Bekkerns Volvo PV 1960

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.

Bekkerns Volvo PV 1960

Innlegg Bekkern » Fre 17 Okt 2014 14:05

Da er vinterprosjektet igang
Vedlegg
5.jpg
5.jpg (43.07 KiB) Vist 7597 ganger
4.jpg
4.jpg (30.2 KiB) Vist 7597 ganger
3.JPG
3.JPG (35.53 KiB) Vist 7597 ganger
2.jpg
2.jpg (32.82 KiB) Vist 7597 ganger
1.jpg
1.jpg (40.85 KiB) Vist 7597 ganger
Brukerens avatar
Bekkern
 
Innlegg: 77
Registrert: Tir 23 Sep 2014 19:45
Bosted: Heggedal

Re: Volvo PV 1960

Innlegg 445 » Fre 17 Okt 2014 14:46

Hei!

Takk for sist. Motoren kom ut, selv om den ikke var helt villig.
Du har virkelig satt i gang. Ser at stempelet ikke er helt friskt.

Jeg gleder meg til å følge prosjektet fremover!

Jeg har tatt meg en liten frihet som moderator og døpt om tråden din fra Volvop Pv 1960 til "Bekkerns Volvo PV 1960".
Hvis du ikke er enig så endrer jeg tilbake igjen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5741
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Bekkerns Volvo PV 1960

Innlegg Reodor57 » Fre 17 Okt 2014 15:25

Du verden. Delene er jo reinere enn henda mine har blitt etter at vi "bakset ut" motoren. Hva bruker du å vaske med? Her forsvinner både lakk og grums så det må være temmelig kraftig.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2775
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: Bekkerns Volvo PV 1960

Innlegg 445 » Fre 17 Okt 2014 16:06

Var det ikke han som hadde tilgang på steamer?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5741
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Bekkerns Volvo PV 1960

Innlegg Bekkern » Fre 17 Okt 2014 16:13

Her har jeg brukt Zalo og klut , og litt elektrisk på verkstedet.
Brukerens avatar
Bekkern
 
Innlegg: 77
Registrert: Tir 23 Sep 2014 19:45
Bosted: Heggedal

Re: Bekkerns Volvo PV 1960

Innlegg 445 » Fre 17 Okt 2014 16:18

Bekkern skrev:Her har jeg brukt Zalo og klut , og litt elektrisk på verkstedet.


Det enkle er ofte det beste!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5741
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Bekkerns Volvo PV 1960

Innlegg Bekkern » Fre 17 Okt 2014 19:53

Skrur klokka noen dager tilbake så jeg får med starten av prosjektet.
Vedlegg
image.jpg
Så var
image.jpg (28.16 KiB) Vist 7577 ganger
image.jpg
sessongen
image.jpg (29.72 KiB) Vist 7577 ganger
image.jpg
2014 slutt
image.jpg (33.04 KiB) Vist 7577 ganger
Brukerens avatar
Bekkern
 
Innlegg: 77
Registrert: Tir 23 Sep 2014 19:45
Bosted: Heggedal

Re: Bekkerns Volvo PV 1960

Innlegg Torbo2 » Lør 18 Okt 2014 11:38

Det begynner å bli en gjenganger med at stempelfjærene kan knekke på gamle biler. Det skjedde på min Amazon, på min Renault og min Duett. SAmtidig har jeg registrert at det samme hars skjedd på andres biler, også av andre merker.
Teorien her er først og fremst tretthetsbrudd, men at de blir varmelekkasje nedover i slitte fjærspor er vel også med på gjøre skader. Samt at spennet i fjærene avtar og avgir mindre varme til sylindrene. Slitasjen i sylindrene utvikler seg slik at sylindrene blir koniske, og derved vil det bli en mikroskopisk bøying av stempelfjærene millioner av ganger i løpet av noen få år. Til slutt knekker de. Det er ikke vitenskapelige analyser, men tanker ut fra kjennskap til motorteknikk og metallurgi.
I alle fall noe å tenke på om man vil ha en strøken bil fra ende til annen.
Torbo2
 
Innlegg: 4615
Registrert: Lør 18 Des 2010 21:02
Bosted: Sandvika

Re: Bekkerns Volvo PV 1960

Innlegg Bekkern » Søn 19 Okt 2014 15:37

Da er motoren helt i deler å ser nå at det er mye jobb å gjøre i vinter.
Kamaksel må nok byttes ut med en ny men det ser ikke ut som det er så lett å få tak i en til b16
Har søkt på Jørgenrud sine sider men der skal man jo helst vær god i Svensk så der fant jeg ingen
Er det noen som vet hvor eller om det er å få kjøpt en ny kamaksel ?
Brukerens avatar
Bekkern
 
Innlegg: 77
Registrert: Tir 23 Sep 2014 19:45
Bosted: Heggedal

Re: Bekkerns Volvo PV 1960

Innlegg 445 » Søn 19 Okt 2014 15:44

I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5741
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Bekkerns Volvo PV 1960

Innlegg 445 » Søn 19 Okt 2014 15:46

.... og på VP autoparts i Sverige, der Jørgenrud får alle delene sine fra:

http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?p ... searchfld=
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5741
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Bekkerns Volvo PV 1960

Innlegg pv-mannen » Man 20 Okt 2014 12:04

Men de har bare B16B aksler, B16A har de ikke lengre.
pv-mannen
 
Innlegg: 63
Registrert: Fre 22 Jul 2011 19:27

Re: Bekkerns Volvo PV 1960

Innlegg 445 » Man 20 Okt 2014 12:12

Du får jo litt ekstra med en B16B-kam, så det er vel bare å takke og ta i mot.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5741
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Bekkerns Volvo PV 1960

Innlegg Bekkern » Man 20 Okt 2014 16:03

Å hva skiller en 16a kam.fra en 16b kam. ?
Brukerens avatar
Bekkern
 
Innlegg: 77
Registrert: Tir 23 Sep 2014 19:45
Bosted: Heggedal

Re: Bekkerns Volvo PV 1960

Innlegg hlyshaug » Man 20 Okt 2014 16:32

Den er vel litt "sintere". Jeg byttet til B-kam da jeg overhalte motoren min (med svært god hjelp). Tror det er anbefalt å plane toppen 1-2 mm når man bytter kam. Ble vel tatt 1,2 mm på min, hvis jeg ikke husker feil.
A-76304
Tips PV-Magazinet! pv-magazinet@norskvolvopvklubb.no
Brukerens avatar
hlyshaug
 
Innlegg: 676
Registrert: Lør 27 Des 2008 22:43
Bosted: Oslo

Neste

Gå til Medlemmenes egne prosjekter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron