Page 1 of 3

Bekkerns Volvo PV 1960

Posted: Fri 17 Oct 2014 14:05
by Bekkern
Da er vinterprosjektet igang

Re: Volvo PV 1960

Posted: Fri 17 Oct 2014 14:46
by 445
Hei!

Takk for sist. Motoren kom ut, selv om den ikke var helt villig.
Du har virkelig satt i gang. Ser at stempelet ikke er helt friskt.

Jeg gleder meg til å følge prosjektet fremover!

Jeg har tatt meg en liten frihet som moderator og døpt om tråden din fra Volvop Pv 1960 til "Bekkerns Volvo PV 1960".
Hvis du ikke er enig så endrer jeg tilbake igjen.

Re: Bekkerns Volvo PV 1960

Posted: Fri 17 Oct 2014 15:25
by Reodor57
Du verden. Delene er jo reinere enn henda mine har blitt etter at vi "bakset ut" motoren. Hva bruker du å vaske med? Her forsvinner både lakk og grums så det må være temmelig kraftig.

Re: Bekkerns Volvo PV 1960

Posted: Fri 17 Oct 2014 16:06
by 445
Var det ikke han som hadde tilgang på steamer?

Re: Bekkerns Volvo PV 1960

Posted: Fri 17 Oct 2014 16:13
by Bekkern
Her har jeg brukt Zalo og klut , og litt elektrisk på verkstedet.

Re: Bekkerns Volvo PV 1960

Posted: Fri 17 Oct 2014 16:18
by 445
Bekkern wrote:Her har jeg brukt Zalo og klut , og litt elektrisk på verkstedet.
Det enkle er ofte det beste!

Re: Bekkerns Volvo PV 1960

Posted: Fri 17 Oct 2014 19:53
by Bekkern
Skrur klokka noen dager tilbake så jeg får med starten av prosjektet.

Re: Bekkerns Volvo PV 1960

Posted: Sat 18 Oct 2014 11:38
by Torbo2
Det begynner å bli en gjenganger med at stempelfjærene kan knekke på gamle biler. Det skjedde på min Amazon, på min Renault og min Duett. SAmtidig har jeg registrert at det samme hars skjedd på andres biler, også av andre merker.
Teorien her er først og fremst tretthetsbrudd, men at de blir varmelekkasje nedover i slitte fjærspor er vel også med på gjøre skader. Samt at spennet i fjærene avtar og avgir mindre varme til sylindrene. Slitasjen i sylindrene utvikler seg slik at sylindrene blir koniske, og derved vil det bli en mikroskopisk bøying av stempelfjærene millioner av ganger i løpet av noen få år. Til slutt knekker de. Det er ikke vitenskapelige analyser, men tanker ut fra kjennskap til motorteknikk og metallurgi.
I alle fall noe å tenke på om man vil ha en strøken bil fra ende til annen.

Re: Bekkerns Volvo PV 1960

Posted: Sun 19 Oct 2014 15:37
by Bekkern
Da er motoren helt i deler å ser nå at det er mye jobb å gjøre i vinter.
Kamaksel må nok byttes ut med en ny men det ser ikke ut som det er så lett å få tak i en til b16
Har søkt på Jørgenrud sine sider men der skal man jo helst vær god i Svensk så der fant jeg ingen
Er det noen som vet hvor eller om det er å få kjøpt en ny kamaksel ?

Re: Bekkerns Volvo PV 1960

Posted: Sun 19 Oct 2014 15:44
by 445

Re: Bekkerns Volvo PV 1960

Posted: Sun 19 Oct 2014 15:46
by 445
.... og på VP autoparts i Sverige, der Jørgenrud får alle delene sine fra:

http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?p ... searchfld=

Re: Bekkerns Volvo PV 1960

Posted: Mon 20 Oct 2014 12:04
by pv-mannen
Men de har bare B16B aksler, B16A har de ikke lengre.

Re: Bekkerns Volvo PV 1960

Posted: Mon 20 Oct 2014 12:12
by 445
Du får jo litt ekstra med en B16B-kam, så det er vel bare å takke og ta i mot.

Re: Bekkerns Volvo PV 1960

Posted: Mon 20 Oct 2014 16:03
by Bekkern
Å hva skiller en 16a kam.fra en 16b kam. ?

Re: Bekkerns Volvo PV 1960

Posted: Mon 20 Oct 2014 16:32
by hlyshaug
Den er vel litt "sintere". Jeg byttet til B-kam da jeg overhalte motoren min (med svært god hjelp). Tror det er anbefalt å plane toppen 1-2 mm når man bytter kam. Ble vel tatt 1,2 mm på min, hvis jeg ikke husker feil.