OPR's Volvo PV54435A

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.

OPR's Volvo PV54435A

Innlegg OPR » Fre 14 Apr 2017 23:26

Hei
Jeg er ny på forumet, har hatt en Volvo PV544A 1960mod, registret i nov 59. Bilen er i god bruksstand. Har planer om restaurering når det blir nødvendig. Bilen er utstyrt med en B16A(siste siffer i motornr er 2) og to SU H4 forgassere og M40 girkasse. Har også 2stk B16 motorer en med M40 girkasse har stått i en annen 1960 mod PV og en med M4 kasse i fra en Amazon + en komplett forstilling og bakaksel. Er på jakt etter en bakaksel med 4,10 utveksling , min har 4,56. Det første som skal gjøres er å overhale en bensinpumpe som jeg har liggende, for når bilen står noen dager renner drivstoffet tilbake til tanken.
Legger ved noen bilder av bilen/delene

Bilde
Volvo PV 544 1960.

Bilde
Bilen innvendig.

Bilde
Motoren.

Bilde
B16A med M4 kasse og en forstilling.

Bilde
B16A med M40 kasse og en bakasel med 4,56 utv.
Sist endret av OPR den Søn 16 Apr 2017 13:12, endret 1 gang
OPR
 
Innlegg: 5
Registrert: Man 25 Jul 2011 17:37
Bosted: 6035 Fiskarstrand

Re: OPR's Volvo PV54435A

Innlegg OPR » Fre 14 Apr 2017 23:33

Hei
Kan noen fortelle meg hvor jeg skal legge inn teksten på hvert bilde. :)
OPR
 
Innlegg: 5
Registrert: Man 25 Jul 2011 17:37
Bosted: 6035 Fiskarstrand

Re: OPR's Volvo PV54435A

Innlegg esk1ld » Lør 15 Apr 2017 23:12

OPR skrev:Hei
Kan noen fortelle meg hvor jeg skal legge inn teksten på hvert bilde. :)


Hei, og velkommen på forumet! Flott bil du har der :)

Såvidt jeg kan se, så er det lagt inn en bildelink for hvert bilde, dvs. at du kan ("må") legge inn teksten før/etter hver link (alt etter hvor man vil ha teksten).
esk1ld
 
Innlegg: 338
Registrert: Søn 31 Jan 2016 02:05
Bosted: Kristiansund

Re: OPR's Volvo PV54435A

Innlegg OPR » Søn 16 Apr 2017 13:17

esk1ld skrev:
OPR skrev:Hei
Kan noen fortelle meg hvor jeg skal legge inn teksten på hvert bilde. :)


Hei, og velkommen på forumet! Flott bil du har der :)

Såvidt jeg kan se, så er det lagt inn en bildelink for hvert bilde, dvs. at du kan ("må") legge inn teksten før/etter hver link (alt etter hvor man vil ha teksten).


Takk for opplysningene, no har jeg fått redigret mitt første innlegg.
OPR
 
Innlegg: 5
Registrert: Man 25 Jul 2011 17:37
Bosted: 6035 Fiskarstrand

Re: OPR's Volvo PV54435A

Innlegg esk1ld » Man 17 Apr 2017 21:59

Bare hyggelig. Satser på at det kommer flere innlegg fra deg etter hvert :)
esk1ld
 
Innlegg: 338
Registrert: Søn 31 Jan 2016 02:05
Bosted: Kristiansund

Re: OPR's Volvo PV54435A

Innlegg hlyshaug » Man 17 Apr 2017 23:28

OPR skrev:(...) når bilen står noen dager renner drivstoffet tilbake til tanken.


En overhaling av bensinpumpa kan sikkert hjelpe, men det er ikke dumt å montere en tilbakeslagsventil i tillegg. Jeg har overhalt bensinpumpa, men når bilen har stått noen uker må jeg pumpe frem bensinen fra tanken til forgasseren likevel. Ventil er innkjøpt og skal monteres.

Gruppemedlemmet Torbo2 kan sikkert bidra med mer info om ventilen, som også har vært omtalt i PV-Magazinet.
A-76304
Tips PV-Magazinet! pv-magazinet@norskvolvopvklubb.no
Brukerens avatar
hlyshaug
 
Innlegg: 676
Registrert: Lør 27 Des 2008 22:43
Bosted: Oslo

Re: OPR's Volvo PV54435A

Innlegg 445 » Tir 18 Apr 2017 09:02

Velkommen som bruker av forumet!
Flott at du fikk lagt ut bilder. Bilen din er riktig fin.
Hvorfor ønsker du en 4,1 bakaksel? Er det for å få ned turtallet ved kjøring over 60 km/t?
Jeg har et motorspørsmål til deg etterhvert, men tar en ting av gangen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5741
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: OPR's Volvo PV54435A

Innlegg OPR » Ons 10 Mai 2017 21:20

445 skrev:Velkommen som bruker av forumet!
Flott at du fikk lagt ut bilder. Bilen din er riktig fin.
Hvorfor ønsker du en 4,1 bakaksel? Er det for å få ned turtallet ved kjøring over 60 km/t?
Jeg har et motorspørsmål til deg etterhvert, men tar en ting av gangen.


Har vert borte på jobbreise i 3.uker så det har ikke skjedd noe mer.
Ønske om 4,1 bakaksel er å få ned turtallet når en skal følge trafikken i 80 sone, så en slipper å ligge først i køen.
Bilen trivest best når hastigheten er rundt 70 km/t.
OPR
 
Innlegg: 5
Registrert: Man 25 Jul 2011 17:37
Bosted: 6035 Fiskarstrand

Re: OPR's Volvo PV54435A

Innlegg 445 » Tor 11 Mai 2017 14:08

Et alternativ til bakaksel med 4,1 utveksling er å sette på større dekk.
Jeg satte på 185/80-16. og det tilsvarer omtrent original rulleomkrets.
Byttet i tillegg til 4,1 bakaksel og kombinasjonen medførte en bil som er veldig langbeint på langturer, men fort blir sliten i oppoverbakkene.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5741
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: OPR's Volvo PV54435A

Innlegg 445 » Tor 11 Mai 2017 14:11

445 skrev:Jeg har et motorspørsmål til deg etterhvert, men tar en ting av gangen.


Tar motorspørsmålet nå :wink:
Ser at du har koblet vakuumrøret på innsuget.
På mine SU'er skulle de kobles nederst på bakerste forgasser.
Går motoren din bra når fordeleren får vakuum fra innsugsmanifolden?

Vakuum SU.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5741
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: OPR's Volvo PV54435A

Innlegg Reodor57 » Tor 11 Mai 2017 15:26

Testet den koblingen på min, men da forsvant vakuumreguleringen. Dvs at tenningen gikk med fullt utslag på vakuumet slik at den måtte justeres om etterpå, og en hadde ikke noe glede av vakuumkoblingen, som jo er en økonomisator ved delvis og ingen belastning.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2775
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: OPR's Volvo PV54435A

Innlegg Torbo2 » Tor 11 Mai 2017 23:23

Merkelig! Det er jo høyt vakum ved delbelastning og derved mye vakumregulering enten røret/slangen står tilkoblet rett under forgasserspjeldet eller i manifolden...
Torbo2
 
Innlegg: 4615
Registrert: Lør 18 Des 2010 21:02
Bosted: Sandvika

Re: OPR's Volvo PV54435A

Innlegg Reodor57 » Tor 11 Mai 2017 23:44

Har en teori på dette. SU forgasserne er undertrykksstyrte, så det kan medføre at det er høyere undertrykksstyrte i manifolden enn ved en annen vanlig forgasser. En vanlig vakuumregulator vil da gi større utslag enn en som er avstemt med SU forgassere. SU har derfor et eget uttak på bakre forgasser som jeg tror kompenserer for dette. Mange engelske biler med SU har ikke vakuumregulator. Kanskje noe av grunnen?
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2775
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: OPR's Volvo PV54435A

Innlegg OPR » Søn 14 Mai 2017 22:42

445 skrev:
445 skrev:Jeg har et motorspørsmål til deg etterhvert, men tar en ting av gangen.


Tar motorspørsmålet nå :wink:
Ser at du har koblet vakuumrøret på innsuget.
På mine SU'er skulle de kobles nederst på bakerste forgasser.
Går motoren din bra når fordeleren får vakuum fra innsugsmanifolden?

Vakuum SU.JPG


Ja,motoren min går fint. Blir ikke vakuumet(undertrykket ) i innsugnings maniefoilen det samme uansett hvor det hentes ut siden det er motoren/setempelet som danne rundertrykekt når spjeldet i forgassren lukkes. Uttaket for vakumm reguleringen var slik når jeg kjøpte bilen, men her en annen manifoil der det er kun et uttak og det er ved bakerste forgasser. Har ingen anelse hvorfor denne løsningen er på bilen.
OPR
 
Innlegg: 5
Registrert: Man 25 Jul 2011 17:37
Bosted: 6035 Fiskarstrand

Re: OPR's Volvo PV54435A

Innlegg Torbo2 » Søn 14 Mai 2017 23:18

Tror også det blir det samme...
Torbo2
 
Innlegg: 4615
Registrert: Lør 18 Des 2010 21:02
Bosted: Sandvika

Neste

Gå til Medlemmenes egne prosjekter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron