Linn's Volvo PV 544 1961

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
User avatar
aarlijenta
Posts: 29
Joined: Wed 30 Oct 2013 09:18
Location: Kristiansand

Re: Linn's Volvo PV 544 1961

Post by aarlijenta »

Tusen takk for bra tips Reodor57 :) Setter stor pris på det!
Er vel nybegynner i dette slags arbeid, men håper på at det blir bra til slutt :)
Volvo Pv 544 61mod
User avatar
aarlijenta
Posts: 29
Joined: Wed 30 Oct 2013 09:18
Location: Kristiansand

Re: Linn's Volvo PV 544 1961

Post by aarlijenta »

Lurte litt på en grei måte å få vekk en hau med tectyl?
Har brukt Stålbørste på vinkelsliper, men synes det blei noe himla gris.
Så nå prøver jeg å skrape det vekk, men det tar litt tid..
Tenkte på om dere hadde noen andre måter, eventuelt en type skrape som er bedre?
Volvo Pv 544 61mod
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Linn's Volvo PV 544 1961

Post by Reodor57 »

Hei

Har brukt varmluftpistol og skraper av ymse slag. Jordanskrape er grei på flate områder, men de som er litt kromme blir litt mer vriene, men her får en jo også profilskraper om en er litt utålmodig. Er tecktylen sprø går det greit kaldt med Jordanskrape. Den en skifter små kniver i nebbet på. Fordelen med denne skrapen er at en kan bruke begge hender og legge litt vekt på den. Da blir den meget effektiv :-). Ellers blir det å varme den så den slipper underlaget, for så å skrape vekk det en får tatt. Vask til slutt med lampeolje. Den tar det resterende bra :-).
Det er ihvertfall mitt tips.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Linn's Volvo PV 544 1961

Post by 445 »

Min erfaring er at tectylfjerning = slit.
Varme og skrape er som nevnt bra.
Det er en grisete jobb som det bare er å krumme nakken og sette i gang med.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
aarlijenta
Posts: 29
Joined: Wed 30 Oct 2013 09:18
Location: Kristiansand

Re: Linn's Volvo PV 544 1961

Post by aarlijenta »

Takk! Får ta meg en tur å handle en skrape og diverse.
Det er 10 grader i garasjen, så den er forsåvidt kald, men har en liten og dårlig skrape så jeg føler det kan ta litt mindre tid enn hva jeg har brukt til nå..

Slit har jeg merket at det å få av tectyl ja, men nå begynner jeg å se litt framgang på V. side innerskjerm bak, der har vi begynt å sveise nye plater der vi har kuttet vekk, og bakstillingen er nede, så da får jeg enda mer motivasjon til å fortsette:)

Legger med noen bilder:

Image
Disse sliter jeg litt med å få av, hvordan sitter de? Og er det en grei måte å få løsnet de?

Image
Måtte ta bilde av at bakstillingen endelig var ute!
Den skal pusses og lakkes med bengalakk eller noe lignende. Hvis ikke noen har noe bedre tips?? :)
Volvo Pv 544 61mod
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Linn's Volvo PV 544 1961

Post by 445 »

aarlijenta wrote: Image
Disse sliter jeg litt med å få av, hvordan sitter de? Og er det en grei måte å få løsnet de?
Du trykker trekket litt inn. Da ser du at det sitter en splint på tvers av akslingen.
Denne trykker du ut med en tynn dor eller en butt syl.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Linn's Volvo PV 544 1961

Post by 445 »

aarlijenta wrote: Image
Måtte ta bilde av at bakstillingen endelig var ute!
Den skal pusses og lakkes med bengalakk eller noe lignende. Hvis ikke noen har noe bedre tips?? :)
Jeg har brukt Biltemas epoxygrunning og 2 komp polyuretanmaling på min forstilling.
Malingen er god å jobbe med og gir et bra resultat.
Her er link til produktene:
http://biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Ma ... mer-30623/
http://biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Ma ... tan-36532/
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Linn's Volvo PV 544 1961

