duetten må jeg legg 2"x6" på tvers fordi ramma kommer mellom løftebordene. Løftebordene er også litt i veien når en beveger seg mot kanten av bilen om en ikke da kjører skjevt oppå. Det er dog helt fritt midt under bilen.
Tror det var alt.. Forresten: Styrepanelet står inn mot veggen ca 1,2 meter fra løftebordet og ledningene og slanger går i rør over til og mellom bukkene. Bruker ca 16 liter hydraulikkolje i systemet. Har også brukt den til arbeidsbord :-). Satte sammen en gammel snekkemotor som vi har som pynt inne, og slapp da å ligge på knærne når jeg jobbet med de tildels tunge enkeltdelene i støpejern :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3143
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 »

Går litt seint med restaureringen når en bygger opp hobbyrommet samtidig.. Men, hadde besøk av 445 her en dag, og da forsvant fronten gitt. Merkelig hvordan to jobber bedre enn en.. Fikk satt på et dekk på en av de ombygde felgene også for å se hvordan det tar seg ut. Her kunne faktisk sporvidden ha blitt laget mindre for å spare kingboltene, men lar det være foreløpig.
En ting vi fant ut etter å ha løftet av fronten er at duetten er temmelig baktung. Ved fjerning av motor og eventuellt forstilling vil bilen vippe bakover om den settes på bukker på ramma,selv om det bakerste står ved fremre fjærfestet på bakfjærene. 445 og jeg tok derfor og stroppet ramma til løftebukken.
Bilder:
fronten av
fronten av
Fin felg :-)
Fin felg :-)
Vippesikring (Begge sider)
Vippesikring (Begge sider)
Lett avkledd
Lett avkledd
Litt arbeid igjen når alt ser ut likedan..
Litt arbeid igjen når alt ser ut likedan..
Da er det vel på tide å fortsette med litt jobb. Seterammene skal males til både Duetten og PVn før de leveres til salmakeren. De er ferdig sveiset. Var feil på nesten alle ryggene slik at ryggstøtten ga etter. Er påsveiset bare noe tynt blikk for å holde på "fjærkassetten".
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Torbo2 »

Bra å se at det er framgang! Det ser ikke ut til at den har så mye rust?
Kanskje en kikk under traversen?
Der er noen rustfeller mot ramma.....
Det hadde jeg om det var enkelt å fikse...

Hva er planene videre her?
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3143
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 »

Rust har jeg ikke funnet mye av på ramma. Kun tverrbjelken bak under reservehjulsbrønnen. Den har jeg ny i galvanisert utgave. Planen er å plukke ut motor og ta ned forstilling iløpet av de kommende dagene. Rengjøring og lakking og skifte noen lagre, pakninger og foringer. Tror og håper at jeg har alt. Deretter montering. Skifter masterpumpe også når jeg først er i gang. Greit å ha bremser hehe. Må være ferdig med det grøvste i iløpet av ett par uker da jeg har lovet meg litt bort til en tidligere nabo om o skifte gulv og torpedoveggen med vindusramme på hans 2cv.. Det gjelder derfor å utnytte tida maksimalt fremover... puh..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Torbo2 »

Det høres bra ut!
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3143
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 »

Da var seterammer malt ett strøk til og mellomaksel, travers til girkasse og motoren ute. Mer rakk jeg ikke i går ettermiddag etter jobb. Fytterakkeren å møkkete det kan bli i en tildels uskrudd bil med oljelekkasje fra toppdekselet samt størknet fett og sand over alt. Bilder viser det, så da blir det utgravinger i kveld.. Det ble også veldig lett tilkomst til masterpumpa, så da blir den også byttet. Traversen på forstillinga ser bra ut, men gummiforingene er så dårlige at de må ut, så da kan en like gjerne ta resten selv om alt ser tørt og fint ut.
Noen bilder tatt med mobilen i går kveld. Skal skjerpe meg!!
Travers under girkassen
Travers under girkassen
Nærbilde. Ikke plass til mye mer her..
Nærbilde. Ikke plass til mye mer her..
Motor med en "jordklump" bakpå som girspaken var montert på, på vei ut
Motor med en "jordklump" bakpå som girspaken var montert på, på vei ut
Grei tilkomst til masterpumpen
Grei tilkomst til masterpumpen
Motorfestet tror jeg har sett bedre ut
Motorfestet tror jeg har sett bedre ut
Godt med albuerom :-)
Godt med albuerom :-)
Noen spør meg om hvor strøkent dette skal bli.. Ikke i det hele tatt! Rengjør og lakker litt, men poenget er at dette har alltid vært en bruksbil fra dag en. Det har jeg dokumentasjon på. Bilen skal også vise dette etter at den er satt sammen igjen. I god stand og forholdsvis pen, ja, men ikke strøken. Skal tørre å bruke den også. Denne bilen gikk drøyt 57000 km fra november 1958 til 1961, og var da land og strand rundt om i landet for AS Skipsservice i Sandefjord. Deretter har den tjenestegjort som "traktor" for en gårdbruker i Tønsberg til jeg kjøpte den etter mange års lagring og kun 15000 km ekstra på telleren. Noe av dette bør gjenspeiles i bilens ferdige utseende. Bla så planlegger jeg kun å lakkere nedre del av torpedoveggen fordi det er lite lakk igjen der, men beholder øvre da denne forteller en historie :-).
Kommer tilbake med mer når jeg har kommet lengre i prosessen..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by 445 »

Basert på fersk erfaring fra egen bil: Ta ned traversen. Sjekk innvendig i den, og på ramma bakom.
I tillegg lurt å sjekke nedre fjærfeste.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3143
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 »

Det er også planen, men tenkte å ta en ting ad gangen. Dvs rengjøre, sette på nye pakninger, sjekke lagerklaringer etc samt male hele "motorsulamitten" før jeg begynner på neste runde med forstilling og brems. Vel, brems har jeg forsåvidt startet med, men fikk ikke til å lufte, og så i går at det kyldtes masterpumpa. Stempelet går ikke helt tilbake, så da setter jeg inn den nye jeg har liggende. Har ikke plass eller hender nok til å holde på med flere ting samtidig hehe. Ser også resultater raskere da er min erfaring.. Setene skal snart til salmakeren, så da får jeg litt mer plass. 4 forseter tatt ifra hverandre tar litt plass...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3143
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 »

Litt oppdatering før jeg går i dusjen. Vasket girkasse og motor med maks styrke på blandingen. Har det samme som brukes på bensinstasjoner til motorvask. Kjøpt hos "turtlewax". Men det måtte både skrape og stålbørste til for å komme ned til lakk og metall. Oppdaget også at braketten til motorfestet som ikke hadde gått i oppløsning hadde to brukne bolter og den siste var løs. Ikke rart jeg mente at motoren tok opp i karosseriet når jeg kjørte... Kun festet på girkassa var intakt. Ellers tror jeg aldri denne bilen har fått noen motorvask.. forsøker å få ting ifra hverandre og sammen igjen iløpet av helgen. Dvs motor og gir.. Litt synd jeg har lånt bort motorstativet, men det får våge seg. Skal ikke ha av toppen i denne omgangen kun bunnpanna. Da er det dusjen da de dråpene som kom på huden svir... brukte både hansker og briller så var flink gutt hehe.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by hlyshaug »

Han som stakk avmed motorbukken din har gjort visse fremskritt, ryktes det. :wink:
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
Post Reply