Page 3 of 8

Re: "Blåmann skal ha ny lakk"

Posted: Tue 08 Aug 2017 23:04
by Reodor57
Ingen grunn til å dvele ved hver arbeidsoperasjon, når alt er klart. Har en en plan på tingenes rekkefølge i monteringen, glemmer en færre ting og sånn sett går det relativt raskt fremover selv om formen ikke har vært helt på topp i dag. Gjelder å ikke jobbe alle steder samtidig også. Det tar mye tid. Men nå er det køya for denne karen...

Re: "Blåmann skal ha ny lakk"

Posted: Wed 09 Aug 2017 13:27
by Reodor57
Denne sommeren har ihvertfall lært meg at stagene til gassoverføringen på disse gamle bilene (PVn har et stag som er festet i motoren) har en svakhet i overføringen mellom det staget som går fra pedalen til det som går på tvers bak motoren. På PVn var dette nesten tvers av og det var ikke mulig å se før jeg demonterte det.
Ellers er clutchoverføringsarmene et problemområde. Her er det små anleggsflater slik at stag og armer sliter seg ned i hverandre. Ble mye sveising av disse overføringene i sommer, så ikke glem å smøre. På B18 er det noen forbedringer med plastforinger, men disse kan ryke da de blir gamle og sprø. På den ene bilen jeg reparerte i sommer ble det oppdaget at det bare var fragmenter igjen av begge foringene. De kunne ha falt ut når som helst, og da ville det ikke vært mulig å clutche ut..

Re: "Blåmann skal ha ny lakk"

Posted: Thu 10 Aug 2017 11:05
by Reodor57
Første kjøretur i dag til jobb. Alt virket som det skulle foruten litt lav tomgang, smålugging og det faktum at speedometerdrevet på wiren har tatt kvelden.
Jeg satte nemlig inn Duett girkassen da den var mye mindre slitt enn den i PVn. Det jeg ikke tenkte på var at drevet til speedometeret i duettkassa hadde en annen utveksling enn den i PV kassa. Drivlinjen har samme utveksling, men hjuldiameteren på Duetten er vesentlig større enn på PVn. Eller at girkassen kommer fra en annen Duett med annen utveksling i girkassen. Problemet er at disse drevene nå ikke er å få tak i lenger. Jeg byttet nå drevet i kassa tilbake til PV drevet som er litt grovere i tanningen, og som det gamle drevet har gått mot, men det viser seg at det har vært for skadet til å fungere. Tror det jeg hadde hadde 17 eller 18 tenner. (Brunt drev). M30 og 40 kassene har motsatt skjæring av tennene så det fungerer ikke.
Ingen som har et H1-6, M4 drev til speedometerwiren på lager?

Re: "Blåmann skal ha ny lakk"

Posted: Fri 11 Aug 2017 07:44
by 445
Reodor57 wrote:Alt virket som det skulle foruten litt lav tomgang
Du liker jo lav tomgang! Synes du ofte ligger på ca 600, og jeg liker meg best på 8-900 8)
Reodor57 wrote:Ingen som har et H1-6, M4 drev til speedometerwiren på lager?
Kanskje du kan legge ut et bilde av det aktuelle drevet?

Re: "Blåmann skal ha ny lakk"

Posted: Fri 11 Aug 2017 08:22
by Reodor57
Drevet ble funnet på vestlandet :-). De fleste forhandlerne av Volvo deler verden over gikk tomme for dette drevet i 2013-2014... Skal ta bilde av det når det kommer. Det gamle er ikke veldig presentabel...

Re: "Blåmann skal ha ny lakk"

Posted: Fri 11 Aug 2017 08:34
by 445
Reodor57 wrote:De fleste forhandlerne av Volvo deler verden over gikk tomme for dette drevet i 2013-2014... Skal ta bilde av det når det kommer. Det gamle er ikke veldig presentabel...
Da ønsker jeg at drevet skal dokumenteres grundig.
Den Svenske Volvo PV Klubben er flinke på å få satt utgåtte deler i produksjon igjen.
Vi kan oppfordre dem til å gjøre det med dette drevet også.

Re: "Blåmann skal ha ny lakk"

Posted: Fri 11 Aug 2017 08:41
by Reodor57
Tenkte på det samme. Trenger jo bare plastdelen egentlig da det lar seg presse av akselen. Akselen har vridde splines utvendig som skjærer seg inn i plasten. Kan lage nye i det man kalte for nylon. I dag heter vel det polyuretan, eller kort "poly" som i polyforinger.

Re: "Blåmann skal ha ny lakk"

Posted: Sat 26 Aug 2017 23:17
by 445
Har du fått drevet? Du snakket om noen bilder.....

Re: "Blåmann skal ha ny lakk"

Posted: Tue 29 Aug 2017 19:30
by Reodor57
Drevet mottatt, men ikke fått montert det ennå. En del på reise i jobb om dagen og har ferdigstillt en annen bil som jeg har brukt sommeren på ånsamle deler. Ikke hver dag det kommer inn en 544 med 2,2liters motor, automat og skivebremser. Ikke lett å få tak i spesialdeler, så den har okupert løftebukker en tid... Men, nå er det straks tid for bilder og montering..

Re: "Blåmann skal ha ny lakk"

Posted: Tue 21 Nov 2017 21:30
by 445
Hvordan går det med bilde av drevet? :wink:

Re: "Blåmann skal ha ny lakk"

Posted: Wed 22 Nov 2017 12:05
by Reodor57
Ja det var den ja..
[atta :roll: chment=1]IMG_20171122_085820.jpg[/attachment]
Nr2
Nr2

Re: "Blåmann skal ha ny lakk"

Posted: Wed 22 Nov 2017 16:03
by 445
18 tenner?

Re: "Blåmann skal ha ny lakk"

Posted: Wed 22 Nov 2017 18:09
by Reodor57
Jepp. Passer PV ikke Duettkasse. Annen dreving på Duett

Re: "Blåmann skal ha ny lakk"

Posted: Thu 23 Nov 2017 08:16
by 445
Reodor57 wrote:Jepp. Passer PV ikke Duettkasse. Annen dreving på Duett
Kan du fortelle meg forskjell på en girkasse til PV og til Duett?

Re: "Blåmann skal ha ny lakk"

Posted: Thu 23 Nov 2017 08:35
by Reodor57
Det er kun spiraldrevet til speedometeret som er forskjellig. På min Duett var H6 kassa rød, mens på PVn vår samme kasse grønn. Vet ikke om det er forskjellen. Begge kassene så ikke ut til å være lakkert om.