Linn's Volvo PV 544 1961

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2842
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Linn's Volvo PV 544 1961

Post by Reodor57 » Mon 07 Apr 2014 14:28

Sjekk også regulatoren på gassen at den gir nok. Normalt ligger jeg på ca 10l/s. Har oppdaget at billige regulatorer er ekstremt ustabile noen ganger. Blir det for lite spruter det voldsomt og en får porer i sveisen. Sjekk kablingen inni apparatet også at det er gode koblinger der. Kan også være trådlederen i slangen som må byttes. Generellt er gamle dyre maskiner bedre enn nye billige da de er mer stabile. Lykke til videre :-)
P. S bland ikke ulike materialer da det skaper galvanisk korrosjon. Noen går greit når det er tilsiktet andre går svært dårlig. En bruker ofte sink på stål, men da er det meningen at sinken skal ofre seg ved å korrodere i steden for stålet. :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)

User avatar
aarlijenta
Posts: 29
Joined: Wed 30 Oct 2013 09:18
Location: Kristiansand

Re: Linn's Volvo PV 544 1961

Post by aarlijenta » Tue 08 Apr 2014 09:48

Okei, skal ta en sjekk idag.. har kjøpt ny ledning til strømkabelen eller den som du fester i stålet, og apparatet er et gammelt men dyrt i den tiden.. Miggy heter det. Takk for tipsene!
Bruker zinc på alt jeg har sveiset, og har fått tak i en god grunning. ulike materialer? Bruker vanlig stålplater fra biltema som jeg sveiser på, det funker vel greit? Det eneste da er jo at jeg har brukt syrefast sveis, men vil det hjelpe om jeg grunner godt eller bør jeg gjøre det på nytt?
Volvo Pv 544 61mod

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2842
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Linn's Volvo PV 544 1961

Post by Reodor57 » Tue 08 Apr 2014 09:58

Mulig jeg har forvirret litt. Ikke meningen! Vanlige stålplater er helt ok. Ikke sikker på hvor mye det du har sveiset vil påvirke kommende rust. Ellers er en epoxygrunning aldri feil i tillegg, for da blir det tilnærmet lufttett, noe vanlig grunning og lakk ikke er.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)

User avatar
445
Posts: 5783
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Linn's Volvo PV 544 1961

Post by 445 » Wed 09 Apr 2014 09:36

aarlijenta wrote:Bruker vanlig stålplater fra biltema som jeg sveiser på, det funker vel greit? Det eneste da er jo at jeg har brukt syrefast sveis, men vil det hjelpe om jeg grunner godt eller bør jeg gjøre det på nytt?
Kommer du til å kjøre denne bilen mye i saltlake om vinteren?
Hvis ikke, så tror jeg du ikke skal bekymre deg.
2 komp grunning er bra, som Reodor sier.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

Torbo2
Posts: 4620
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Linn's Volvo PV 544 1961

Post by Torbo2 » Wed 09 Apr 2014 18:38

Om du mener rustfrisveisetråd når du nevner syrefast, er jeg noe bekymret. Blanding av syrefast og vanlig stål kan gi masse korrosjon, om det kommer fuktighet/luft til? Blir det forseglet med tokomponent grunning, kan det vel gå bra?

Og skal den ikke ut i vintersaltet, så bør det også gå bra.

User avatar
445
Posts: 5783
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Linn's Volvo PV 544 1961

Post by 445 » Wed 09 Apr 2014 19:15

Hvis du vil, så kan jeg legge ut et bilde jeg nylig har tatt av galvanisk korrosjon.
Men det gjalt en bøye og ikke en bil 8)
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
nila61
Posts: 182
Joined: Wed 31 Jul 2013 12:15
Location: Trondheim

Re: Linn's Volvo PV 544 1961

Post by nila61 » Thu 05 Jun 2014 23:14

…hva skjer a? ... :lol:

User avatar
aarlijenta
Posts: 29
Joined: Wed 30 Oct 2013 09:18
Location: Kristiansand

Re: Linn's Volvo PV 544 1961

Post by aarlijenta » Thu 31 Jul 2014 10:25

Bilen skal kun kjøres når snø og salt er vekke - og helst når veiene er bare.. :)
Har fått tak i vanlig sveisetråd nå!

Lenge siden jeg har fått oppdatert dere nå.. har hatt en altfor lang sommer ferie ifra bilen nå!
Men nå har jeg fått bestilt ny hjulbrønn, begge bakre deler der bak skjermen festes på og V.S fremre del.. Så nå er det en del småting som må sveises så når disse delene kommer så er vi ferdige bak på selve karosseriet. Nå blir det skruing 2-3 ganger i uken og deler for alle pengene framover!

Håper dere alle har hatt en flott sommer!
Volvo Pv 544 61mod

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2842
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Linn's Volvo PV 544 1961

Post by Reodor57 » Thu 31 Jul 2014 10:45

Godt det er flere som er i gang igjen her :-). Kan fort bli litt kjedelig om det bare er de samme hele tiden hehe :-).
God jobb fremover, håper på mange oppdateringer :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)

User avatar
445
Posts: 5783
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Linn's Volvo PV 544 1961

Post by 445 » Thu 31 Jul 2014 10:54

Fint med en oppdatering. Gleder meg til å følge med på videre fremdrift.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
aarlijenta
Posts: 29
Joined: Wed 30 Oct 2013 09:18
Location: Kristiansand

Re: Linn's Volvo PV 544 1961

Post by aarlijenta » Wed 27 Aug 2014 08:27

God morgen!

Da har jeg fått gjort litt mer! Har sveist på noen plater og diverse rep under bilen. + at jeg endelig fikk delene til bilen nå! Så igår holdt vi på med den ene siden.. Her har dere noen bilder:

Image
Her er noen av de nye delene - har også 1 til av der skjermen festes og 1 foran den igjen.

Image
Da har vi målt opp - og kappet.. Dette er litt skummelt!

Image
Her er den gamle.. var en del rust der, greit å slippe å lage de kantene :)

Veldig dårlige bilder - har en gammel mobil..

Men nå har vi tilpasset reservehjul brønnen og den er klar for sveising, men først vil vi tilpasse skjermfeste før vi fester hjulbrønnen.

Har dere noen tips? :)
Volvo Pv 544 61mod

User avatar
aarlijenta
Posts: 29
Joined: Wed 30 Oct 2013 09:18
Location: Kristiansand

Re: Linn's Volvo PV 544 1961

Post by aarlijenta » Thu 02 Oct 2014 19:52

Hei!
Har dere eller vet dere om noen som har brukte bakskjermer til denne??
Volvo Pv 544 61mod

User avatar
445
Posts: 5783
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Linn's Volvo PV 544 1961

Post by 445 » Thu 02 Oct 2014 20:18

Jeg mener jeg så noe på finn i dag!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
445
Posts: 5783
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Linn's Volvo PV 544 1961

Post by 445 » Thu 02 Oct 2014 20:22

Sjekk FINN-kode: 52169486
Litt usikker på om det var en bakskjerm jeg kunne se, men du kan jo ringe og høre?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
445
Posts: 5783
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Linn's Volvo PV 544 1961

Post by 445 » Thu 02 Oct 2014 20:28

FINN-kode: 52019753
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

Post Reply