445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter
Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter
Hadde kontak med LMK i dag, og de mener jeg bør registrere Fiaten min som bevaringsverdig. I praksis innen EU er det de bilene som får minst begrensninger i bruken. De "normale" vil etterhvert få mer og mer begrensninger. Min bil er USA utgave med markeringslys på sidene osv, og det vil da gå rett igjennom uten at bilen må tilpasses de reglene som var i 1978.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter
Hmmm. Dette må jeg tenke litt på. Ønsker ingen begrensninger i bruk.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter
Tok forresten en kjapp forgasserjustering onsdag kveld. Reodor57 stilte jo inn mine med Colortune, men jeg må jo "leke" litt jeg også.
Noterte hvordan forgasserne var stilt før jeg startet. Den fremre var 1+1/6 omdr ut fra bunnen, og den bakerste var 1+5/6 ut.
Har en mistanke om at blandingen av uvisse grunner har vært for feit. Mulig at den ene chocken henger litt på.
Kunne i alle fall starte uten chocke.
Stilte begge på grunninnstilling 1+3/6 (også kalt 1,5) tørn ut.
Da måtte jeg bruke choken det første minuttet.
Vurderer å strupe litt til for å se hva som skjer.
Tar i så fall en CO-måling på jobben før jeg drar på langtur slik at motoren ikke går for magert.
Innspill?
Noterte hvordan forgasserne var stilt før jeg startet. Den fremre var 1+1/6 omdr ut fra bunnen, og den bakerste var 1+5/6 ut.
Har en mistanke om at blandingen av uvisse grunner har vært for feit. Mulig at den ene chocken henger litt på.
Kunne i alle fall starte uten chocke.
Stilte begge på grunninnstilling 1+3/6 (også kalt 1,5) tørn ut.
Da måtte jeg bruke choken det første minuttet.
Vurderer å strupe litt til for å se hva som skjer.
Tar i så fall en CO-måling på jobben før jeg drar på langtur slik at motoren ikke går for magert.
Innspill?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter
Høres fornuftig ut. Hvor mye olje har du på dem? De skal bare dempe den nederste halannen cm når du setter inn dempepinnene. Det er mer enn nok. Viktig at de er like før de stilles likt.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter
Har/hadde olje til ca 1 cm fra toppen.
Kan du utdype siste setning?
Kan du utdype siste setning?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter
Når du dytter nedi toppene på forgasserne skal de møte motstand først nederste 1,5cm.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter
Det var mest denne setningen jeg trengte forklaring påReodor57 wrote:Viktig at de er like før de stilles likt.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter
Dvs grunninstilling: flottørnivå, dempernivå, spjeldvinkel. Da kan en begynne med å justere co. Da med like mye justering på begge. Colortune er der unik fordi en kan justere de sylinderne som er lengst ifra hverandre når en justerer to forgassere. Går bilen å småfusker med SU så er blandingen høyst sannsynlig for feit. En god innstilling får en ved å justere blandingen begge veier til turtallet synker og så justere blandingen til midt i mellom. Jeg har ikke fått metoden med å løfte på stempelet til å fungere på b16. Da får den for mye. En ting til. Plugger og tenning må være 100% riktig før justering.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter
Takk for forklaring!
Jeg tror jeg har forstått prinsippet med denne oljedempingen, men hvis noen kan forklare med enkle ord, så kan jeg se om jeg er "på nett".Reodor57 wrote:Hvor mye olje har du på dem? De skal bare dempe den nederste halannen cm når du setter inn dempepinnene. Det er mer enn nok.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter
Et problem er at de to forgasserne jobber sammen via et forbindelsesrør.
Jeg ville nok funnet en metode for å blokkere denne fobindelsen ved finjustering.
På min Amazon justerte jeg to Stormbergare separat ved en enforgassermanifold. Så satte jeg på to på toforgassermanifold. Først da gikk bilen skikkelig. Det var R-kam på motoren da og uten denne metoden ville den ikke gå bra på tomgang. Så med denne metoden fik jeg den til å gå greit, men kammen gjorde at det ble pulseffekt på tomgang, og da gikk den sur når den gikk lenge på tomgang.
Så jeg måtte ty til Weber. Så ble det forholdsvis bra. Men når den ble slitt måtte jeg over på D-kam, og da fikk jeg en varig løsning.
Mye greier.
