G.Larson's '54 PV 444H

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Innlegg 445 » Tir 23 Mai 2017 15:42

G.Larson skrev:
445 skrev:Har du forsøkt å gi den en halv omdreiing på blandeskruen?


Inn eller ut?


Denne blandeskruen fungerer som en gammeldags kran. Hvis du skal gi fetere blanding må du åpne krana og slippe mer bensin gjennom. Du skal altså skru ut, dvs mot klokka.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5744
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Innlegg G.Larson » Tir 23 Mai 2017 17:58

Da har jeg skrudd på litt på tomgangsskruen samt åpnet litt på blandeskruen.
Motoren går ihvertfall på tomgang uten choke nå og ved pådrag så hører jeg ikke fjusking eller putring.
Gjenstår å ta en prøvekjøring for å se hvordan den oppfører seg med belastning.
Ståle B.
Brukerens avatar
G.Larson
 
Innlegg: 414
Registrert: Man 28 Sep 2015 19:38
Bosted: Aure-Nordmøre

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Innlegg 445 » Tir 23 Mai 2017 19:39

Lykke til på prøvetur!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5744
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Innlegg G.Larson » Ons 24 Mai 2017 18:32

Fikk kjørt noen mil i dag og nå går motoren på tomgang uten choke. Muligens en anelse raskt. Har ikke målt enda. :lol:
Har bedre drag i motoren også og kan kjøre uten choken, mens under trilling i unnabakke er det fortsatt antydning til skyting.
Men bare en brøkdel av hva det var. Kanskje prøve en anelse til på blandingsskruen. :?:
Tok ut pluggene når jeg kom hjem og de så like ut alle sammen fargemessig. Kom på før jeg satte inn den siste pluggen at
jeg skulle ta ett bilde. :lol:
Bilde

Muligens litt lys i fargen enda?
Ståle B.
Brukerens avatar
G.Larson
 
Innlegg: 414
Registrert: Man 28 Sep 2015 19:38
Bosted: Aure-Nordmøre

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Innlegg Torbo2 » Ons 24 Mai 2017 22:58

Skyting minner om for sen tenning. Sjekk om vakumreguleringen er ok ved å suge i røret og se om stifteplata dreier seg 20-25 grader.
Overslag i overgangen i fordeleren er også et sjekkpunkt.
Grunninnstillingen kan også være feil, Tennpluggene ser meget bra ut.
Torbo2
 
Innlegg: 4615
Registrert: Lør 18 Des 2010 21:02
Bosted: Sandvika

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Innlegg G.Larson » Tor 25 Mai 2017 12:49

Inspirert av esk1ld så smurte jeg fordeleren i dag da jeg kom på at jeg hadde drøssevis av sånne pipetter liggende. Ble lett å få i litt olje med de uten å søle. :D
Testet også å suge i vakuumrøret til regulatoren og den ser ut til å virke. Holdt på vakuumet og tunga sugde seg fast i røret.
Stifteplata beveget også på seg, om enn tregt og langt ifra de 20-25 gradene Torbo2 snakker om.
I den forbindelse så lurer jeg på om det skal smøres med noen dråper olje eller 5-56/Servisol nedi der stifteplata sitter?

Bilde
Bildet er lånt fra esk1ld's sin tråd da jeg ikke hadde fotoapparat tilgjengelig i dag når jeg holdt på. Håper det er i orden. :D
Ståle B.
Brukerens avatar
G.Larson
 
Innlegg: 414
Registrert: Man 28 Sep 2015 19:38
Bosted: Aure-Nordmøre

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Innlegg G.Larson » Fre 26 Mai 2017 19:24

G.Larson skrev:I den forbindelse så lurer jeg på om det skal smøres med noen dråper olje eller 5-56/Servisol nedi der stifteplata sitter?



Ingen som har formeninger om dette? :lol:
Ståle B.
Brukerens avatar
G.Larson
 
Innlegg: 414
Registrert: Man 28 Sep 2015 19:38
Bosted: Aure-Nordmøre

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Innlegg Reodor57 » Lør 27 Mai 2017 12:41

Hei. Joda har formening om dette.
5-56 er stort sett for å fjerne fukt. Har en motorolje på filten under rotoren så er det smøring nok. I tillegg bør en ha en liten fettklatt (Ikke MoS2 type) på knasten på stiftene. For mye fett nede i fordeleren har lett for å legge seg på avbryterkontaktene og lage dårlig gnist.
20 grader på fordeleren er 40 grader på veiva, så Torbo2 mener nok 10 grader som tilsvarer 20 grader.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2778
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Innlegg 445 » Lør 27 Mai 2017 12:43

Beklager sent svar men jeg sliter med kroppens termostat om dagen. Kona sitter ute i bikini, og jeg sitter ved siden av i langbukse, genser og hals, og synes det er kjølig. En paracet er god fyring..... Jeg har dessverre ikke satt mine ben i så mange fordelere, men jeg kan ikke forstå annet enn at noen oljedråper må være bra. Skal se om jeg kan finne mer info.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5744
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Innlegg 445 » Lør 27 Mai 2017 12:46

Der var Reodor akkurat litt raskere.....
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5744
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Innlegg G.Larson » Lør 27 Mai 2017 14:09

Blandet litt 5-56 og olje i en kopp. Olje for smøringen og 5-56 for å løse opp litt gammel stivnet grease. Hadde i ett par dråper med pipette, så får vi se om det beveger seg lettere etterhvert.
Er litt redd for å plukke den fra hverandre for rengjøring da jeg aldri har gjort det før.
Men når jeg tenker meg om så har jeg en gammal fordeler liggende som jeg kan øve meg på. :D
Ståle B.
Brukerens avatar
G.Larson
 
Innlegg: 414
Registrert: Man 28 Sep 2015 19:38
Bosted: Aure-Nordmøre

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Innlegg Reodor57 » Lør 27 Mai 2017 14:34

Selve stifteplata sitter i to skruer. Samt at det er en på vakuumregulator en. Når det er sagt, så må en også fjerne skruen som går igjennom fordeleren og forbinder ledningen fra stiftene med kondensator og ledningen på coilen på yttersiden. Da er det bare å fjerne låsen til armen på vakuumregulatoren og løfte hele plata ut med stifter og alt. Pass på så den lille ledningen til regulatoren ikke ryker (skjer sjelden men har opplevd at den gjør det). Plata har begrenset bevegelse av en kule som sitter klemt mot et spor som begrenser.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2778
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Innlegg 445 » Lør 27 Mai 2017 14:37

Sitter og sjekker litt på sprengskisser av fordeleren.
Tror jeg ville passet på at smørekoppen var "full" og deretter sugd og sugd og sugd ........ og sugd i vakuumrøret for å få opp bevegelsen.
Fare for at du kan bli litt hulkinnet, men hva gjør man ikke for sin gamle PV.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5744
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Innlegg Torbo2 » Man 29 Mai 2017 17:52

445 skrev:Sitter og sjekker litt på sprengskisser av fordeleren.
Tror jeg ville passet på at smørekoppen var "full" og deretter sugd og sugd og sugd ........ og sugd i vakuumrøret for å få opp bevegelsen.
Fare for at du kan bli litt hulkinnet, men hva gjør man ikke for sin gamle PV.


Kanskje en skrutrekker ned i der kan gjøre nytten - ved å skru eller dytte plata fram og tilbake.. med- og moturs?
Sist endret av Torbo2 den Man 29 Mai 2017 18:26, endret 1 gang
Torbo2
 
Innlegg: 4615
Registrert: Lør 18 Des 2010 21:02
Bosted: Sandvika

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Innlegg G.Larson » Tir 06 Jun 2017 18:28

En liten kjøretur i dag da det var oppholds og brukbart vær. :D
Bilde
Hitra, Trondheimsleia, Tjeldbergodden og Kjørsvikbugen i bakgrunnen. I den rekkefølge fra lengst unna til nærmest.

Bilde
Litlfonna
Ståle B.
Brukerens avatar
G.Larson
 
Innlegg: 414
Registrert: Man 28 Sep 2015 19:38
Bosted: Aure-Nordmøre

ForrigeNeste

Gå til Medlemmenes egne prosjekter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron