Side 47 av 47

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

InnleggSkrevet: Tor 29 Nov 2018 07:55
445
Jeg kjørte tidligere med doble SU, men plukket de av for 2 sesonger siden da chocken på den ene hadde en tendens til å sette seg fast. I sommer to jeg med SU-ene til hytta og satte meg ute i sola og plukket dem i biter, byttet pakninger og satte dem sammen igjen.
IMG_8575.JPG


IMG_8585.JPG


IMG_8587.JPG

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

InnleggSkrevet: Tor 29 Nov 2018 12:04
Torbo2
Går den bra nå, uten lekkasjer osv...?

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

InnleggSkrevet: Tor 29 Nov 2018 12:26
Reodor57
Har gjort det samme selv for et par år siden, men erfaringen er at de svetter litt uansett. SU selger imidlertid et sett med nye dyser og pakninger som de kaller "superdry" eller noe i den retningen. Har forsøkt meg på bare å bytte til pakningssettet for "superdry", for å bli kvitt lekkasjen, men da ble den treg i chokefunksjonen. De nye dysene er dreid på en annen måte, så her vil alt bli byttet når våren kommer. H4 forgasserne er av erfaring langt mer kilne på at alt er riktig enn HS6 som brukes på B18. På mine var det litt forskjellig fjærspenning på den store innvendig fjæra i klokka som gjorde at bilen ikke gikk 100%. Alt annet var byttet til nytt og stemplene falt like fort tilbake. Måtte frem med gramvekten for å finne fjærmotstanden. (Fjærene var like lange men hadde 10% forskjellig fjærspenning når de ble trykket sammen til ca 70mm).

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

InnleggSkrevet: Tor 29 Nov 2018 12:37
445
Torbo2 skrev:Går den bra nå, uten lekkasjer osv...?


Ja, jeg synes den går bra nå.
Den lekker ikke, men fra bakre flottørkammer fordamper det en del bensin grunnet varmen fra manifolden.
Jeg skal bytte til en litt kvassere kam i løpet av vinteren. Tror den vil passe enda bedre til doble SU.

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

InnleggSkrevet: Tor 29 Nov 2018 12:38
445
Reodor57 skrev:Har gjort det samme selv for et par år siden, men erfaringen er at de svetter litt uansett. SU selger imidlertid et sett med nye dyser og pakninger som de kaller "superdry" eller noe i den retningen. Har forsøkt meg på bare å bytte til pakningssettet for "superdry", for å bli kvitt lekkasjen, men da ble den treg i chokefunksjonen.


Det var akkurat det jeg også gjorde. Byttet til vanlige pakninger nå, og synes det fungerer bra.

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

InnleggSkrevet: Lør 01 Des 2018 08:39
445
Vinterens liste over prosjekter begynner å ta form. Jeg tenker å bytte kamaksel på egen motor. Har også notert diverse andre småjobber på Duetten.
I tillegg blir det bygging av en B18 sammen med Torbo2 for et klubbmedlem. Når jeg først er i farta, så kan det tenkes at det blir en ekstra B18 med det samme. Har tatt hjem 3 motorer fra lageret. 2 av dem var bra objekter, mens den siste var dårligere enn forventet.

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

InnleggSkrevet: Tor 06 Des 2018 21:23
445
Her er bilder av 2 av motorene på vei hjemover.

IMG_9155.JPG


IMG_9185.JPG

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

InnleggSkrevet: Tor 06 Des 2018 21:25
Reodor57
Skal drives med knott eller? Eller det er gjordt et vedtak om at de skal fikses opp he-he

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

InnleggSkrevet: Tor 06 Des 2018 21:42
445
Reodor57 skrev:Skal drives med knott eller?

I disse miljøtider er knott ganske «hot».

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

InnleggSkrevet: Tor 06 Des 2018 22:02
445
En liten avsporing:
Fant en Duett som gikk som firmabil i sommer.
Kontaktet eieren og fikk beskjed om at bilen er til salgs, så da vet dere det!

IMG_8852.JPG

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

InnleggSkrevet: Lør 08 Des 2018 13:36
445
To av motorene var som sagt veldig fine objekter.
Tok begge motorene med på jobben og fikk vasket dem grundig.
Grovhoningen ble gjort i løpet av et par ettermiddager.
Deretter sa værmeldingen at det skulle bli kaldere. Gjorde derfor det litt uvanlige (for meg) og malte motorene før honingen var helt ferdig. Bruker Svenske Volvo PV-klubbs motormaling som inneholder Xylen løsemiddel. Står man inne og maler så husker man ikke lenger hvem den personen som kikker tilbake fra speilet er. En effektiv rens av hjerneceller.

Bilder fra malingsarbeidet:

IMG_9246.JPG


IMG_9247.JPG


IMG_9248.JPG

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

InnleggSkrevet: Fre 14 Des 2018 11:05
445
Åpnet den siste motoren for å sjekke hvorfor den satt fast.
Det var ikke så vanskelig å finne forklaringen.....

IMG_9202.JPG


To av sylinderne var helt fine, mens de to andre hadde interessant innhold,

IMG_9207.JPG


IMG_9208.JPG


Spadde ut "gørra" og gjorde rent så godt som mulig. Deretter på med varme for å hjelpe stemplene litt på glid.

IMG_9210.JPG

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

InnleggSkrevet: Ons 26 Des 2018 15:41
445
Motoren var full av olje som måtte tappes før snuing.
Heiste motoren litt opp og tappet ut "oljen". Lurer på om det var en form for konserveringsolje, for lukten var ganske spesiell.

IMG_9235.JPG



Merket opp både rammelager og veivlager med kjørnermerker. Ikke alltid at de innstansede tallene er like tydelige.

IMG_9240.JPG



Veiva ser overraskende bra ut!

IMG_9241.JPG


En billig avdrager fra Biltema er helt suveren til å trekke av bakelitt-drevet.
Løsner på en av armene og lurer den inn i et av hullene. Da går også de to andre armene på plass.

IMG_9243.JPG

IMG_9244.JPG