445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Innlegg 445 » Man 09 Jan 2012 14:17

Men da må vel traversen flyttes lengre bakover?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5766
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Innlegg Torbo2 » Man 09 Jan 2012 19:03

Det må den nok, men har du flaks kan det være nok med bare to nye hull?
Det er også mulig å finjustere dette festet ved å tilpasse det og likevel bare borre to nye hull lengre bak?
Fint prosjekt det her!
Torbo2
 
Innlegg: 4620
Registrert: Lør 18 Des 2010 21:02
Bosted: Sandvika

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Innlegg 445 » Man 09 Jan 2012 22:34

Torbo2 skrev:Det må den nok, men har du flaks kan det være nok med bare to nye hull?
Det er også mulig å finjustere dette festet ved å tilpasse det og likevel bare borre to nye hull lengre bak?
Fint prosjekt det her!


Skulle tro at dette kan la seg gjøre ganske greit.
Har tenkt å demontere dagens mellomaksel og travers.
Har en ekstra H6-kasse stående.
Monterer så dagens mellomaksel og travers på denne kassen - på arbeidsbenken.
Deretter monterer jeg nybrukt mellomaksel på M4-kassen.
Start og sluttpunkt bør være like langt fra hverandre. Deretter er det "bare" å bestemme seg for type feste i traversen, og hvor traversen skal stå.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5766
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Innlegg 445 » Man 09 Jan 2012 22:35

Men de første dagene blir det troligvis ikke gjort noen ting.
Humper rundt på 2 krykker noen dager, og da blir det nok mer tid foran PC enn under bilen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5766
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Innlegg 445 » Søn 22 Jan 2012 16:39

Haltingen er avtagende, og da kunne jeg bruke noen timer til et delprosjekt.
Kjøpte jo en brukt mellomaksling fra et annet klubbmedlem for en stund siden.
Denne er tilpasset M4-kasse.
Har startet på renoveringen av denne.
Setter inn nye kryss og nytt lager.

Her er de tradisjonelle "før" bildene:

IMG_8261.JPG


IMG_8263.JPG


IMG_8262.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5766
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Innlegg 445 » Søn 22 Jan 2012 16:45

Ett "før"-bilde til:

IMG_0607.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5766
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Innlegg 445 » Søn 22 Jan 2012 16:53

Torbo2 tipset meg om å være veldig nøye med å merke alle delene på en slik måte at jeg kunne klare å sette alt sammen på samme plass. Grunnen til dette er at delene er avbalansert i forhold til hverandre.

Derfor ble Dremel med skjæreskive funnet frem:

IMG_0609.JPG


Filte tydelige hakk ved de ulike sammenføyningene.
Ikke så tydelig på bildet, men lette å se i virkeligheten:

IMG_0610.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5766
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Innlegg 445 » Søn 22 Jan 2012 16:59

Satte enden av akslingen med krysset ned i en pøs med parafin natten over, så den fikk myket seg opp litt.

Så begynte demonteringen:

Kjøpte en låseringtang på Biltema, men den var for den andre typen låseringer.
Brukte derfor min kjære Leatherman, som alltid henger i beltet.
Ringen kom fint ut og glad var jeg.

IMG_0618.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5766
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Innlegg 445 » Søn 22 Jan 2012 17:02

445 skrev:Ringen kom fint ut og glad var jeg.


Gleden ble kortvarig.
På den neste låseringen røk det ene "øret" av.
Fikk tak i det andre "øret", og klarte å få ut ringen:

IMG_0611.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5766
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Innlegg 445 » Søn 22 Jan 2012 17:20

Noe betenkt gikk jeg løs på neste låsering.
Og ganske riktig, der røk det ene "øret" igjen.
Pokker...
Kort etter røk også det andre, og jeg hadde ikke noe mer å gripe i.

Ringen var mer enn halv, og følgelig klarte jeg ikke å få den løs uten noe å gripe i.
Dobbel-æsj, så jeg gikk videre til neste ring.

Det må da være en måte å få disse ringene til å løsne på?
Den neste ringen ble angrepet med hammer og dor.
En serie med lette slag rundt hele ringen skulle myke opp "fienden".

IMG_0676.JPG


Og det fungerte!
På rad og rekke så løsnet alle låseringene.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5766
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Innlegg 445 » Søn 22 Jan 2012 17:27

Så var det neste moment: Hvordan få løs drivakselkrysset (knutkorset)?
Spente fast i skrustikka og fant frem hammeren igjen.
Lette og mindre lette slag hadde null (0,00) effekt.

Fant et tips på Landcruiserforumet om å presse ut kryssene ved hjelp av en skruestikke.
Brukte en passende pipe, altså en som var omtrent like stor som krysset.

IMG_0620.JPG


Dro til - og ingenting skjedde.
Dro til litt hardere - og krysset løsnet med et "klunk".
Noen ganger er livet herlig!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5766
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Innlegg 445 » Søn 22 Jan 2012 17:32

Logikken for å løsne et kryss er å presse ut krysset til den ene siden, prike vekk lagerskålen, presse krysset til den andre siden, og pirke vekk lagerskålen der også. Da er krysset løst.

Med metoden vist i forrige bilde fikk jeg presset lagerskålen til den traff skruestikka på andre siden.
Deretter måtte jeg lage et "hull" den kunne gå inn i.
En stor pipe gjorde susen:

IMG_0628.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5766
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Innlegg 445 » Søn 22 Jan 2012 17:34

Nå kunne jeg gjøre to ting:

Først kunne jeg plukke bort den gjenstridige avbrukne ringen:

IMG_0622.JPG



Deretter kunne jeg konstatere at lagerskålen hadde kommet fint ut på andre siden:

IMG_0626.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5766
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Innlegg 445 » Søn 22 Jan 2012 17:37

Mulig at dette ikke er "etter boka", men jeg fant frem en solid vannpumpetang og vred løs lagerskåla.
Dette bildet er fra litt senere i operasjonen, men illusterer hva jeg mener.

IMG_0673.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5766
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Innlegg 445 » Søn 22 Jan 2012 17:42

Deretter slo jeg krysset ut den andre veien.
Her forsto jeg at det er viktig å slå med lette slag og med en viss følsomhet.
Det må være lett å få lagerskålen til å gå skjevt i hullet, og det er nok ikke bra.

IMG_0629.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5766
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

ForrigeNeste

Gå til Medlemmenes egne prosjekter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron