Om Pv 444

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
Post Reply
Xtrans
Posts: 1
Joined: Fri 13 Feb 2009 16:03

Om Pv 444

Post by Xtrans » Fri 13 Feb 2009 16:07

Hei

Er det noen som har hovedlysbryter til Pv 444 ?

User avatar
445
Posts: 5783
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 » Tue 17 Feb 2009 21:43

Hei, og velkommen til forumet!

Forstår jeg deg rett når jeg tror du spør om noen har en ekstra hovedlysbryter liggende som de kan tenke seg å selge?

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2842
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 » Tue 24 Feb 2009 19:05

Denne skulle vel egentlig vært på bilforumet og ikke her, men nok om det. Bryter kan du kjøpe i en båtforettning. De bør tåle minst 40 Ampere. La den gamle stå og sett på en brakett under dashbordet til den nye. Fungerer fint på damas 444-57model med 6 volt. Husk at amperestyrken blir det halve ved 6volt istedenfor 12 volt.

Lykke til
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)

User avatar
445
Posts: 5783
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 » Tue 24 Feb 2009 19:43

Reodor57 wrote:Husk at amperestyrken blir det halve ved 6volt istedenfor 12 volt.
Æææ, det er vel motsatt? At amperestyrken blir dobbelt så stor ved 6V som ved 12V? Gitt samme last på f.eks 50W.

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2842
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 » Wed 25 Feb 2009 19:45

Riktig det. Kommer bare litt an på hvilken vei du ser det....
50W ved 12 volt er drøyt 4A mens det er drøyt 8A ved 6 volt. Men
Brytere er ofte oppgitt i Ampere ved 12 volt. Dvs at 40A 12volt i praksis ikke tåler mer enn 20-30 Ampere ved 6Volt fordi brytestrømmen er mye høyere ved samme wattstyrke på pærene. Det er ihvertfall min erfaring... Mulig jeg har fått tak i dårlige brytere men.... Rent teoretisk skulle den vel tålt 80Ampere.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)

Post Reply