"Blåmann skal ha ny lakk"

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.

Re: "Blåmann skal ha ny lakk"

Innlegg Torbo2 » Søn 25 Feb 2018 23:15

Imponerende jobbing her! Utrolig hva man kan klare med vinkelsliper! :D
Torbo2
 
Innlegg: 4572
Registrert: Lør 18 Des 2010 20:02
Bosted: Sandvika

Re: "Blåmann skal ha ny lakk"

Innlegg 445 » Søn 25 Feb 2018 23:31

Her har nok ikke vinkelsliperen gjort mye. Reodor har en helt super Mirka pussemaskin som er utrolig effektiv. Jeg sto og pusset med min blå Bosch eksentersliper og det gikk veldig tregt i forhold. Bra at det legges mye jobb i grunnarbeidet! Da blir nok sluttresultatet kjempefint.
Klarlakk gir nok mer dybde i lakken, men er kanskje vanskeligere å reparere hvis nødvendig.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5641
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Re: "Blåmann skal ha ny lakk"

Innlegg Reodor57 » Man 26 Feb 2018 10:57

Er nok ikke vinkelsliper som er i bruk på vinduskarmene men luftdreven rettsliper med slipepad (Bruker støvsuger samtidig for å ta det verste støvet). Ellers har jeg brukt Dremel på et par steder for å kappe av skruer som ikke ville ut.
Vinkelsliper bruker jeg med 1mm kappeskive for å kappe det som må kappes i platene på bilen. det blir da liten varmepåvirkning. Jekkefeste blir kappet av med en sånn skive i tillegg til karosseriplater. Vinkelsliper er ellers anvendelig til mye. F.eks med stålbørste er den ypperlig til å slipe bort Tectyl med og rense sveiseskjøter etc, men en må vurdere det opp mot støvet den genererer. Med Mirka sliperen som 445 nevner blir det veldig lite støv, om noe. Alt går i støvsugeren. Slipemaskinen er tilkoblet støvsugeren og starter og stopper denne. Med fleecepose i støvsugeren går den heller ikke tett som med vanlig papirpose.
Der det slipes til stålet brukes det 80 papir først for så å gå alle gradene opp til 180 eller 240. Der bilen bare mattes brukes det 320 med skumpute mellom maskinen og pussepapiret for å få en jamn slip. Alle flatene på PV og Duett er dobbeltkromme, så ikke det enkleste å slipe pent.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2643
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: "Blåmann skal ha ny lakk"

Innlegg Torbo2 » Man 26 Feb 2018 12:36

Bra å ha godt utstyr! Fleipa litt ang vinkelsliper.. :) Bli kvitt slipestøvet er jo også greit. Bra det ikke dukket opp så mye rust! Lykke til videre!
Torbo2
 
Innlegg: 4572
Registrert: Lør 18 Des 2010 20:02
Bosted: Sandvika

Re: "Blåmann skal ha ny lakk"

Innlegg Reodor57 » Man 26 Feb 2018 12:42

Takk for det. Satser på å få gjort siste innspurt i kveld både med sveising og sliping, samt satt på et midlertidig frontstykke. Da kan jeg få levert bilen til lakking i morgen :-). Så blir det selvsagt en runde med å gjøre i stand til montering og bestille deler til dette. Må bla ha ny gummi til bakruta da denne måtte kappes for ikke å knekke glasset. Den var også skadet fra før så la ikke veldig mye prestisje i å få den ut hel.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2643
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: "Blåmann skal ha ny lakk"

Innlegg Reodor57 » Man 26 Feb 2018 14:50

Første test på resultatet på vei hjem bak i bilen. Slettes ikke ille synes jeg.
Vedlegg
IMG-20180226-WA0001.jpeg
Baklokket testlakket
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2643
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: "Blåmann skal ha ny lakk"

Innlegg 445 » Man 26 Feb 2018 15:25

Flott speilbilde av Rema-logoen. Hvor lenge bør det herde før du kan begynne å montere det sammen?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5641
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Re: "Blåmann skal ha ny lakk"

Innlegg Reodor57 » Man 26 Feb 2018 16:10

Kan nok begynne med en gang, men når vente litt. Ingen fare da det er mye som skal fikses før den tid.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2643
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: "Blåmann skal ha ny lakk"

Innlegg Torbo2 » Man 26 Feb 2018 18:22

Skal si det går unna! Dette blir knallbra!
Torbo2
 
Innlegg: 4572
Registrert: Lør 18 Des 2010 20:02
Bosted: Sandvika

Re: "Blåmann skal ha ny lakk"

Innlegg Reodor57 » Man 26 Feb 2018 18:34

Håper det blir bra ihvertfall. Fargen er helt fin i forhold til den originale som har vært til nå. Dette blir en mellomting mellom original og uoriginal som er helt topp. Synes original farge er litt "død" i fargen. Neste blir å få blandet Bengalakk i samme farge og blande den ut med owatrol for å ha på gulvet inne i bilen. Tror vi skal spandere noen flere lydplater også. Er ikke helt stille kan man si. Blir å lage et varmeskjold over eksospotta fremme også da det blir temmelig hett på gulvet. Derfor vil det ta litt tid før monteringen starter. Kingboltene må også gåes over da de har høydeslakk. Trolig montert med shim på feil side slik at de er utslitt. Shims skal sitte oppe og ikke nede sammen med lageret. Da går lageret i lås og all bevegelse tas opp av shimsen.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2643
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: "Blåmann skal ha ny lakk"

Innlegg Reodor57 » Tir 27 Feb 2018 13:06

Fikk litt kalddusj i dag. Mulig bilen ikke er ferdig lakkert før til sommerferien!! Håper ikke det er tilfellet. Uansett blir det levering av skjermer, frontboks og dører i morgen, og så blir det resten av bilen til uka. Tror at når de ser hvor liten jobb det faktisk er på selve bilen bør ikke den stå der oppe å ta plass. største flaten er taket og den er uten bulker og slipt til stålet. Kommer til å be de prioritere den delen da det er MYE som skal på plass på den før det settes på skjermer etc.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2643
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: "Blåmann skal ha ny lakk"

Innlegg 445 » Tir 27 Feb 2018 15:45

Reodor57 skrev:Fikk litt kalddusj i dag. Mulig bilen ikke er ferdig lakkert før til sommerferien!!

Dette er i så fall helt uproft og på grensen til lureri av et ellers seriøst firma.
Håper den du pratet med bare hadde en dårlig dag, og at ting ser bedre ut i morgen.
De kan ikke si at de har "god kapasitet" den ene dagen for neste dag si at bilen kanskje ikke blir lakkert før til sommerferien!
:evil:
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5641
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Re: "Blåmann skal ha ny lakk"

Innlegg Reodor57 » Tir 27 Feb 2018 15:52

Har fått gjort litt om på prioriteringen. Leverer bilen i morgen og dører skjermer etc til uka. Da får jeg gjort mye mens resten blir ferdig. Tar litt tid med biler som må demonteres i sine enkelte faktorer.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2643
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: "Blåmann skal ha ny lakk"

Innlegg Reodor57 » Ons 28 Feb 2018 14:38

Da var bilen levert lakkerer. Ble sen jobbing i går med innsveising av kant bak på bilen for pakningen til bagasjeromsluka. Selvsagt var det hull der stålet ligger dobbelt med forsterkning til stagene til låsemekanismen. I tillegg har jeg i mange år irritert meg over at vi må ha med to typer jekker fordi det ene jekkefestet hadde bøyd seg. Siden det ikke var rustent ble det en kombinasjon av nytt og gammelt feste for å gjøre jobben enklere. En mutter til forskjermen ble også sveis på plass før jeg gikk løs med sinkerstatter på torpedoveggen. Gammel sink hadde sprekker så mistenkte bevegelse i plata bak. La inn et par tre nye sveisepunkter før jeg la på sinkerstatter. Tror det blir bra. Et triks for å slette ut denne uten å dra den utover er å legge på plastfolie som en pakker inn mat med. En former da dette med hendene uten å bli tilgriset. Plastfolien lar en sitte på til den er delvis herdet. Lettslipt overflate :-).
Ellers var det en selsom opplevelse å leie biltilhenger på Cirkle K i dag. De har en nettbasert booking. Greit og enkelt. Det var det ikke å få tak i hengeren. Den første hadde frosset fast i bakken og var umulig å rikke. I tillegg var det 20 cm hard snø på den. Valgte da en større henger (Samme pris). som var løs og snøfri. Nesehjulet var umulig å få opp skikkelig da det ikke var smurt, bremsene virket bare med spaken, og bremselyset på bilen gikk på da jeg koblet den til bilen. I tillegg var alle baklyktene knust. Godt jeg ikke ble stoppet av politiet. Hengeren var også plassert slik at en sperrer ut og innkjøringen til et byggvarehus når en kobler på og rygger på plass hengeren. Ikke stressende i det hele tatt..
Det frister da å kjøpe seg en 1500kg bilhenger bare for å slippe stresset, men de skal jo også lagres..

IMG-20180228-WA0000.jpg
Lett ribba
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2643
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: "Blåmann skal ha ny lakk"

Innlegg 445 » Ons 28 Feb 2018 14:53

Reodor57 skrev:Det frister da å kjøpe seg en 1500kg bilhenger bare for å slippe stresset, men de skal jo også lagres..


Jeg vurderer å bytte ut min varehenger med en slik etter hvert, men ikke i nær fremtid:
http://www.tilhengernor.no/Produkter/Ti ... serie/M-35
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5641
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

ForrigeNeste

Gå til Medlemmenes egne prosjekter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester