445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
24 ventilstyringer ble dreid på én kveld.
8+8 til B16 og 8 til B18.
Her står 3 av dem og venter på "hatten":
8+8 til B16 og 8 til B18.
Her står 3 av dem og venter på "hatten":
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
I tillegg til dreiingen ble styringene også pusset ørlitt for å lettere smette på plass.
Her er hattene prøvemontert:
Her er hattene prøvemontert:
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
Nå ved juletider får man kanskje tanker som "de 3 vise menn"?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
I går var dagen for å slå inn ventilstyringene.
Styringene ble først kokt i motorolje (!)
Takk til madammen som bidro med kjele (eller glemte jeg å spørre....?)
Styringene ble først kokt i motorolje (!)
Takk til madammen som bidro med kjele (eller glemte jeg å spørre....?)
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
Kokte det opp til drøyt 200 grader. Og lot det surre litt i gryta.
(Glemte persillekvast! Unnskyld, fru Espelid!)
Luft ut og olje inn i støpejernsstyringene.
Dette er i samarbeid med Torbo2, så ikke tro at jeg har funnet på dette selv!
Temperaturen ble sjekket med et IR-termometer.
Passende lokk lå klart ved siden av, tilfelle oljen skulle ta fyr.
Det skjer jo ofte ved koking nå i julestria.....
Deretter ble styringene satt ut i minus 7 for å kjøle seg ned (og krympe).
(Glemte persillekvast! Unnskyld, fru Espelid!)
Luft ut og olje inn i støpejernsstyringene.
Dette er i samarbeid med Torbo2, så ikke tro at jeg har funnet på dette selv!
Temperaturen ble sjekket med et IR-termometer.
Passende lokk lå klart ved siden av, tilfelle oljen skulle ta fyr.
Det skjer jo ofte ved koking nå i julestria.....
Deretter ble styringene satt ut i minus 7 for å kjøle seg ned (og krympe).
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
Deretter var det varming av topplokk.
Først Torbo2's:
Legg merke til den spesialtilpassede metallplaten som skal sikre at alle styringene blir slått like langt inn.
Først Torbo2's:
Legg merke til den spesialtilpassede metallplaten som skal sikre at alle styringene blir slått like langt inn.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
Deretter var det 445's topplokk som ble varmet.
Nå er det vel på tide å komme med teorien bak varmingen.
Hva skjer med metall som varmes opp?
Jo, det utvider seg.
Hva skjer med metall som fryser?
Jo, det krymper.
Siden ventilstyringene skal sitte fast i topplokket er det ikke mye klaring.
Ergo så jukser vi litt; Toppen varmes slik at hullene utvides. Styringene er kalde, slik at de er så små som mulige.
Nå er det vel på tide å komme med teorien bak varmingen.
Hva skjer med metall som varmes opp?
Jo, det utvider seg.
Hva skjer med metall som fryser?
Jo, det krymper.
Siden ventilstyringene skal sitte fast i topplokket er det ikke mye klaring.
Ergo så jukser vi litt; Toppen varmes slik at hullene utvides. Styringene er kalde, slik at de er så små som mulige.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
Når topplokket holder drøyt 100 grader er vi klare for å slå inn styringene.
Med Torbo2s flotte ventilstyrings-styring og en passe stor hammer hadde vi god styring på styringene.
16 stykker smatt på plass uten problemer!
Med Torbo2s flotte ventilstyrings-styring og en passe stor hammer hadde vi god styring på styringene.
16 stykker smatt på plass uten problemer!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
Bare et par tillegg: Avpussing av styringene ble bare ca. 1,5 cm ned på den delen som ikke sitter i presspasning i hullene i topplokket. Over i friluft med andre ord. På den måten en man sikret at styringene entrer pent og pyntelig og ikke sperrer, og at de sitter fast og "stramt" i toppen.
Styringene er porøse og suger olje, på linje med forinene i en dynamo og starter.
Men foringene er også farlig porøse, ved at de kan sprekke ved innsetting. Enten de slås inn eller man bruke presse.
Av samme grunn må doren holdes helt inntil styringene når de slås inn, slik at det ikke oppstår slagkanter og sprekker på styringene. De slås inn fra ventilsetesiden, som bildet under viser.
På grunn av at materialene i styringene og selve topplokket har omtrent samme utvidelseskoifisient, vil presspasningen (fastheten) være lik ved forskjellig motortemperatur. På alu.topplokk er det større presspasning, da alu. utvider seg mer, for å sikre at de ikke skal løsne når motoren blir varm. Men da har man enda mer glede av oppvarmet topplokk ved montering.
Styringene er porøse og suger olje, på linje med forinene i en dynamo og starter.
Men foringene er også farlig porøse, ved at de kan sprekke ved innsetting. Enten de slås inn eller man bruke presse.
Av samme grunn må doren holdes helt inntil styringene når de slås inn, slik at det ikke oppstår slagkanter og sprekker på styringene. De slås inn fra ventilsetesiden, som bildet under viser.
På grunn av at materialene i styringene og selve topplokket har omtrent samme utvidelseskoifisient, vil presspasningen (fastheten) være lik ved forskjellig motortemperatur. På alu.topplokk er det større presspasning, da alu. utvider seg mer, for å sikre at de ikke skal løsne når motoren blir varm. Men da har man enda mer glede av oppvarmet topplokk ved montering.
Last edited by Torbo2 on Fri 21 Dec 2012 00:03, edited 1 time in total.
-
- Posts: 408
- Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
- Location: sarpsborg
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
Dette ser jo veldig flott ut, lykke til på ferden til 2 perfekte topplokk.
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
Takk for det! I kveld har det vært kanefart (kun 2hk), juletrehandling og andre juleforberedelser.Håvard E Johansen wrote:Dette ser jo veldig flott ut, lykke til på ferden til 2 perfekte topplokk.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
Tidligere innlegg viser at jeg så vidt har starter på renovering av topp.445 wrote:På tide å starte med vinterens prosjekter.
På prosjektlisten står følgende, dog ikke ferdig prioritert:
Ny kingbolt på høyre side
Renovering styresnekke (den lekker olje, og har ulyd i lager)
Nye gummiforinger i forstillingen
Renovering av topp
Montere doble SU-forgassere.
Fortsettelse vil følge fra tid til annen.
Toppen skal bli topp, men har ikke topp prioritet, da bilen går helt topp med dagens topp.
Neste prosjekt er alt som har med styringen å gjøre.
Jeg lager en egen tråd på dette, så det ikke "drukner" i alle andre prosjekter jeg har.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
Andre må skynde seg å gjøre det samme, da det kanskje vil bi sendt inn patentsøknad på dette?
Fordeler:
Redusert oljeforbruk.
Redusert soting på ventiler og friskere motor.
Minimal fare for ventilbrenning. Sotet som bygger seg opp på ventilene begrenser kjøling for ventilene og brenning er ikke tema, uansett hvilket drivstoff man kjører med.
Mindre motorfusk, på grunn av redsert sot.
Mindre lukt fra motoren.
Mindre røyk fra motoren, spes. ved motorbremsing (da har man høyt vakum i motoren).
Lettere å oppjustere tenning og forgasser, da sot i kanaler og på ventiler kan gi skyting og kan kreve feitere blanding for at motoren skal gå pent.
Trenger noen flere fordeler, kan det hende jeg kan liste opp flere, men da må jeg tenke først...
Og noe som myndighetene liker: meget miljøvennlig det her!
Fordeler:
Redusert oljeforbruk.
Redusert soting på ventiler og friskere motor.
Minimal fare for ventilbrenning. Sotet som bygger seg opp på ventilene begrenser kjøling for ventilene og brenning er ikke tema, uansett hvilket drivstoff man kjører med.
Mindre motorfusk, på grunn av redsert sot.
Mindre lukt fra motoren.
Mindre røyk fra motoren, spes. ved motorbremsing (da har man høyt vakum i motoren).
Lettere å oppjustere tenning og forgasser, da sot i kanaler og på ventiler kan gi skyting og kan kreve feitere blanding for at motoren skal gå pent.
Trenger noen flere fordeler, kan det hende jeg kan liste opp flere, men da må jeg tenke først...
Og noe som myndighetene liker: meget miljøvennlig det her!
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
Her var det enda flere fordeler enn jeg visste om!
Må bare bli ferdig med forstilling/hjuloppheng etc først.
Må bare bli ferdig med forstilling/hjuloppheng etc først.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
Nå bruker ikke B16 motoren som vi f.eks har i "blåmann" olje i det hele tatt. Ihvertfall minimalt.("Gråbein" har jeg ikke fått kjørt så mange km at det generer oljeforbruk) Etterfyller aldri olje mellom skiftene på "Blåmann"og blårøyk eksisterer ikke. Kjører 10w-40 helsyntetisk. Tror nok B18 har et større problem her enn B16 da den er mer miljøvennlig med etter hva jeg vet bla. oljeeksosretur som kan lage trykkforskjeller veivhusventilasjonen. På B16 er det fri flyt av luft her.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").