Reodors Duett 44506-1957

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Torbo2 »

Jeg halvverte vekten, eller mer, på svinghjulet på Amazonen. Ulempen var at dekkene ble mer slitt bak. Syns det var litt rart, da bakhjulene sitter langt unna motoren?
Bilen ble jo lettere framme... ??
Turtelleren fløy litt fort opp. Den var jo elektrisk, og svinghjulet mekanisk - merkelig? Så det ble mye rart ellers også med bilen, speedometernåla kom ofte litt for langt til høyre..... osv.
Så dette anbefales ikke!
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3143
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 »

Nei sånn kan en ikke ha det!
Har også hatt en liten bil med rask turteller. Det gikk også utover dekkene av en eller annen grunn, så siden har jeg holdt meg unna.
Motoren skal for det meste damekjøres, så selv om damen er flink til å kjøre liker hun med tre gir å kjøre mye i 2.gir. Første er jo ikke synkronisert, og 2.gir er veldig fleksibelt om motoren er det. Tungt svinghjul gir mer fleksibilitet og mindre nervøs gange. Fikk honet blokka i går kveld, så da blir det vasking neste. Mulig jeg skulle tatt den med til bensinstasjonen og vasket både den og bilen. Der har de jo høytrykk og varmt vann, så om jeg da også tar med motorstativet.... En tanke ihvertfall...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Torbo2 »

Dette lover! Hva havnet målene på i sylinderen?
Det er jo bra toeranser og med nye fjærer blir dette bra!

Er litt spent på gangen med den kammen? Du også sikkert?

Jeg tror også svingjulet er bra nok, men siden du har dreiebenk så dunne du jo slettet det litt? he eh.

Må du ha sterker kløtsj tro, etter at momentmaskinen begynner å dra?
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3143
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 »

Har ikke målt ennå, men med langt mindre slitekanter enn jeg er vant til på disse motorene uten å måtte gå til overdimensjon, så tror jeg de er godt innenfor.
Veiva målte jeg raskt i går og konkluderte med at ene råden ikke var innenfor. Med digitalt skyvelære var den slitt 0,1mm 47,5 mot de andre 47.60mm. I tillegg var den ikke slett i "trykksonen"(Den siden som vender opp når forbrenningen starter).
Lurer også på om jeg skal skifte foringene i toppen av råden der stempelboltene går igjennom. Dette også på grunn av økt forbrenningstrykk og endret belastning ved å snu stemplene.

Jeg tenker også på å gi motoren en QMI behandling ikke alt for lenge etter innkjøringsperioden. På Duetten gjorde jeg det etter ca 100 mil, og det fungerte veldig bra. PTFE i QMI sies å feste seg bedre i en ru overflate, men siden PTFE er et faststoff heller jeg mer til at den sliper ned mikroskopiske ujavnheter i glideflater. Noe av stoffet vil da også feste seg til underlaget, og PTFE mot PTFE er noe av det glatteste som finnes. Det blir etter en kjøring med dette i olja en økt andel av "babitt", men det er forbigående, så min teori er at den etter hå ha slipt ned de mikroskopiske ujavnhetene etterlater en meget glatt overflate som ikke slites så fort senere. Glattpolerte overflater er jo også mindre utsatt for brudd :-).

Svinghjulet ser bra ut, så lar det være. Nok andre ting å ta seg til, om jeg ikke skal bruke mange måneder på å bygge opp motoren. Blir nok også standard clutch. Skal også overhale en H6 girkasse som jeg skal ha på den, da den som sitter i bilen nå hopper ut av 2.gir ved motorbremsing. 445 har tilbudt meg at vi kan ta den sammen. Tror det skal holde å skifte utgående og inngående lager, men er ikke sikker. Motto er at ikke endringer skal synes utenpå.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3143
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 »

Da har jeg målt sylinder etter honing. Med digitalt skyvelære kom jeg til 79,50 i snitt varierende fra 79,48 til 79,52. Med nye stempler hadde det blitt en klaring på 0,17mm, men fordi de er litt brukt blir det på ca 0,24. Det anser jeg som innenfor. Sjekket stempelbolten på ett stempel nå, og der kan det se ut som det blir best med de "nye" stemplene og de gamle veivstengene da de er litt trangere rundt stempelbolten. Siden kingbolter og stempelbolter har samme diameter var det lett å sjekke oppmot hverandre da bolten ikke ville ut av stempelet.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Torbo2 »

Greie funn dette.
Artig at diameteren er lik som på kingboltene...
Høres ut som det nærmer seg montering?
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3143
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 »

Ikke helt. Kunne vært om veiva hadde vært innenfor toleransene. Ene råden på veiva var 0.1mm underdimensjon, så har sendt den til sliping. Skal også sjekke alle rådene slik at jeg vet om de er innenfor. Det blir neste uke. Nå får en jo kjøpt lagerne i råden også til stempelbolten. De må riktignok brotsjes, men da regner jeg med at jeg kan bruke samme brotsj som til kingboltene. Evt. Hone de opp til riktig størrelse.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3143
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 »

Mens man venter på deler til blokka kan man ta seg litt av topplokket. Det har fått seg en tur i Strip all. Nye styringer på innsugsventiler. Disse har blitt dreid litt ned på lengden slik at de harmonerer bedre med innsugskanalen. Alle styringer har også blitt dreid ned og fått hetter. Ellers er alle kontaktflater slipt og ventilsetene er slipt til med pasta til slutt. Har målt at maksimalt ventilløft kan være 11,8 mm før låseskiven på ventilfjæra tar borti tettingen. Ny kam skal gi 10,8mm løftmed 0,5 klaring så da skal.det være innenfor. Siden jeg her har satt inn en "trimkam", må også kompresjonen økes. Lokket er slipt 1,5mm og tilsvarer da B16B. Noe særlig mer er det ikke å hente da tennpluggen kommer veldig nære kanten på forbrenningskammeret slik at sprekker kan oppstå.
Noen bilder underveis i prosessen.
Innsliping av ventil
Innsliping av ventil
Neddreid styring
Neddreid styring
Ventilstyring 2
Ventilstyring 2
Hetter på neddreid styring
Hetter på neddreid styring
Ventilfjær på plass
Ventilfjær på plass
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Torbo2 »

Bra med blå tetninger!
Jeg har grønne. Svarte er så kjedelige......

Kjør forsiktig!
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3143
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 »

Starter ikke trimming i feil ende da. Bremser er overhalt. Dempere er nye og kraftigere stabstag er montert. Foringer etc er sjekket evt byttet ut. En liten justering av effekten skal da være innenfor. Motoren blir ingen turtallsmaskin. Det er ikke den bygget for. Da måtte jeg ha sendt bort det meste for avbalansering, men med trelagret veiv er ikke høye turtall å foretrekke. Her forsøker jeg å ta ut mer effekt på de turtallene jeg normalt ligger på, så får vi se om det blir noen endring.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3143
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 »

I forhold til Torbo2 sin 3sylindrete Audi/VW motor, er en B16 en mye mindre turtallsvillig motor. Dette ikke minst siden stempel og råde sammensatt veier ca1100 gram. B16 har derimot maks dreiemoment på ca 2000 omdr, mens jeg tipper Torbo2 sin ligger på rundt 4000. Det jeg har gjort med min motor er omtrent det samme. Honet, nye stempel ringer og lagere. Jeg måtte også slipe veiv, og bytte et lager for stenpelbolten i råden. Heldigvis har stenpelbolten og kingbolten samme størrelse så verktøyet hadde jeg. Så langt ikke noe effekt økning. Den skal da komme på grunn av høyere kompresjon og en hvassere kam, samt at kanalen i innsuget er glattet ut. Her kan det være mye å hente da det går temmelig fort for seg her. Kan gå ca 20 liter luft/bensinblanding per sekund. Har gjort en vri til, men den vet jeg ikke om fungerer eller om jeg må gjøre om på den senere. Time will show.
Ett stk overmalt motor
Ett stk overmalt motor
Da blir det båtpuss resten av dagen før å rømme unna malingslukta..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by 445 »

Dette blir fint!
Hvilken type maling brukte du til overmalingen?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Torbo2 »

Vakkert! Nå blir det rød dame i blåmann!

Og Dreiemomentet på min skal bli maks på 2500 o/min. - Før 3000 o/min.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3143
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Reodor57 »

445 wrote:Dette blir fint!
Hvilken type maling brukte du til overmalingen?
Her ble det brukt "rømme huset" malingen. DVS den originale fra Volvo som krever kraftig maske for ikke å se syner etterpå. Legger på i tykke lag og rømmer unna rommet i noen timer etterpå.
Skal hente Blåmann fra låven i morgen, så forhåpentligvis går det ikke så alt for lang tid før den sitter i bilen.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Reodors Duett 44506-1957

Post by Torbo2 »

Det høres ut som det er bra progresjon i jobbingen.

Det gikk da raskt i denne prosessen!

Spennende å høre lyden av denne motoren.

Blir det 2 tomms eksos-annlegg?
Når det kommer mer inn må jo mer ut også!
Post Reply