Bekkerns Volvo PV 1960

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.

Re: Bekkerns Volvo PV 1960

Innlegg Reodor57 » Man 20 Okt 2014 17:20

Topplokket til en B16A er normalt 99mm høyt etter hva jeg husker. B16B er 97,5 (Det vet jeg). Det gjør at en går fra 7,6:1 i kompresjon til 8,2:1. En legger også effekten opp på et høyere turtall da makseffekten ligger ca 1000 omdreininger høyere. Ellers er det ikke anbefalt å gå veldig mye lengre da veiva på B16 kun er 3 lagret så er ikke så turtallsresistent som en B18 f.eks. Avbalansering av hele veivsystemet (stempler, råder, veiv og svinghjul) har mye å si her.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2773
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: Bekkerns Volvo PV 1960

Innlegg Bekkern » Man 20 Okt 2014 17:42

Må man bytte til to forgassere eller går det bra med den som er standar for B16a ?
Brukerens avatar
Bekkern
 
Innlegg: 77
Registrert: Tir 23 Sep 2014 19:45
Bosted: Heggedal

Re: Bekkerns Volvo PV 1960

Innlegg hlyshaug » Man 20 Okt 2014 17:44

Standard forgasser går helt fint :)
A-76304
Tips PV-Magazinet! pv-magazinet@norskvolvopvklubb.no
Brukerens avatar
hlyshaug
 
Innlegg: 676
Registrert: Lør 27 Des 2008 22:43
Bosted: Oslo

Re: Bekkerns Volvo PV 1960

Innlegg Reodor57 » Man 20 Okt 2014 17:49

En får da en B16D og rundt 65-70hk DIN.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2773
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: Bekkerns Volvo PV 1960

Innlegg Bekkern » Man 20 Okt 2014 18:12

:-)
Brukerens avatar
Bekkern
 
Innlegg: 77
Registrert: Tir 23 Sep 2014 19:45
Bosted: Heggedal

Re: Bekkerns Volvo PV 1960

Innlegg Reodor57 » Man 20 Okt 2014 18:26

Oversikt motorkode HK/dreiemoment i Nm, kompresjonsforhold, motor cm3 og typen forgasser :-). Hvor da Zenith er den mest stabile forgasseren om en ikke liker å justere hver gang man har vært ute og kjørt. (På min bil er det panserhengslene som slites ut først. Derfor SU hehe)

B16A 60 / 113 7.4 1,583 Zenith 34VN
B16D 66 / 114 8.2 1,583 Zenith 34VN
B16B 77 / 115 8.2 1,583 2 x SU-H4
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2773
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: Bekkerns Volvo PV 1960

Innlegg pv-mannen » Tir 21 Okt 2014 09:30

Ja, det stemmer alt som skrives her, best er det om man bygger om til B16B. En A-kam har bl.a. en duration av 256 grader mens B har 268, det finnes ogsa sportaksler med 286, 300, 310 eller 320 grader. Vi har brukt en A-kam til en 51hk B4B (her finnes jo ikke aksler) og det har fungert det med.
pv-mannen
 
Innlegg: 63
Registrert: Fre 22 Jul 2011 19:27

Re: Bekkerns Volvo PV 1960

Innlegg Reodor57 » Tir 21 Okt 2014 10:36

Kamaksler er også et tema andre steder på forumet. Ikke ubetinget bedre kjøreopplevelse å ha en kam med større "åpningsdurasjon". Dette skyldes at man flytter turtallsområdet for maks dreiemoment opp i turtall som medfører dårligere bunndrag. Det er derfor det også har dukket opp kiler som flytter trimkammen noe slik at dreiemomentet flytter seg noe ned i turtallsområdet igjen. En mister noe av toppeffekten øverst i turtallsområdet, men det er til å leve med.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2773
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: Bekkerns Volvo PV 1960

Innlegg Torbo2 » Tir 21 Okt 2014 11:29

På min duett har jeg D-kam med durasjon 280 grader. Den ville krevd ca 2500 omdreininger for å dra tilstrekkelig.Og kreftene langt oppover. Med kile på kammen drar den bra fra 1800-2000 omdreininger, og ved 2000-2200 har jeg nok til å dra på med uten å gire ned.
Oppførselen i det nedre turtallsområdet er omtrent som med A-kam, men bare mye mer kraft oppover derfra, selv med en enkel Zenith Stromberg -forgasser.
Motoren har nok mistet (falle ned) mellom fem og ti hk ved nærmere 6000 o/min, men i det turtallsområdet (støyområdet), holder jeg jeg meg unna. Så det tåler jeg.
Det har også medført at bilen tåler høyere giring i bakakslingen (mindre utvekling) enn med D-kam med standard oppsett. Kjører nå med 4,1:1, og det fungerer perfekt. På motorvei kunne det gått bra med 3,73:1, men da hadde det blitt litt mer bruk av 2. gir, hvor den nå går på 3. gir.
Tilleggsopplysning: Ny kam krever nye ventilløftere! Eller profesjonelt oppslipte. (for de som ikke har sjekket ut dette før). Tar det med siden ikke alle har vært inne på temaet.
Torbo2
 
Innlegg: 4615
Registrert: Lør 18 Des 2010 21:02
Bosted: Sandvika

Re: Bekkerns Volvo PV 1960

Innlegg Nick » Tir 21 Okt 2014 20:12

Bekkern skrev:Kamaksel må nok byttes ut med en ny men det ser ikke ut som det er så lett å få tak i en til b16
Har søkt på Jørgenrud sine sider men der skal man jo helst vær god i Svensk så der fant jeg ingen


Si meg; holder ikke du deg med egen tolk? Både hjemme og på jobb om jeg ikke tar helt feil. :D
Nick
 
Innlegg: 1
Registrert: Ons 15 Okt 2014 17:37
Bosted: Lommedalen

Re: Bekkerns Volvo PV 1960

Innlegg Bekkern » Man 27 Okt 2014 18:20

Da er B16 skrevet ut fra "sykehuset" å blir noen mnd. i rekreasjon hos:
Vedlegg
image.jpg
image.jpg (3.46 KiB) Vist 6687 ganger
Brukerens avatar
Bekkern
 
Innlegg: 77
Registrert: Tir 23 Sep 2014 19:45
Bosted: Heggedal

Re: Bekkerns Volvo PV 1960

Innlegg 445 » Ons 29 Okt 2014 10:55

Fant du ut om det var noe mer feil enn stemplene?
Var kammen veldig slitt?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5740
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Bekkerns Volvo PV 1960

Innlegg Bekkern » Lør 28 Feb 2015 14:49

Litt rust må vel være normalt
Vedlegg
image.jpg
Litt rust på venstre skjerm
image.jpg (30.91 KiB) Vist 6324 ganger
Brukerens avatar
Bekkern
 
Innlegg: 77
Registrert: Tir 23 Sep 2014 19:45
Bosted: Heggedal

Re: Bekkerns Volvo PV 1960

Innlegg Bekkern » Lør 28 Feb 2015 14:50

Tok bare to timer å demontere Ikke noe som satt fast
Vedlegg
image.jpg
image.jpg (31.62 KiB) Vist 6324 ganger
Brukerens avatar
Bekkern
 
Innlegg: 77
Registrert: Tir 23 Sep 2014 19:45
Bosted: Heggedal

Re: Bekkerns Volvo PV 1960

Innlegg Bekkern » Lør 28 Feb 2015 14:51

Men musa har slått seg til alt
Vedlegg
image.jpg
image.jpg (27.35 KiB) Vist 6324 ganger
Brukerens avatar
Bekkern
 
Innlegg: 77
Registrert: Tir 23 Sep 2014 19:45
Bosted: Heggedal

ForrigeNeste

Gå til Medlemmenes egne prosjekter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron