Linn's Volvo PV 544 1961

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.

Re: Linn's Volvo PV 544 1961

Innlegg Reodor57 » Man 07 Apr 2014 14:28

Sjekk også regulatoren på gassen at den gir nok. Normalt ligger jeg på ca 10l/s. Har oppdaget at billige regulatorer er ekstremt ustabile noen ganger. Blir det for lite spruter det voldsomt og en får porer i sveisen. Sjekk kablingen inni apparatet også at det er gode koblinger der. Kan også være trådlederen i slangen som må byttes. Generellt er gamle dyre maskiner bedre enn nye billige da de er mer stabile. Lykke til videre :-)
P. S bland ikke ulike materialer da det skaper galvanisk korrosjon. Noen går greit når det er tilsiktet andre går svært dårlig. En bruker ofte sink på stål, men da er det meningen at sinken skal ofre seg ved å korrodere i steden for stålet. :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2776
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: Linn's Volvo PV 544 1961

Innlegg aarlijenta » Tir 08 Apr 2014 09:48

Okei, skal ta en sjekk idag.. har kjøpt ny ledning til strømkabelen eller den som du fester i stålet, og apparatet er et gammelt men dyrt i den tiden.. Miggy heter det. Takk for tipsene!
Bruker zinc på alt jeg har sveiset, og har fått tak i en god grunning. ulike materialer? Bruker vanlig stålplater fra biltema som jeg sveiser på, det funker vel greit? Det eneste da er jo at jeg har brukt syrefast sveis, men vil det hjelpe om jeg grunner godt eller bør jeg gjøre det på nytt?
Volvo Pv 544 61mod
Brukerens avatar
aarlijenta
 
Innlegg: 29
Registrert: Ons 30 Okt 2013 09:18
Bosted: Kristiansand

Re: Linn's Volvo PV 544 1961

Innlegg Reodor57 » Tir 08 Apr 2014 09:58

Mulig jeg har forvirret litt. Ikke meningen! Vanlige stålplater er helt ok. Ikke sikker på hvor mye det du har sveiset vil påvirke kommende rust. Ellers er en epoxygrunning aldri feil i tillegg, for da blir det tilnærmet lufttett, noe vanlig grunning og lakk ikke er.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2776
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: Linn's Volvo PV 544 1961

Innlegg 445 » Ons 09 Apr 2014 09:36

aarlijenta skrev:Bruker vanlig stålplater fra biltema som jeg sveiser på, det funker vel greit? Det eneste da er jo at jeg har brukt syrefast sveis, men vil det hjelpe om jeg grunner godt eller bør jeg gjøre det på nytt?


Kommer du til å kjøre denne bilen mye i saltlake om vinteren?
Hvis ikke, så tror jeg du ikke skal bekymre deg.
2 komp grunning er bra, som Reodor sier.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5742
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Linn's Volvo PV 544 1961

Innlegg Torbo2 » Ons 09 Apr 2014 18:38

Om du mener rustfrisveisetråd når du nevner syrefast, er jeg noe bekymret. Blanding av syrefast og vanlig stål kan gi masse korrosjon, om det kommer fuktighet/luft til? Blir det forseglet med tokomponent grunning, kan det vel gå bra?

Og skal den ikke ut i vintersaltet, så bør det også gå bra.
Torbo2
 
Innlegg: 4615
Registrert: Lør 18 Des 2010 21:02
Bosted: Sandvika

Re: Linn's Volvo PV 544 1961

Innlegg 445 » Ons 09 Apr 2014 19:15

Hvis du vil, så kan jeg legge ut et bilde jeg nylig har tatt av galvanisk korrosjon.
Men det gjalt en bøye og ikke en bil 8)
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5742
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Linn's Volvo PV 544 1961

Innlegg nila61 » Tor 05 Jun 2014 23:14

…hva skjer a? ... :lol:
Brukerens avatar
nila61
 
Innlegg: 182
Registrert: Ons 31 Jul 2013 12:15
Bosted: Trondheim

Re: Linn's Volvo PV 544 1961

Innlegg aarlijenta » Tor 31 Jul 2014 10:25

Bilen skal kun kjøres når snø og salt er vekke - og helst når veiene er bare.. :)
Har fått tak i vanlig sveisetråd nå!

Lenge siden jeg har fått oppdatert dere nå.. har hatt en altfor lang sommer ferie ifra bilen nå!
Men nå har jeg fått bestilt ny hjulbrønn, begge bakre deler der bak skjermen festes på og V.S fremre del.. Så nå er det en del småting som må sveises så når disse delene kommer så er vi ferdige bak på selve karosseriet. Nå blir det skruing 2-3 ganger i uken og deler for alle pengene framover!

Håper dere alle har hatt en flott sommer!
Volvo Pv 544 61mod
Brukerens avatar
aarlijenta
 
Innlegg: 29
Registrert: Ons 30 Okt 2013 09:18
Bosted: Kristiansand

Re: Linn's Volvo PV 544 1961

Innlegg Reodor57 » Tor 31 Jul 2014 10:45

Godt det er flere som er i gang igjen her :-). Kan fort bli litt kjedelig om det bare er de samme hele tiden hehe :-).
God jobb fremover, håper på mange oppdateringer :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2776
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: Linn's Volvo PV 544 1961

Innlegg 445 » Tor 31 Jul 2014 10:54

Fint med en oppdatering. Gleder meg til å følge med på videre fremdrift.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5742
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Linn's Volvo PV 544 1961

Innlegg aarlijenta » Ons 27 Aug 2014 08:27

God morgen!

Da har jeg fått gjort litt mer! Har sveist på noen plater og diverse rep under bilen. + at jeg endelig fikk delene til bilen nå! Så igår holdt vi på med den ene siden.. Her har dere noen bilder:

Bilde
Her er noen av de nye delene - har også 1 til av der skjermen festes og 1 foran den igjen.

Bilde
Da har vi målt opp - og kappet.. Dette er litt skummelt!

Bilde
Her er den gamle.. var en del rust der, greit å slippe å lage de kantene :)

Veldig dårlige bilder - har en gammel mobil..

Men nå har vi tilpasset reservehjul brønnen og den er klar for sveising, men først vil vi tilpasse skjermfeste før vi fester hjulbrønnen.

Har dere noen tips? :)
Volvo Pv 544 61mod
Brukerens avatar
aarlijenta
 
Innlegg: 29
Registrert: Ons 30 Okt 2013 09:18
Bosted: Kristiansand

Re: Linn's Volvo PV 544 1961

Innlegg aarlijenta » Tor 02 Okt 2014 19:52

Hei!
Har dere eller vet dere om noen som har brukte bakskjermer til denne??
Volvo Pv 544 61mod
Brukerens avatar
aarlijenta
 
Innlegg: 29
Registrert: Ons 30 Okt 2013 09:18
Bosted: Kristiansand

Re: Linn's Volvo PV 544 1961

Innlegg 445 » Tor 02 Okt 2014 20:18

Jeg mener jeg så noe på finn i dag!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5742
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Linn's Volvo PV 544 1961

Innlegg 445 » Tor 02 Okt 2014 20:22

Sjekk FINN-kode: 52169486
Litt usikker på om det var en bakskjerm jeg kunne se, men du kan jo ringe og høre?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5742
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Linn's Volvo PV 544 1961

Innlegg 445 » Tor 02 Okt 2014 20:28

FINN-kode: 52019753
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5742
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

ForrigeNeste

Gå til Medlemmenes egne prosjekter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron