Reodors Duett 44506-1957

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.

Re: Reodors Duett 44506-1957

Innlegg Torbo2 » Tor 20 Apr 2017 14:10

Mulig jeg ikke var klar nok?

Mente å bytte om plasseringen på pluggkablene! - ikke bytte dem...
Torbo2
 
Innlegg: 4537
Registrert: Lør 18 Des 2010 20:02
Bosted: Sandvika

Re: Reodors Duett 44506-1957

Innlegg 445 » Tor 20 Apr 2017 14:14

Jeg tror Reodor mener at kompresjonen er for dårlig uansett, slik at det er der feilen ligger.
Det er derfor jeg "maser" om å hive på et gammelt topplokk for å teste hvordan kompen blir da :wink:
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5527
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Re: Reodors Duett 44506-1957

Innlegg Reodor57 » Tor 20 Apr 2017 15:32

Torbo2 skrev:Mulig jeg ikke var klar nok?

Mente å bytte om plasseringen på pluggkablene! - ikke bytte dem...


Når en sjekker rotorplassering med ventilmekanismen blir det riktig, men det blir fortsatt ikke høyere kompresjon.
Topplokket er tett, og ble kjørt med slik det var på Duetten før jeg byttet før landstreffet i fjor. Skal forsøke en annen måler, eller teste den på Duetten for å se hva jeg får der. Kan være måleren også selvsagt, men tror ikke det.. Deretter tester jeg timingen på kammen på nytt...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2530
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: Reodors Duett 44506-1957

Innlegg Torbo2 » Tor 20 Apr 2017 17:16

Reodor57 skrev:
Torbo2 skrev:Mulig jeg ikke var klar nok?

Mente å bytte om plasseringen på pluggkablene! - ikke bytte dem...


Når en sjekker rotorplassering med ventilmekanismen blir det riktig, men det blir fortsatt ikke høyere kompresjon.
Topplokket er tett, og ble kjørt med slik det var på Duetten før jeg byttet før landstreffet i fjor. Skal forsøke en annen måler, eller teste den på Duetten for å se hva jeg får der. Kan være måleren også selvsagt, men tror ikke det.. Deretter tester jeg timingen på kammen på nytt...


Lett å bomme på timingen på kammen, da merkene på kamdrevene referer seg til tenning på sylinder fire.
Men da skal det går bra om du byter alle tennkablene i fordeleren 180 grader.
Når topplokket er tett bør det bli kompresjon!
Torbo2
 
Innlegg: 4537
Registrert: Lør 18 Des 2010 20:02
Bosted: Sandvika

Re: Reodors Duett 44506-1957

Innlegg Reodor57 » Tor 20 Apr 2017 17:21

Når ventilmekanismen på sylinder 4 skifter så står 1 på topp. Det er bare å lese av på svinghjulet. Har skrudd bil ihvertfall i 45 år såner ikke helt blitt kun deleskifter ennå hehe.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2530
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: Reodors Duett 44506-1957

Innlegg Torbo2 » Tor 20 Apr 2017 19:15

Helt topp! Da står jo kammen (timingen) riktig også...

Så da blir det ikke så lett!
Spørsmålet er om toppen er tett?
Torbo2
 
Innlegg: 4537
Registrert: Lør 18 Des 2010 20:02
Bosted: Sandvika

Re: Reodors Duett 44506-1957

Innlegg Reodor57 » Tor 20 Apr 2017 21:42

Toppen er brukt til jeg byttet med en av dine siden den hadde ventilhetter og min ikke. Nå er også siste ventilen tett etter trykktesting. Sylinderne fikk seg en polering nåt toppen var av. Litt søl kan det bli av det, men det er utrolig hva et lite papirark oppå stempelet i bunnen kan holde på av litt wd40 som ble brukt som smøremiddel. Testet alle sylinderne med trykk etterpå, og de holdt tett minus lekkasje forbi stemplene. Smokker alt sammen igjen selv om komptesten så 2kg på alle sylinderne. Etter litt kinning på starteren er den mer og mer etter. Drar en 20 sek hver gang. Satte på startboosteren på siste forsøket for kvelden, men den tok fyr til slutt så startforsøket måtte oppgis. Nå vanlig 4amp lader så får vi se. Batteriet får ihvertfall kjørt seg. Regner med at den starter bare den får litt tid på seg. Finner ikke feil annet enn at den er treg å dreie, men det skyldes nok honing av sylinderne. De andre lagerne går så lett de skal.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2530
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: Reodors Duett 44506-1957

Innlegg Torbo2 » Tor 20 Apr 2017 22:07

Du finner nok ut av det.

Kommer bare an på tålmodigheten?
Torbo2
 
Innlegg: 4537
Registrert: Lør 18 Des 2010 20:02
Bosted: Sandvika

Re: Reodors Duett 44506-1957

Innlegg Reodor57 » Tor 20 Apr 2017 22:10

Går lettere og lettere rundt, så da er det nok bare å smøre seg godt inn med tålmodighet. Har mye av det på lager hehe.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2530
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: Reodors Duett 44506-1957

Innlegg Reodor57 » Fre 21 Apr 2017 18:15

Endelig start. Masse ut og inn med choke, var mest etter uten og med full gass til slutt forsøkte jeg å nipumpe på gassen og da kom den endelig. Ville ikke gå på tomgang, så byttet dyser og div andre småjusteringer. Blå lavere tenning, så da fikk jeg den til å gå uten hjelp av å holde gassen inne. Den liker ikke helt oppsettet på forgasseren, så skal etterhvert endre dysene mot originalt oppsett. Oljetrykket er høyt så det tyder bra. Den er nå også stabil på temperaturen selv om den står stille og nå bare har tobladet vifte. Rasler fælt i motoren, så om det ikke bedrer seg blir det til at det blir med forsøket på å snu stemplene for å øke dreiemomentet. Uansett pleier ikke nyoverhalt motorer å være stillegående. Selv om jeg målte lav kompresjon og har tette ventiler så blåser det ikke i olja nå når jeg fikk start på den. Lyden i eksosen er litt mer potent også uten å "blafre" som åpne kammer ofte gjør. Det siste kan også ha med motstanden i eksosen å gjøre. Da er den satt til kjøling så jeg får etterdratt toppen senere. Blir neppe noen prøvekjøring før søndag ettermiddag. I morgen er det generalforsamling i LMK, og der må jeg stille før klubben sammen med formannen. Så er det styremøte på søndag. Sånn går No dagan...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2530
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: Reodors Duett 44506-1957

Innlegg 445 » Fre 21 Apr 2017 18:23

Gratulerer med oppstart!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5527
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Re: Reodors Duett 44506-1957

Innlegg 445 » Fre 21 Apr 2017 19:30

Fant du forresten ut av kompresjonsmysteriet?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5527
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Re: Reodors Duett 44506-1957

Innlegg Torbo2 » Fre 21 Apr 2017 22:01

Bare finpussen igjen! Bra...

Husk at du har nye dekk på bilen!
Torbo2
 
Innlegg: 4537
Registrert: Lør 18 Des 2010 20:02
Bosted: Sandvika

Re: Reodors Duett 44506-1957

Innlegg Reodor57 » Fre 21 Apr 2017 22:17

Ny dekk? De spinner da ikke på tørr asfalt hehe. Nei dubher er det gode gamle dekk. Ca 13 år eller der omkring for tonav dem, og ca 5 for de nyeste. De er de glatteste så de havner bak. Satser på drifting nå hehe.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2530
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: Reodors Duett 44506-1957

Innlegg Reodor57 » Søn 23 Apr 2017 22:43

Da har jeg fått etterdratt toppen og justert ventilene, samt fåtttatt en liten kveldsrunde på et par tre km. Snuing av stempler var ikke et sjakktrekk akkurat, for motoren har skjørtebank så det holder på alle turtall med belastning. Bremsing på gir er stille og fint, men med en gang en gir gass kommer lyden tilbake. Utelukker derfor ventilene. Isky kammen fungerer bra ned til drøyt 1000-1200 omdreininger, men det kan forandre seg med endringer i motoren og innkjøring. Får den ikke til å gå rolig og sikkert under dette turtallet. Skal gi den et par dager til med litt kjøring før jeg bestemmer om jeg drar ut stemplene igjen og gjør om på dem slik at de står rette veien.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2530
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

ForrigeNeste

Gå til Medlemmenes egne prosjekter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest