Duettprosjekt -67 210 varebil

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2845
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Duettprosjekt -67 210 varebil

Post by Reodor57 » Thu 12 May 2016 15:37

Tydeligvis forskjell på 210 og 445. På 445 er braketten en vinklet plate som er skrudd fast i rammevangen. Ikke like lett å "trampe av" :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)

User avatar
nila61
Posts: 182
Joined: Wed 31 Jul 2013 12:15
Location: Trondheim

Re: Duettprosjekt -67 210 varebil

Post by nila61 » Mon 23 May 2016 23:49

Har i den senere tid hatt problemer med tempen på motoren. Temperaturnåla "forsvant" langt inn til høyre, for så plutselig å komme tilbake… deretter stige igjen... :(
Kjøleveske ble forbruksvare…indikasjoner på defekt toppakning?
Vannpumpe og termostat er av nyere dato. Tok derfor av toppen for å se…olje i kjølevæske?…jaaa... :(
Legger ved noen bilder så kan jeg få noen betraktninger, gode råd,og forslag for tiltak…


Image
topplokk

Image

Image

Image

Image

Image

Stempler og sylindervegger ser bra ut med mine øyne…men nye stempelringer hadde kanskje vært et smart trekk?
Kommentarer,betraktninger,forslag mottaes med takk...

Torbo2
Posts: 4620
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Duettprosjekt -67 210 varebil

Post by Torbo2 » Tue 24 May 2016 00:08

Store variasjoner i måleinstrumentet tyder på feil med termostaten. Denne måleren er svært følsom, så det er sjelden kritisk om nåla gjemmer seg helt til høyre av skalaen, men det er ikke slik det skal være.
Greit å få skiftet toppakningen om du har fått vann i olja eller omvendt.
Den gamle toppakningen var ga ikke helt tydelige tegn? Heller ikke spor av oljelekkasje ved oljekanalen som går opp til topps. Men du har vel sett nærmere på saken og med lupe...

Det ville nok vært greit å sjekket ut stempler og fjærer mens toppen er av. Bunnpanna kan lirkes av ved å løfte opp motoren litt fra festene.

User avatar
445
Posts: 5785
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Duettprosjekt -67 210 varebil

Post by 445 » Tue 24 May 2016 14:19

Torbo2 wrote:Det ville nok vært greit å sjekket ut stempler og fjærer mens toppen er av. Bunnpanna kan lirkes av ved å løfte opp motoren litt fra festene.
Rådet fra Torbo2 er selvfølgelig det beste. Siden sesongen er så kort, så tror jeg at jeg for min del hadde nøyd meg med å bytte toppakning og ikke minst termostat (selv om den gamle er nesten ny). En sjekk av stempler og stempelfjærer er jo et hyggelig vinterprosjekt som ikke tar tid fra kjøringen i "sommer". (Her i Oslo er det nå 8 grader og frisk nordavind. Skriver derfor sommer i hermetegn).

Husk ettertrekkinger. En etter første varmkjøring, deretter en etter 80-100 mil, og gjerne en til noen måneder senere.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2845
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Duettprosjekt -67 210 varebil

Post by Reodor57 » Tue 24 May 2016 18:39

Ettertrekking er nok ikke like nødvendig med denne etter 100 mil da den har en annen toppalning enn på B16. Men Ettertrekking etter første gangs oppstart og varmkjøring er å anbefale.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)

Torbo2
Posts: 4620
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Duettprosjekt -67 210 varebil

Post by Torbo2 » Tue 24 May 2016 19:39

Ettertrekking en tredje gang skader ikke. Jeg gjør det etter et par hundre mil, da det er en viss tykkelse på denne også, fra 1,2 til 2 mm, avhengig av type. Jeg har et inntrykk av at de kan sige litt, så hvorfor ta sjansen?

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2845
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Duettprosjekt -67 210 varebil

Post by Reodor57 » Tue 24 May 2016 20:21

Ett par hundre mil er nok mer riktig for å være 100% sikker, for min erfaring med pakningene på biler med støpejern blokk og topp er at de ikke har endret seg noe som helst etter bare 100 mil. Det er hvis man trekker til også direkte etter varmkjøring (uten å kjøre bilen) og avkjøling. Pakningen vil da ha gitt seg det meste slik at det en trenger å dra til ekstra blir gjort da. Men, belte og bukseseler er ikke av veien om en ikke ønsker å gjøre jobben igjen noen gang :-). Ettertrakk min B16 på fredag etter 100 mil da den har kobberpakning, men det viste seg ikke å være nødvendig faktisk. Ventilene måtte justeres, og det er viktig ikke å glemme om en har nyslipte ventiler. Faren for å brenne de er stor. Jeg var nede på 0,2mm klaring på et par ventiler.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)

Torbo2
Posts: 4620
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Duettprosjekt -67 210 varebil

Post by Torbo2 » Tue 24 May 2016 20:37

Løsnet du boltene før du ettertrakk?

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2845
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Duettprosjekt -67 210 varebil

Post by Reodor57 » Tue 24 May 2016 21:21

Jepp, men bare så vidt de begynte å løsne, 1/6 omdreining, og havnet tilbake i nøyaktig samme stilling. Trekker til med 8 kg. Står 7-8. Kanskje noe av grunnen..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)

User avatar
nila61
Posts: 182
Joined: Wed 31 Jul 2013 12:15
Location: Trondheim

Re: Duettprosjekt -67 210 varebil

Post by nila61 » Tue 24 May 2016 22:44

445´s forslag høres jo bra ut…ny toppakning og ny termostat.Er fristet til å ta den varianten, og eventuellt en større operasjon til vinteren. Stempelringer og overhaling av toppen.

Ingen negative kommentarer til bildene av toppen…!

Og når toppen er tilbake i bilen skal den ettertrekkes…etter en stund…noen ganger... :wink:

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2845
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Duettprosjekt -67 210 varebil

Post by Reodor57 » Wed 25 May 2016 11:31

Første ettertrekking og justering av ventiler er etter første gang motoren har vært oppe i driftstemperatur. Utrolig hvor mye ting forandrer seg på den korte tiden.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)

User avatar
nila61
Posts: 182
Joined: Wed 31 Jul 2013 12:15
Location: Trondheim

Re: Duettprosjekt -67 210 varebil

Post by nila61 » Sun 03 Jul 2016 12:24

Juniprosjektet ble ny toppakning og nytt sotningssett +++

Først å borre ut en bolt til manifolden som var knekt i topplokket.


Image

Nylakket topp klar til montering, blokka fikk litt rødt den også…


Image

Manifold rengjort og lakket svart…


Image

Nytt krommet ventildeksel, bestilte feil lokk…(fikk lokk for ventilasjon)... :x
nytt fordelerlokk med nye ledninger,stift og plugger…samt ny termostat selvfølgelig…


Å trekke etter toppen blir vel ikke feil, men i manualen så står det at det ikke er nødvendig.
Har justert ventiler ørlite, kun 2 stk. etter å ha kjørt et titalls kilometer.


Image

Manualen omhandler B 18…det er kanskje viktigere på B 16….

…ellers så går bilen bra, holder på kjøleveske, temperaturnåla er synlig... :)

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2845
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Duettprosjekt -67 210 varebil

Post by Reodor57 » Sun 03 Jul 2016 12:31

Trakk akkurat etter toppen på lystrupduett66 etter første gangs oppvarming. Flere av boltene kunne trekkes etter 1/4 omdreining før de igjen var på 9kgm. Startet med å løsne litt for så å trekke til. Noen stoppet der de hadde stått også. Ville nok trukket etter. Better safe than sorry :-). Ellers veldig flott jobb du har gjort!!
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)

Torbo2
Posts: 4620
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Duettprosjekt -67 210 varebil

Post by Torbo2 » Sun 03 Jul 2016 20:30

Ny toppakning gjør nok susen. Ved nærmere øyeesyn så det ut til å ha vært lekk mellom olje- og vannkanaler.
Altså vann i olja og ikke omvendt?

User avatar
445
Posts: 5785
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Duettprosjekt -67 210 varebil

Post by 445 » Sun 03 Jul 2016 23:08

Jeg synes det er rart om toppakningen/topplokket ikke skal ettertrekkes.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

Post Reply