P44505 Langtidsprosjekt

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.

P44505 Langtidsprosjekt

Innlegg P44505 » Man 20 Mai 2019 19:41

Har en Pv P-44505,1958. som ble kjøpt inn for noen år siden som endte med å bli stående i garasjen påvente tid og mulighet til å starte opp.Tidligere eier/eiere har byttet til en B20 med doble forgassere som jeg sliter med å få til å fungere nok til at bilen kan kjøres. Det jeg lurte på der om det er noen her inne,eller noen dere vet om, som jeg kunne sendt forgasserne til og få de overgått/overhalt.Skal selvsagt betale for alt og det man ønsker i arbeidspenger for jobben.
Bor litt kronglete til langt i nord så er ikke noen lokalt som jeg kan finne og egen kunnskap på dette feltet er nærmest null så håper på litt hjelp.
P44505
 
Innlegg: 12
Registrert: Søn 15 Apr 2018 18:11

Re: B20 Forgassere hjelp

Innlegg Reodor57 » Tir 21 Mai 2019 00:05

Hvilken type forgassere er det? SU eller stromberg?
Har du byttet bensin. Er den mer enn 4-5 år vil nok ikke bilen gå særlig bra :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2806
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: B20 Forgassere hjelp

Innlegg 445 » Tir 21 Mai 2019 08:26

P44505 skrev:Har en Pv P-44505,1958. som ble kjøpt inn for noen år siden som endte med å bli stående i garasjen påvente tid og mulighet til å starte opp.Tidligere eier/eiere har byttet til en B20 med doble forgassere


Både Reodor og jeg har 445, men ingen av oss har B20. Er bilen godkjent med den motoren, dvs står den i vognkortet?
Enig med Reodor om at gammel bensin er dårlige greier.
Kan du legge ut et bilde av forgasserne her på forumet? Eventuelt sende på epost eller mms?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5764
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: B20 Forgassere hjelp

Innlegg Torbo2 » Tir 21 Mai 2019 09:25

Hvis det er Zenith Stromberg -forgassere er membranene viktige sjekkpunkt. Skrur du av kokkene på toppen - fire skruer så kan du sjekke dem. Disse er nesten forbruksvarer, og derfor har jeg slike i hanskerommet i reserve.
Det viktigste er at grunninnstillinge er ok. Altså at forgasserspjeldene åpner likt.
Fra 0 åpning kan du f.eks. skru en halv omdreining inn slik at de så vidt åpner. Så gå videre med 1/4 omdreining gradvis på hver til den går greit på tomgang. Du har muligens forgassee med "faste" dyser for dysenålene og da får du ikke gjort så mye med enkle midler.
Finetuning krever litt mer.
Jeg har en enkel zenith Stromberg, og da er alt lettere, og med diverse innstillinger så går den bra nok opptil 5000-5500 omdr/min. Kna gå mer men da er det ikke særlig mer hk å hente.
Torbo2
 
Innlegg: 4620
Registrert: Lør 18 Des 2010 21:02
Bosted: Sandvika

Re: B20 Forgassere hjelp

Innlegg Reodor57 » Tir 21 Mai 2019 10:07

Som du ser er det mange tips å få her. Både 445 og jeg har ultralydvasker slik at vi kan få gjort de rene ihvertfall. Da er det også lettere å se hvor feilene ligger om du ikke vil forsøke selv med de rådene du har fått. Vi renser de gjerne for deg om ikke skifte av bensin gjør susen.(Dersom denne er gammel(3 år+)). Send gjerne Epost ved å klikke på konvolutten under brukeren min på høyre side.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2806
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: B20 Forgassere hjelp

Innlegg P44505 » Tir 21 Mai 2019 16:47

445 skrev:
P44505 skrev:Har en Pv P-44505,1958. som ble kjøpt inn for noen år siden som endte med å bli stående i garasjen påvente tid og mulighet til å starte opp.Tidligere eier/eiere har byttet til en B20 med doble forgassere


Både Reodor og jeg har 445, men ingen av oss har B20. Er bilen godkjent med den motoren, dvs står den i vognkortet?
Enig med Reodor om at gammel bensin er dårlige greier.
Kan du legge ut et bilde av forgasserne her på forumet? Eventuelt sende på epost eller mms?



Om tidligere eier gjorde jobben med å få det godkjent er jeg usikker på, ikke så lett å bli noe klokere av vognkort eller vegvesen hjemmesiden da motorfeltdelen av vognkortet er blank.
Jeg skal ta ett bilde av forgasserne da jeg har skrudd dem av motor og legge det ut her.
P44505
 
Innlegg: 12
Registrert: Søn 15 Apr 2018 18:11

Re: B20 Forgassere hjelp

Innlegg P44505 » Tir 21 Mai 2019 16:50

Reodor57 skrev:Hvilken type forgassere er det? SU eller stromberg?
Har du byttet bensin. Er den mer enn 4-5 år vil nok ikke bilen gå særlig bra :-).


Skal legge ut bilde da jeg er usikker på forgassetype.
Jeg tappet tanken for gammel bensin og fylte ny før jeg prøvde starte da den har stått i ro i ett par år i garasjen. Får start på bilen i sikkert 5 sekund men så stopper den, sjekket bensintilførsel til forgasser og den er fin.
P44505
 
Innlegg: 12
Registrert: Søn 15 Apr 2018 18:11

Re: B20 Forgassere hjelp

Innlegg Reodor57 » Tir 21 Mai 2019 17:00

Sikkert ikke dumt med en rens da :-). SU forgassere er litt sære på choke, så dersom plugger blir våte må du forsøke med halv choke. Men send de gjerne inn så tar vi en kikk på de. Send gjerne en PM eller Epost så finner vi ut av det.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2806
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: B20 Forgassere hjelp

Innlegg P44505 » Tir 21 Mai 2019 19:29

Se om jeg får til legge ut bilde

Bilde
P44505
 
Innlegg: 12
Registrert: Søn 15 Apr 2018 18:11

Re: B20 Forgassere hjelp

Innlegg Reodor57 » Tir 21 Mai 2019 21:45

Kjente forgassere. SU 6 HS. Ser du har feil øå slangen mellom flottørkammerne. Denne er bretter og sprukket. Da får du bare bensin i en forgasser. Sjekk at stemplene går greit opp og ned.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2806
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: B20 Forgassere hjelp

Innlegg P44505 » Tir 21 Mai 2019 22:32

Reodor57 skrev:Kjente forgassere. SU 6 HS. Ser du har feil øå slangen mellom flottørkammerne. Denne er bretter og sprukket. Da får du bare bensin i en forgasser. Sjekk at stemplene går greit opp og ned.



Det er nok her dette med erfaring kommer inn da jeg ikke er sikker på hva "greit" "føles" som om jeg kan si det slik. Det er mye motstand i den for å få den åpen og den lukker seg litt "trangt" ? Er nok derfor jeg i utgangspunktet så etter noen jeg kunne sende den til for å få den overgått å byttet viss det er noen pakninger/ringer eller lignende, samtidig som at en mere erfaren mekaniker vet mere hvordan den skal virke optimalt.
P44505
 
Innlegg: 12
Registrert: Søn 15 Apr 2018 18:11

Re: B20 Forgassere hjelp

Innlegg esk1ld » Tor 23 Mai 2019 08:50

Jeg har en hel bok om justering av SU-forgassere, inkl. eget kapittel for justering av doble SU-forgassere. Hvis du ønsker å forsøke deg på dette selv, så kan jeg sikkert scanne inn de aktuelle sidene for deg (har dog ikke tilgang på denne boken før over helgen igjen). For å kunne justere må dette være montert på bilen/motoren, da det skal gjøres på driftsvarm motor.
esk1ld
 
Innlegg: 339
Registrert: Søn 31 Jan 2016 02:05
Bosted: Kristiansund

Re: B20 Forgassere hjelp

Innlegg Reodor57 » Tor 23 Mai 2019 09:00

Har avtalt på mail at han sender de til meg. Mener også at den informasjonen du har skal ligge under manualer på hjemmesiden vår. Jeg har forsøkt lyttemetoden for avstemning av forgassere, men den er for unøyaktig. Det må inn en mengdemåler på noe vis for at det skal bli helt bra.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2806
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: B20 Forgassere hjelp

Innlegg esk1ld » Tor 23 Mai 2019 09:09

Da er jo alt under kontroll og forgasserne (snart) i trygge hender da :)

Stemmer at det ligger en egen manual der ja, den inneholder nok samme informasjonen og vel så det. Den jeg har er noe mindre, og går mer spesifikt kun på justering, samt at den inneholder kart/tabeller over nåler til SU.
esk1ld
 
Innlegg: 339
Registrert: Søn 31 Jan 2016 02:05
Bosted: Kristiansund

Re: B20 Forgassere hjelp

Innlegg P44505 » Tor 23 Mai 2019 18:01

Da var pakken sendt sørover til Reodor57 så da er forgasserne i trygge hender, og jeg tror jeg må starte en prosjekt tråd for hele bilen for det kommer nok spørsmål om det meste etterhvert i ett håp om å få bilen på hjulene og ut på veien igjen
P44505
 
Innlegg: 12
Registrert: Søn 15 Apr 2018 18:11

Neste

Gå til Medlemmenes egne prosjekter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

cron