"Blåmann skal ha ny lakk"

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.

Re: "Blåmann skal ha ny lakk"

Innlegg Reodor57 » Fre 13 Apr 2018 08:47

I går kom gummilista på ene døra på plass. Den er jo ikke limt som på Duetten, men sitter i en skinne rundt kanten på døra. Etter at døra nå er lakkert og gummuilisten hadde fått seg en grundig vask slik at gummien var som ny, var dette litt av en utfordring da lista ikke sklir i sporet. Det å få riktig lengde blir som å måle strikk. Forskyvninger for å tilpasse kan en omtrent glemme da den ikke sklir i sporet, men må manipuleres. Vurderte å bruke såpe, men med ny lakk er jeg litt forsiktig. Tenkte også på dekkmonteringspasta, men vet ikke hva som skjer med den i etterkant når den blir liggende mellom gummi og lakk. Uansett kvelden gikk fort så det ble med en dør. Fant også ut at verktøyet til taktrekket også var nyttig her, så det er et tips. Da blir det montering av dør på bilen i kveld :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2621
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: "Blåmann skal ha ny lakk"

Innlegg Reodor57 » Tir 17 Apr 2018 23:37

Begynner å nærme seg ferdigstillelse nå. Skjermer tettet på undersiden, skvettlapper er på og har startet med å montere de blanke listene. Måtte bestille flere klips da de gamle viste seg å være mer rustne enn ønskelig. Det viktige er å få gjennomføringene tette. Også på skjermene da en ikke ønsker at hjulspruten kommer ut fra baksiden av listene.
IMG_20180417_224402.jpg
Fylt hull og list med karosseritetting
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2621
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: "Blåmann skal ha ny lakk"

Innlegg Reodor57 » Man 07 Mai 2018 13:49

Da var bilen tilbake på veien som noen sikkert har fått med seg. Siste sete ble satt inn 5min før avreise til Ekebergmarkedet. Rart å få bilen ut i sola og se alle stedene en ikke har tørket godt nok av vindustettingen. Neste gang skal jeg ha maskeringstape rundt vinduene før jeg går på med vindustettingen. Siden det var så varmt på lørdag begynte også tettingen å koke under listene enkelte plasser, slik at en måtte være klar med tørkerullen :-).
Nå er det bare små detaljer igjen før den er klar for neste tur.
IMG_20180505_113244.jpg
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2621
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: "Blåmann skal ha ny lakk"

Innlegg 445 » Lør 26 Mai 2018 07:43

Fikk gleden av å beundre bilen på torsdagens kjøretur i Oslo&Akershusavdelingen. Virkelig et praktfullt resultat!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5611
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Re: "Blåmann skal ha ny lakk"

Innlegg Reodor57 » Lør 26 Mai 2018 23:21

Takk for det. Er rimelig fornøyd selv også. Støydempingen fungerer bra og demper også en del av varmen fra eksosen. Litt småplukk blir det alltids, som f.eks at den ikke er helt tett. Det er hjørnene på frontrutene som ikke ser ut til å ha blitt fylt opp bra nok. Synes jeg fylte på mye, men når det blir vått når jeg vasker bilen er det for dårlig. Styringen viste seg fra sin beste side med overhalte kingbolter. Litt smålugging når den går ubelastet, men bensinen fra de forskjellige bensinstasjonene er forholdsvis forskjellig nå på våren. Har opplevd at bensinen koker i bensinpumpa som ligger på kald side av motoren. Forsøker ut forskjellige småjusteringer for å eliminere problemet, men er ikke i mål ennå. Mulig den får litt mye bensin i mellom registeret. Time will show.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2621
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: "Blåmann skal ha ny lakk"

Innlegg Torbo2 » Man 28 Mai 2018 11:19

Så PV-en på Ekeberg. Fikk dessverre ikke anledning å være med på kjøreturen!
Den så virkelig bra ut!
Fin farge, god dybde i lakken.
Heldige Gro!
Torbo2
 
Innlegg: 4560
Registrert: Lør 18 Des 2010 20:02
Bosted: Sandvika

Re: "Blåmann skal ha ny lakk"

Innlegg Reodor57 » Ons 06 Jun 2018 13:38

God dybde i lakken får en når en "jukser litt" og bruker klarlakk som toppstrøk. Godt å se at innsatsen har gitt resultater. Ulempen med så fin bil er at en ikke føler en kan sette tilbake deler som synes som ikke er helt 100%. Som f.eks solskjermene innvendig som ikke her helt pene etter drøyt 60 års tjeneste. Litt rust på festene er en ting, men selve skjermene er jo ikke heller helt pene. Dette er noe jeg har sett på flere biler, og jeg har tipset Svenske PV klubben om å ta opp produksjonen dor de eldste bilene da solskjermene er like etter hva jeg vet.
Ellers ble bilen en helt annen å kjøre med nye foringer og overhalte kingbolter. Veldig presis i styringen nå ihvertfall.
Neste blir å få bukt med oljelekkasjen på motoren. Har skiftet filttettinger, men den lekker allikevel når jeg kjører. Bruker ikke mye, men drypper litt.. Irriterende. Skal bytte olje til Royal Purple og se om den er bedre enn den Biltema oljen som nå er der, men det blir ikke før senere.
Litt nøkkete gange i starten på sessongen, men det ser ut til å ha vært bensinen som har vært i "vintermodus" litt for lenge. Når det koker i bensinpumpa på kald side av motoren er det noe feil...
Denne helgen blir det "Dameløpet" på bilen og Gro i regi av NVK. Da er jeg "telefonreparatør". Dvs teknisk support på telefonen om det er noe.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2621
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: "Blåmann skal ha ny lakk"

Innlegg 445 » Fre 08 Jun 2018 14:09

Reodor57 skrev:Neste blir å få bukt med oljelekkasjen på motoren. Har skiftet filttettinger, men den lekker allikevel når jeg kjører. Bruker ikke mye, men drypper litt.. Irriterende. Skal bytte olje til Royal Purple og se om den er bedre enn den Biltema oljen som nå er der, men det blir ikke før senere.

Min lekker også selv med nye filttettinger og trepinner. Har en pappskive under bilen i garasjen og klarer meg godt med det.


Reodor57 skrev: Litt nøkkete gange i starten på sessongen, men det ser ut til å ha vært bensinen som har vært i "vintermodus" litt for lenge. Når det koker i bensinpumpa på kald side av motoren er det noe feil...

Den første tanken jeg fylte i år var nok vinterbensin. Bilen gikk etter innfallsmetoden og var veldig temperaturfølsom. Kalde morgener gikk den som et skudd, og varme ettermiddager som en dass. Fikk motorstopp på vei hjem fra jobb en dag fordi bensinen kokte i flottørkammeret. Fylte tanken med "sommerbensin" et par uker etter første fylling, og bilen går som den skal.
Se mer om dette her: https://www.tu.no/artikler/visste-du-at ... ren/228315
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5611
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Forrige

Gå til Medlemmenes egne prosjekter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron