Roger sin PV Sport!

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.

Re: Roger sin PV Sport!

Innlegg 445 » Tor 25 Aug 2016 06:50

Er det en sprekk i ellers bra metall, eller er det mye rust ellers på traversen?
Du kan bruke en hammer og en litt spiss dor/kjørner og søke litt rundt om på traversen. Med andre ord, se om du slår tvers gjennom :shock:
Hvis den (mot formodning) er frisk ellers, så er det kanskje lettest å sveise sprekken med mesteparten av forstillingen på plass.
Jeg hadde ned min forstilling for noen år siden, og fant en del rust der traversen ligger an mot "ramma".
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5767
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Roger sin PV Sport!

Innlegg Reodor57 » Tor 25 Aug 2016 08:18

Heldigvis er forstillingen enkel å demontere. Tar en av bremseslanger/rør og løsner stag fra styre og hjelpesnekke sitter den bare i motorfester og 8 lett tilgjengelige bolter opp mot "ramma". Henger en opp motoren slik 445 gjorde, så er den ute i ett stykke på et par timer. Mye lettere å jobbe med da, og en får full oversikt over tilstanden. Jeg måtte skjøte inn litt på innsiden av tårnene, men ellers var den grei. Om din har vært hardt kjørt på dålige veier før er ikke dette et unormalt fenomen. Som regel er det den øvre bærebrua som da får belastningen. Det hender at indre festet mot bærebrua til og med ryker.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2811
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: Roger sin PV Sport!

Innlegg PV-Sport » Tor 25 Aug 2016 09:19

Bruddet ser ut som sprekk i ellers bra metall ja.
Ser det er litt rust på innsiden, men ellers ser den bra ut.
Blir nok å bytte den ut med en frisk en.
Har dere peiling på hvilke årganger jeg kan bruke?
Mener å ha lest at det er forskjell på traversene ut fra om bilen har B16 eller B18 motor?
PV-Sport
 
Innlegg: 251
Registrert: Ons 16 Jul 2008 21:46
Bosted: Mosjøen

Re: Roger sin PV Sport!

Innlegg 445 » Tor 25 Aug 2016 09:22

Det er forskjell på travers til B16 og B18.
Traversen til B16 har feste for hjelpesnekke. Skal finne bilder å legge ut.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5767
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Roger sin PV Sport!

Innlegg 445 » Tor 25 Aug 2016 09:28

Her er min B16-forstilling på vei ut:

IMG_1051.JPG


Her ser du samme traversen noen arbeidstimer senere. Legg merke til festet der hjelpesnekken er montert:

IMG_1697.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5767
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Roger sin PV Sport!

Innlegg 445 » Tor 25 Aug 2016 09:31

Forstilling spredt over ca 5 meter benk.
Parafinvasket, sandblåst, epoxygrunnet og epoxymalt.
Noen deler måtte byttes ut, andre deler trengte litt sveising.

IMG_1658.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5767
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Roger sin PV Sport!

Innlegg 445 » Tor 25 Aug 2016 09:36

PV-Sport skrev:Bruddet ser ut som sprekk i ellers bra metall ja.
Ser det er litt rust på innsiden, men ellers ser den bra ut.


En "kvikkfiks" vil da være å sveise traversen på stedet.
Det er en relativt stor jobb å ta fra hverandre hele forstillingen.
Du må være forberedt på å legge ned mange timer og få en del overraskelser.
F.eks fjærskåler:
IMG_1062.JPG


Her må ofte nye deler på plass. Sveises på ene siden, skrus på andre:

IMG_1624.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5767
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Roger sin PV Sport!

Innlegg Reodor57 » Tor 25 Aug 2016 10:55

Når det gjelder årganger blir det 1961(2) og nyere som er original med B18 motor, men det er like greit å få et sveiseverksted (Om en ikke sveiser selv) til å gjøre jobben. Bærebrua er ikke deformert, så en sliping og sveising av sprekken er vel så bra, og en slipper også å lete etter ny og kvitte seg med gammel. Samtidig har en historien på den som sitter der og vet hva den er god for. En "ny" bjelke vet en som regel ikke noe om.
Sjekk samtidig undersiden på "rammevangene" at det ikke er rust der.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2811
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: Roger sin PV Sport!

Innlegg PV-Sport » Tor 25 Aug 2016 22:56

Har funnet en del bilder av disse nå, så jeg tror jeg skal klare å finne riktig travers.
Er det mye spenn i fjærene når hjulene henger?
Lønner det seg å demontere og montere fjærene med traversen på bilen?
Hadde jo vært kjekt å tatt ned hele forstillinga i ett stykke, og demontert det på benken...
PV-Sport
 
Innlegg: 251
Registrert: Ons 16 Jul 2008 21:46
Bosted: Mosjøen

Re: Roger sin PV Sport!

Innlegg Reodor57 » Tor 25 Aug 2016 23:03

Ikke mye spenn i fjærene etter min erfaring. Med senkefjærer er det enda mindre. Tipper det er en "vandring" på et par tre cm innerst på nedre bærearm når du løsner den fra traversen. Sett på en vanlig tvinge så er det greit å slippe det lille spennet som er.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2811
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: Roger sin PV Sport!

Innlegg 445 » Fre 26 Aug 2016 08:25

Jeg forstår det slik at du nå går for komplett gjennomgang av forstillingen.
Det var løsningen jeg også valgte. Dokumenterte jobben her: viewtopic.php?f=4&t=1357

Jeg sjekker tilstanden på B18-traversen i løpet av helgen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5767
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Roger sin PV Sport!

Innlegg PV-Sport » Fre 26 Aug 2016 17:12

445 skrev:Jeg forstår det slik at du nå går for komplett gjennomgang av forstillingen.
Det var løsningen jeg også valgte. Dokumenterte jobben her: viewtopic.php?f=4&t=1357

Jeg sjekker tilstanden på B18-traversen i løpet av helgen.


Nja, forstillinga er veldig bra ellers, så det blir nok bare litt rengjøring og kanskje nye gummitetninger.
PV-Sport
 
Innlegg: 251
Registrert: Ons 16 Jul 2008 21:46
Bosted: Mosjøen

Re: Roger sin PV Sport!

Innlegg PV-Sport » Fre 02 Sep 2016 23:26

Da er jeg i gang med traversbytte.
Lagde en bukk i tre for å henge opp motoren i:

Bilde

Bilde

Nå gjenstår ta løs bremserør og løsne traversen fra rammevangene før den kan løftes ut.
Festene som holder øvre bærebru til traversen var ikke lik på høyre og venstre side. Satt sammen av forskjellige årganger ser det ut til.
Nye slike fester og bremseslanger + div småtteri er bestilt hos Jørgenrud.
Takk til Terje på Kongsberg som skaffet meg "ny" travers rimelig fort! Så får jeg ferdig bilen nå i høst og kan starte 2017 sesongen med frisk bil.
Traversen kommer ferdig sandblåst. Tips til holdbar grunning og maling mottas med takk! :-)
PV-Sport
 
Innlegg: 251
Registrert: Ons 16 Jul 2008 21:46
Bosted: Mosjøen

Re: Roger sin PV Sport!

Innlegg 445 » Lør 03 Sep 2016 09:55

PV-Sport skrev:Traversen kommer ferdig sandblåst. Tips til holdbar grunning og maling mottas med takk! :-)


Jeg har brukt biltemas 2K grunning (art 30323) og 2K båtmaling (art 36538) på min travers.
Husk imidlertid at alle steder der du skal skru sammen deler må det kun være syltynt lag maling.
Torbo2 fortalte meg dette da jeg malte mine deler, men likevel ble det for tykt lag. Tykke lag med lakk gjør at skruene løsner etter hvert - og det gjorde de....
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5767
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Roger sin PV Sport!

Innlegg PV-Sport » Man 05 Sep 2016 17:09

Jeg har brukt biltemas 2K grunning (art 30323) og 2K båtmaling (art 36538) på min travers.


Var på biltema en tur i dag for å sjekke. Art nr 30323 fantes ikke. Mulig de har tatt denne ut av sortimentet sitt...?

Hva tror dere om å bruke Hammerite rett på?
PV-Sport
 
Innlegg: 251
Registrert: Ons 16 Jul 2008 21:46
Bosted: Mosjøen

ForrigeNeste

Gå til Medlemmenes egne prosjekter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest