Page 43 of 48
Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter
Posted: Sun 01 Jan 2017 18:54
by G.Larson
445 wrote:
Begge motorene var godt innenfor toleransene.
Er en av de min gamle motor?
Skal uansett bli spennende å høre hva slags stand den var i.
Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter
Posted: Sun 01 Jan 2017 18:59
by 445
G.Larson wrote:Er en av de min gamle motor?
Skal uansett bli spennende å høre hva slags stand den var i.
Din gamle motor står fortsatt godt arkivert der vi lastet den av i Vestfold.
Den ene av motorene er innbyttemotor fra et medlem i Oslo&Akershusavdelingen som kjøpte overhalt motor av oss i fjor, og den andre kjøpte jeg av Ansgar i Vestfold.
Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter
Posted: Tue 10 Jan 2017 23:11
by 445
Siden tråden også omhandler andre prosjekter kan jeg jo vise ett jeg rakk å starte med i romjula.
Vi har en liten skog i Vestfold og jeg tar ut en del ved til eget bruk. Vedboden ble for liten, og et tilbygg sto på planen.
Jeg fikk noen 5 tom x 9 tom bjelker som kan gjøre nytte for seg.
Greit med litt maskinell hjelp til løfting når man jobber alene:
Fikk også en del materialer (2x4) som var brukt til emballasje. Ikke akkurat C24 kvalitet, men godt nok til vedbod.
Det var det jeg rakk på to korte dager, inkl reise til og fra Oslo hver dag.
Fortsettelse følger når det blir litt tørrere og mildere i været.
Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter
Posted: Tue 10 Jan 2017 23:31
by 445
Vinter er tid for ettermiddagsprosjekter innendørs.
Den ene av motorenes topplokk hadde utslitte ventilstyringer. De gamle ble banket ut, og nye ble kjøpt inn.
Torbo2 har lært meg sin metode for å få tette ventilstyringer.
Slik ser de ut originalt:
De får først en tur i dreiebenken:
Og ser da slik ut (som de til venstre).
Deretter blir det en operasjon til i dreiebenken:
og da blir resultatet slik (som de til høyre):
Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter
Posted: Fri 13 Jan 2017 09:49
by Torbo2
Dette lover bra. Kvalitet til minste detalj. Fra metoder og utførelse, og med kvalitetsdreibenk, til perfeksjon på utmålingene, blir dette på hundredelen.
Skjønner ikke at du har tid til å gå på jobben?
Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter
Posted: Fri 13 Jan 2017 09:59
by 445
Torbo2 wrote:Dette lover bra. Kvalitet til minste detalj. Fra metoder og utførelse, og med kvalitetsdreibenk, til perfeksjon på utmålingene, blir dette på hundredelen.
Skjønner ikke at du har tid til å gå på jobben?
Takk for hyggelige ord. Har en god læremester i deg, så da prøver jeg å leve som du lærer eller hva det nå heter...
Fikk gjort litt i går også. Oppdatering følger. Må bare jobbe litt først
Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter
Posted: Fri 13 Jan 2017 10:19
by 445
Da ventilstyringene var ferdig tilpasset var det klart for neste trinn.
Styringene er jo ganske porøse, så de har mulighet til å trekke til seg litt olje.
Varm olje er tynnere enn kald olje, så da var det frem med kokeplate, verkstedkjele og en halvliter motorolje.
Kokende motorolje har en egen aroma. Noen av oss synes den kan være god, men ikke alle i husstanden er like begeistret. Derfor ble kokingen utført utendørs.
Varmet opp til ca 150 grader i ca 15 minutter.
Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter
Posted: Fri 13 Jan 2017 10:28
by 445
Torbo2 har lagt igjen en ferdig tilpasset "ventilstyringsstopper" hos meg.
Skrudde på denne og la topplokket på kokeplatene.
De kokte ventilstyringene ble sakte avkjølt for deretter å bli lagt utendørs i kuldegrader.
Metall utvider seg når det blir varmt og trekker seg sammen i kulda.
Det er ganske trangt å slå inn en ventilstyring, så det er greit å tjene noen tusendeler med varmt lokk og kalde styringer.
På dette tidspunktet kom Torbo2 til meg og vi slo inn styringene. Veldig greit med 4 hender når man skal holde et varmt lokk, en kald styring, sikte og treffe.
Det ble ikke tatt noen bilder av denne jobben denne gang, så jeg legger inn et "arkivbilde".
Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter
Posted: Sun 15 Jan 2017 13:09
by Reodor57
Fant ut at SVO verktøyet til Volvo virker litt mer elegant. Men det er det ingen som vil kvitte seg med virker det som. Uansett originale ventilstyringer skal 21mm over setet for ventilfjæra, mens de neddreide for ventilhetter skal 3-4mm lengre ned for å gi plass for tettingen på hetta. Biltema har lange skjøtemuttere så da ble en av disse modifisert litt i benken. Kan ikke slå på denne, men har benkepresse slik at dette bør holde til de jeg skal ha inn
- Pressverktøy før og etter
- Sammensatt for 21mm over anleggsflate
Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter
Posted: Sun 15 Jan 2017 13:13
by 445
Presse er et kjekt verktøy til dette formålet.
Jeg prøver å holde igjen med innkjøp av store verktøy, da jeg prioriterer å ha så mye plass på verkstedet som mulig.
.....og så kjenner jeg jo noen som har presse hvis det kniper
Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter
Posted: Sun 15 Jan 2017 13:17
by 445
Nye stempelringer kom på plass. Her følger det med en grei monteringsanvisning, samt at ringene er tydelig merket med "TOP".
Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter
Posted: Sun 15 Jan 2017 13:21
by 445
Stempel på vei inn i motoren. Bruker Biltemas "Stempelring-kompressor(!)". Synes at "Stempelringkomprimator" ville vært et bedre ord.
Veiva blir snudd bort fra sylinderen slik at det skal være liten mulighet for å skade veiva. Tidligere har vi brukt små gummislanger på skruene på rådene for å sikre at det ikke blir skader, men denne gangen dunket Torbo2 stemplene inn mens jeg holdt en beskyttende hånd rundt veiva.
Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter
Posted: Sun 15 Jan 2017 14:21
by G.Larson
Reodor57 wrote:Fant ut at SVO verktøyet til Volvo virker litt mer elegant. Men det er det ingen som vil kvitte seg med virker det som.
Her bruker det å være mye originalt SVO verktøy til PV,Duett, Amason osv til en rimelig krone.
http://www.tradera.com/search?q=svo
Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter
Posted: Sun 15 Jan 2017 17:39
by 445
Takk for tips. Skal følge med!
Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter
Posted: Sun 15 Jan 2017 17:55
by 445
Forleden kveld viste YR at det skulle bli veldig kaldt i de påfølgende dagene, men det var foreløpig rundt null.
Passet på å rengjøre diverse deler og begge motorblokkene og klargjøre for maling.
Motormalingen inneholder ganske mye Xylen løsemiddel, og jeg foretrekker å stå ute og male. Står du inne blir hele huset forpestet, og etter en stund husker du ikke lenger at du står og maler.....
Klargjort til maling:
Første strøk unnagjort. Det ene dekslet hadde en tidligere maling som begynte å koke. Det må slipes grundig før jeg prøver på nytt:
Et par strøk senere på den ene motoren:
Og den andre motoren: