Restaurering av PV 544 1959
Re: Restaurering av PV 544 1959
Dette lover! Herlig når det blir gjort skikkelig!
Re: Restaurering av PV 544 1959
Hvordan overlevde dysa i vaskeren? Kjøpte en tilsvarende forsats til min høytrykkspyler, men etter en sekk med kvartssand fra Biltema var dysa utslitt. Jeg har vel rundt 150 bars trykk på min. Men, resultatet ble bra i likhet med ditt.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Restaurering av PV 544 1959
Jeg ser at dysa er noe slitt etter ca 60 kg sand, men ikke verre enn at den holder en stund ennå. Skal høre med Kärcher hva det koster med reservedyse.
Ellers er panseret slipt ned, det er litt rust i bakre hjørner, men ikke værre enn at det enkelt lar seg reparere.
Ellers er panseret slipt ned, det er litt rust i bakre hjørner, men ikke værre enn at det enkelt lar seg reparere.
Last edited by Siffen on Fri 22 Nov 2019 23:13, edited 1 time in total.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: Restaurering av PV 544 1959
Da ble det litt utearbeid i finværet (dvs at det ikke regner). I dag var det frontstykket som fikk en omgang med sandvaskeren fra Kärcher. Denne fungerer ganske bra, men det går jo mye sand. Valgte derfor å la noe av lakken være igen siden jeg allikevel må slipe etterpå.
Det var bare overflaterust og noen bulker nederst slik at jobben på denne blir ikke så komplisert. Sliper med grovrengjøre fra Biltema på vinkelsliperen på de store flatene, men den blir litt fort oppbrukt. Er det noen som vet om et bedre alternativ?
Fronten var forbausende bra og her blr det Owatrolblanding på baksiden og 2K på utsiden.
Det var bare overflaterust og noen bulker nederst slik at jobben på denne blir ikke så komplisert. Sliper med grovrengjøre fra Biltema på vinkelsliperen på de store flatene, men den blir litt fort oppbrukt. Er det noen som vet om et bedre alternativ?
Fronten var forbausende bra og her blr det Owatrolblanding på baksiden og 2K på utsiden.
Last edited by Siffen on Fri 22 Nov 2019 23:15, edited 1 time in total.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: Restaurering av PV 544 1959
Grovrenghlringsskiver må kjøpes på f.eks Wurth for å holde. Ellers har jeg god erfaring mes stålbørste på vinkelsliperen. Gjerne en kantbørste og ikke en kopp. Lakk og dritt forsvinner som dugg for solen selv med lett berøring av arbeidsstykket. Gjelder å ikke varme stålet.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Restaurering av PV 544 1959
Grovrengjører fra Biltema, med stor diameter, og som passer til drill er en god løsning.
Må brukes godt fordelt over platen, da det blir varmgang under, og lakken under panser f.eks. kan koke.
Fikk dette anbefalt av en faglærer på Rud videregående skole.
De holder lengre, men man må regne med noen skiver på et større prosjekt.
Må brukes godt fordelt over platen, da det blir varmgang under, og lakken under panser f.eks. kan koke.
Fikk dette anbefalt av en faglærer på Rud videregående skole.
De holder lengre, men man må regne med noen skiver på et større prosjekt.
Re: Restaurering av PV 544 1959
Kan disse bildene brukes? Riktig nok fra en 444.Siffen wrote:Rundt lås og håndtak er det en liten forhøyning som selvfølgelig var trykket inn og denne var litt vanskelig å se hvordan den egentlig har vært. Har to andre luker, men de har samme skade.
Er det noen som har et bilde av hvordan dette området ser ut?
Ståle B.
Re: Restaurering av PV 544 1959
Ja, jeg vil tro at det er det samme. Det ser ut til at forhøyningen med låsen går ned til null ved håndtaket, stemmer det?G.Larson wrote:Kan disse bildene brukes? Riktig nok fra en 444.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: Restaurering av PV 544 1959
Ja, det stemmer ganske bra. Kan se om jeg får til noen bedre bilder i morgen.Siffen wrote: stemmer det?
Ståle B.
Re: Restaurering av PV 544 1959
Har sjekket hos Würth, men de er jo veldig dyre på det meste. Ser at Lakkspesialisten har slike fra 3M, skulle tro at de var bra og bare litt dyrere enn Biltema.Reodor57 wrote:Grovrenghlringsskiver må kjøpes på f.eks Wurth for å holde.
Er dette den med diameter 200 mm og hva bruker du som holder for denne?Torbo2 wrote:Grovrengjører fra Biltema, med stor diameter, og som passer til drill er en god løsning.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: Restaurering av PV 544 1959
Biltema har hldere også.
Re: Restaurering av PV 544 1959
Har utført noen tester med forskjellige underlag før 2K grunning. Jeg ser at det som teller er grunnarbeidet og tørketid. Har testet grunningen både med og uten tynner, regner med at det er mest aggresivt med tynner. Det som overasket meg er at Owatrol/Benga fint tåler 2K grunning etter å ha tørket i ca. 10 dager i 10 grader C. Ingen antydning til koking og vedheften er super, slipper ikke underlaget verken grunningen eller Bengalakken.
Har også testet med Brunox og 2K grunning. Her har jeg testet både med og uten sliping (120 korning) av Brunox etter 10 dagers tørketid. 2 K grunningen ser ut til å sitte like godt i begge tilfeller. Litt rart egentlig siden Brunox-en er blank i overflaten. Det som antagelig ofte er problemet er for kort tørketid i forhold til temperatur.
Grunnen til at jeg sjekker dette litt grundig er at noen steder blir det en overgang mellom område som allerede er malt med Bengalakk og der det skal lakkes med autolakk, f.eks mellom gulv og kanal under bilen. Men konklusjonen er allikevel at utvendig på karosseriet er det blankt stål som gjelder før sparkel, 2K grunning og lakk.
Ellers er det nesten vår i Bergen slik at dagslyset blir nyttet til litt hagearbeid
Har også testet med Brunox og 2K grunning. Her har jeg testet både med og uten sliping (120 korning) av Brunox etter 10 dagers tørketid. 2 K grunningen ser ut til å sitte like godt i begge tilfeller. Litt rart egentlig siden Brunox-en er blank i overflaten. Det som antagelig ofte er problemet er for kort tørketid i forhold til temperatur.
Grunnen til at jeg sjekker dette litt grundig er at noen steder blir det en overgang mellom område som allerede er malt med Bengalakk og der det skal lakkes med autolakk, f.eks mellom gulv og kanal under bilen. Men konklusjonen er allikevel at utvendig på karosseriet er det blankt stål som gjelder før sparkel, 2K grunning og lakk.
Ellers er det nesten vår i Bergen slik at dagslyset blir nyttet til litt hagearbeid
Last edited by Siffen on Fri 22 Nov 2019 23:16, edited 1 time in total.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: Restaurering av PV 544 1959
Da var det en ny milepel idag, fikk sprøytet dørene med 2K grunning.
Har ikke perfekte forhold for sprøyting ennå, men har etterhvert tenkt å lage "lakkboks" av plastfolie.
Har ikke perfekte forhold for sprøyting ennå, men har etterhvert tenkt å lage "lakkboks" av plastfolie.
Last edited by Siffen on Fri 22 Nov 2019 23:17, edited 1 time in total.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: Restaurering av PV 544 1959
Får du til avtrekk nede og tilluft nede svimer du ikke av heller. Husk at en må ha noe tungt i bunnen når du henger opp folien så den ikke trekker inn i "boksen".
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Restaurering av PV 544 1959
Mulig jeg lager noen rammer av lekter til "lakkboksen" slik at det blir litt stabilt, men tenker å vente med det til jeg er klar for sprøyting av lakk.Reodor57 wrote:Får du til avtrekk nede og tilluft nede svimer du ikke av heller. Husk at en må ha noe tungt i bunnen når du henger opp folien så den ikke trekker inn i "boksen".
Har grunnet bagasjeromslokket og fronten..
Litt flere forstillingsdeler er malt.
Last edited by Siffen on Fri 22 Nov 2019 23:21, edited 1 time in total.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048