Post by Reodor57 »

Nå er vel ikke rustproblemet det største på bakaksler, så synes epoxy blir litt overkill. Bengalakk med litt Owatrol i gjør susen det, evt Arcanol. Flasser ikke av det heller, samt at det ikke lager en så tykk malingsfilm som epoxy gjør. Ref boltene i din forstilling 445 som måtte ettertrekkes ganske mye i etterkant. Om en tar denne bakstillingen i ett stykke og ikke demonterer den, så kan en jo bruke epoxy, men epoxy hindrer ikke rust i seg selv, den bare tetter for vanninntrengning. Arcanol f.eks inneholder sink. På 2CVn som jeg holdt på med i fjor, var det steder som var tatt for noen år siden som jeg ikke trengte å røre. Reservehjulsbrønnen på disse er et problem, men her var det på undersiden først tatt på et lag med ren Owatrol, for deretter å bruke Arcanol med Owarol i. På disse stedene var det ikke antydning til rust etter 5 år. Det enkleste er ofte det beste. Det eneste med Arcanolen etter hva jeg kan se er at den ikke er helt blank om en ønsker det. Men, da kan en jo grunne med sinkspray og ha på bengalakk med owatrol i. (Owatrol for metall da selvsagt). Da er det bare å velge og vrake metode :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
aarlijenta
Posts: 29
Joined: Wed 30 Oct 2013 09:18
Location: Kristiansand

Re: Linn's Volvo PV 544 1961

Post by aarlijenta »

Hei,

Lenge siden jeg har fått muligheten til å oppdatere nå.. Vært mye jobb og andre ting som har gjort at det har blitt litt for lite skruing i det siste :/ Men nå skal jeg skru hele helgen, og påsken har jeg tatt fri for å kunne skru noe da også :)

Nå har rustsveisingen begynt for fullt, fikk også litt hjelp av en kamerat som har restaurert en Sierra for ikke lenge siden.. Så det var jo greit å se litt hvordan han gjorde det..

Her har dere noen bilder:

Image
Her er jeg nesten ferdig med å få vekk det sinnsyke laget med tectyl! Ble ferdig den dagen, GLEDE! :)

Image
Reservehjulsbrønnen trenger jeg å bytte ut.. her har jeg begynt å borre sveisefestene.. Godt jeg har hjelp, for jeg hadde lett heller kappet den av :)

Image
Her holder Martin på med den ene skjermen.. Fikk ikke tatt bilde av resultatet, men synes det ble veldig bra!

Håper på mer oppdatering fram over nå :)
Volvo Pv 544 61mod
User avatar
aarlijenta
Posts: 29
Joined: Wed 30 Oct 2013 09:18
Location: Kristiansand

Re: Linn's Volvo PV 544 1961

Post by aarlijenta »

Hei dere :)

Lurte litt på deler, hvem bruker dere? Er det greiest å bruke VP-autoparts eller Jørgen Rud?
Jeg tenkte hvis jeg skulle bestille fra Sverige, så ta en Sverige tur i samme slengen og hente alt.. Da er det kanskje billigere å bestille fra de?

Hva slags erfaring har dere med disse to?
Volvo Pv 544 61mod
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Linn's Volvo PV 544 1961

Post by 445 »

Gøy å se at det går fremover!

Litt tanker og erfaringer rundt delekjøp:
Jeg vet ikke om du bor "på landet" eller i en by/tettsted, men alle har et forhold til sin nærbutikk. Nærbutikken er veldig grei å ha, men det er ofte fristende å reise til et senter og storhandle der. Konsekvensen er at nærbutikken etterhvert må stenge.

For mange av oss er "nærbutikken" Jørgenrud i Spydeberg.
De skaffer det meste og sitter på mye kunnskap. Vi bør være bevisst på at de er veldig greie å ha.

Når det er sagt, så er en annen del av historien at Jørgenrud kjøper sine deler fra VP Autoparts.
Delene blir i alle fall ikke billigere av turen innom Jørgenrud, så mange av oss er bevisste på hva som kjøpes hvor.

I Sverige har du VP Autoparts og CVI automotive som to av de store deleleverandørene. I tillegg kan jeg absolutt anbefale et medlemsskap i Svenske PV-klubben. De har et betydelig delelager til fornuftige priser.

Som sagt, litt tanker og erfaringer. Konklusjonen er det nok greiest at du står for selv :D
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
aarlijenta
Posts: 29
Joined: Wed 30 Oct 2013 09:18
Location: Kristiansand

Re: Linn's Volvo PV 544 1961

Post by aarlijenta »

Da har jeg hatt ei skru-helg :D

Det var deilig å se litt framgang igjen, nå må jeg få bestilt litt karosseri deler og få fikset sveiseapparatet som ikke har vært min beste venn i det siste.. Har vært vanskelig å sveise bra med den; har hatt 0,6mm syrefast tråd og syrefast gass.. mulig det er derfor?? Jeg har kjøpt 0,8mm tråd og må bare bytte det ene "munnstykket" som er for lite.. Så håper jeg at det vil funke bra etterpå!

Har fått av reserverhjulsbrønnen, tatt ned taktrekket (som jeg heldigvis skal ha nytt, for måtte rive det) og endelig skjønt patenten til dørhåndtaket og sveiva :P
Var jo kjempe lett når jeg først forstod det... Måtte også rydde en del i garasjen, så det tok jo litt tid det også.. Også har jeg stått litt fast siden jeg ikke hadde mulighet til å sveise..

her har dere noen bilder:

Image
Er på tide å bytte ut kan man si...

Image
Taket uten taktrekk.. Var jo nesten finere uten!

Image
På tide å bytte det ut synes jeg..

Image
Fått gjort litt arbeid på v. side bak :)



Da er det bare å glede seg til fri i påska og mer sveising og diverse.. Må gå over å se hva jeg må bestille nå for å kunne komme videre :)
Volvo Pv 544 61mod
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Linn's Volvo PV 544 1961

Post by 445 »

aarlijenta wrote:......Det var deilig å se litt framgang igjen, nå må jeg få bestilt litt karosseri deler og få fikset sveiseapparatet som ikke har vært min beste venn i det siste.. Har vært vanskelig å sveise bra med den; har hatt 0,6mm syrefast tråd og syrefast gass.. mulig det er derfor?? Jeg har kjøpt 0,8mm tråd og må bare bytte det ene "munnstykket" som er for lite.. Så håper jeg at det vil funke bra etterpå!...
Flott å se at det går fremover!

Vet ikke helt hva du mener med syrefast gass.
Jeg bruker Biltemas vanlige 0,6 mm sveisetråd (ikke den for rustfritt) og Mison18-gass.
Det fungerer veldig bra.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Linn's Volvo PV 544 1961

Post by Reodor57 »

Rustfri tråd er god å sveise med, men der slutter fordelene. Rustfritt og vanlig stål sammen ruster som besatt, så det er ingen god løsning. Sveis med vanlig ståltråd og blandingsgass som Mison 18. 18% co2 og testen Argon. Jeg bruker 0, 8 tråd på duetten og det fungerer greit på mitt apparat som har faste innstillinger for platetykkelsen. Men altså. Anbefales IKKE å bruke rustfri tråd.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
aarlijenta
Posts: 29
Joined: Wed 30 Oct 2013 09:18
Location: Kristiansand

Re: Linn's Volvo PV 544 1961

Post by aarlijenta »

Det er mulig det er sveiseapparatet som er feilen.. er ganske gammelt :)
Oj! Visste ikke at rustfri sveis ville forårsake det?? Men da skal jeg ikke sveise med det lenger hvertfall!! Tusen takk :)

Får bare prøve meg frem om det er 0,6 eller 0,8 som funker! Visst ikke noe av det funker må jeg nesten investere i nytt apparat..
Volvo Pv 544 61mod
Post Reply