Ser at engelskmennene bruker skrutrekker for å justere, løfte stemplene for lik turtallsøkning/senking, og det er mulig som Reodor er inne på at det kan gi for feit blanding? Jeg har selv gjort det, men jeg har aldri fått trening på det...
Her må man nok ha trening, og derfor er det CO-måler som gjelder etter min mening.
Ellers kan jeg anbefale boken fra Tekno´s forlag: FÖRGASAR motorer för bilar. - Reparasjonsteknikk - Teknologiska Institutet.
Den omhandler viktige tng om motorer også. Der er noen grunnprinsipper som kan være verdt å ta med seg.
I dag er det nok vanskelig å få tak i denne, da får mekanikerer i dag.
Noe å jakte på.... brukthandler?
Jeg ville nok funnet en metode for å blokkere denne fobindelsen ved finjustering.
På min Amazon justerte jeg to Stormbergare separat ved en enforgassermanifold. Så satte jeg på to på toforgassermanifold. Først da gikk bilen skikkelig. Det var R-kam på motoren da og uten denne metoden ville den ikke gå bra på tomgang. Så med denne metoden fik jeg den til å gå greit, men kammen gjorde at det ble pulseffekt på tomgang, og da gikk den sur når den gikk lenge på tomgang.
Så jeg måtte ty til Weber. Så ble det forholdsvis bra. Men når den ble slitt måtte jeg over på D-kam, og da fikk jeg en varig løsning.
Mye greier.
Ser at engelskmennene bruker skrutrekker for å justere, løfte stemplene for lik turtallsøkning/senking, og det er mulig som Reodor er inne på at det kan gi for feit blanding? Jeg har selv gjort det, men jeg har aldri fått trening på det...
Her må man nok ha trening, og derfor er det CO-måler som gjelder etter min mening.
Ellers kan jeg anbefale boken fra Tekno´s forlag: FÖRGASAR motorer för bilar. - Reparasjonsteknikk - Teknologiska Institutet.
Den omhandler viktige tng om motorer også. Der er noen grunnprinsipper som kan være verdt å ta med seg.
I dag er det nok vanskelig å få tak i denne, da får mekanikerer i dag.
Noe å jakte på.... brukthandler?
Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter
Mer om bruksbegrensninger i Kjøretøyforskriften §1-9:445 wrote:Ja. Etter hva jeg vet (men det er ikke stort om dette tema) medfører "bevaringsverdig" at du ikke kan gjøre modifiseringer av bilen, men at den må være i original stand. Den har også bruksbegrensninger.Torbo2 wrote:Heldigvis? ??
7. Kjøretøy som er godkjent [som bevaringsverdig] skal ha følgende påtegning i tillegg:
«Må bare benyttes
- ved spesielle anledninger som f.eks. motorhistoriske samlinger og løp
- ellers leilighetsvis når bruken ikke er til unødig fare eller ulempe for annen trafikk.»
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter
Det var kjedelig forskrifter... Men hvem bryr seg?
Det er jo alltid nødvendig kjøring, frakt osv..
Så jeg tror ikke dette ville vært noe problem.
Bruker man bilen til jobben noen dager, er det jo for å vaske den eller stelle med den på en eller annen måte.
Ingen kan føre statestikk på slikt.
Det hadde jo vært greit å sluppe disse masete EU-kontrollene..
Dauphinen burde vel gå inn her?
Kanskje en til?
Det er jo alltid nødvendig kjøring, frakt osv..
Så jeg tror ikke dette ville vært noe problem.
Bruker man bilen til jobben noen dager, er det jo for å vaske den eller stelle med den på en eller annen måte.
Ingen kan føre statestikk på slikt.
Det hadde jo vært greit å sluppe disse masete EU-kontrollene..
Dauphinen burde vel gå inn her?
Kanskje en til?
Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter
Du har jo en "drøss" veteranbiler, så noen av disse burde absolutt kvalifisere til dette.
Ferske nyheter fra Paris (Kilde TV2):
Fra 1. juli er det slutt på å kunne kjøre en gammel bil inn til Paris. Og med gammel sikter man ikke til en 30-talls veteranbil, ei heller en 80-talls Ford Sierra. Nei, med gammel menes 1997, slik at alle biler eldre enn 1997 ikke får kjøre inn til Paris.
Planen innebærer at kun biler som er nyere enn ti år får kjøre i byen, så fra 2020 blir alle biler produsert før 2010 nektet adgang mellom 08.00 og 20.00. I 2020 er også målet at ingen dieselbiler får kjøre inn til byen.
Det store spørsmålet er hvilke følger dette vil få for veteranbil-hobbyen. De fleste er vel enige i at det er en viss forskjell (ikke minst bruksmessig) på en Peugeot varebil fra 1996 og en Jaguar E-Type fra 1966, og derfor trodde mange at klassiske veteranbiler ville få fritak fra den nye regelen. Men den gang ei, også klassiske veteranbiler får kjøreforbud (selv om den franske organisasjonen som ivaretar interessene for veteranbilfolket enda ikke har gitt opp kampen), og det kan få store følger for bilhobbyen. For hvis man ikke får kjøre med sin klassiker, vil naturlig nok mange miste interessen for sin hobby. Det igjen kan medføre en prisnedgang på klassikere (noe de fleste imidlertid mener vil være sunt for bilhobbyen)
Men verre er det at Paris kan sette skole for andre byer. Et lite land kalt Norge liker jo gjerne å være først i drastiske miljøtiltak, og hvem vet hva som kan bli realitet i Oslo om noen år? MDG har neppe mange veteranbil-fans i sine rekker, og hva vil skje hvis f.eks de skulle få mer makt?
Grøss!
Det blir stadig mer interessant å flytte ut på landet
Ferske nyheter fra Paris (Kilde TV2):
Fra 1. juli er det slutt på å kunne kjøre en gammel bil inn til Paris. Og med gammel sikter man ikke til en 30-talls veteranbil, ei heller en 80-talls Ford Sierra. Nei, med gammel menes 1997, slik at alle biler eldre enn 1997 ikke får kjøre inn til Paris.
Planen innebærer at kun biler som er nyere enn ti år får kjøre i byen, så fra 2020 blir alle biler produsert før 2010 nektet adgang mellom 08.00 og 20.00. I 2020 er også målet at ingen dieselbiler får kjøre inn til byen.
Det store spørsmålet er hvilke følger dette vil få for veteranbil-hobbyen. De fleste er vel enige i at det er en viss forskjell (ikke minst bruksmessig) på en Peugeot varebil fra 1996 og en Jaguar E-Type fra 1966, og derfor trodde mange at klassiske veteranbiler ville få fritak fra den nye regelen. Men den gang ei, også klassiske veteranbiler får kjøreforbud (selv om den franske organisasjonen som ivaretar interessene for veteranbilfolket enda ikke har gitt opp kampen), og det kan få store følger for bilhobbyen. For hvis man ikke får kjøre med sin klassiker, vil naturlig nok mange miste interessen for sin hobby. Det igjen kan medføre en prisnedgang på klassikere (noe de fleste imidlertid mener vil være sunt for bilhobbyen)
Men verre er det at Paris kan sette skole for andre byer. Et lite land kalt Norge liker jo gjerne å være først i drastiske miljøtiltak, og hvem vet hva som kan bli realitet i Oslo om noen år? MDG har neppe mange veteranbil-fans i sine rekker, og hva vil skje hvis f.eks de skulle få mer makt?
Grøss!
Det blir stadig mer interessant å flytte ut på landet
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter
Nå er verkstedet sommerstengt og solen nytes når den finner det for godt å være fremme.
Kjøpte en større dreiebenk på vårparten og da fikk den gamle lov til å bli med til hytta.
Utrolig hva man kan bruke en dreiebenk til
I går var det renovering av haspelsnelle.
Først "avvikling" av gammelt snøre:
Deretter klart for renovering. Malingen var flasset og aluminiumen korrodert:
Først et par fine skjær, deretter finere og finere sandpapir og en "slipedott" til slutt:
Tror jeg skal spraylakke, da aluminiumen ikke er spesielt begeistret for sjøvann.
Kjøpte en større dreiebenk på vårparten og da fikk den gamle lov til å bli med til hytta.
Utrolig hva man kan bruke en dreiebenk til
I går var det renovering av haspelsnelle.
Først "avvikling" av gammelt snøre:
Deretter klart for renovering. Malingen var flasset og aluminiumen korrodert:
Først et par fine skjær, deretter finere og finere sandpapir og en "slipedott" til slutt:
Tror jeg skal spraylakke, da aluminiumen ikke er spesielt begeistret for sjøvann.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter
Klarlakk!!!!! Må ta vare på den fantastiske overflaten!
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").