Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og kingbolt

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
User avatar
445
Posts: 5783
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king

Post by 445 » Thu 31 Jan 2013 12:23

Hmmmm. Her var det noe mystisk...
Kilen var løs!
IMG_1511.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
445
Posts: 5783
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king

Post by 445 » Thu 31 Jan 2013 12:27

Av med lokket:
IMG_1512.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
445
Posts: 5783
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king

Post by 445 » Thu 31 Jan 2013 12:30

Fikk låne egendesignet kingboltutslåingsverktøy fra et annet medlem i klubben. Mange takk!
IMG_1514.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
445
Posts: 5783
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king

Post by 445 » Thu 31 Jan 2013 12:35

Så var det spørsmål om HVOR vanskelig det skulle være å få ut kingbolten.
Ble fortalt skrekkhistorier om 8 tonns kraft i presse, og presser som knakk før bolten kom ut.
Resultatet for meg?
2 løse kakk med hammeren, og så kunne jeg dra ut kingbolten med fingertuppene.
Bra eller dårlig?
Dårlig!

"Obduksjonen" viste at på grunn av løs kile, hadde bolten gått og slarket i den midtre delen. Denne hadde blitt for rom, og var ødelagt.

Hva gjør man da?
Jo, man sender en takk til ytterligere et annet medlem i klubb og forum, som allerede hadde vært innom og forært meg en gammel "styrspindel" tilfelle jeg skulle få bruk for den. Og det fikk jeg. Tusen takk!

Denne fikk også en runde i delevaskeren.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
445
Posts: 5783
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king

Post by 445 » Thu 31 Jan 2013 12:38

Inn med foringer:
IMG_1544.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
445
Posts: 5783
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king

Post by 445 » Thu 31 Jan 2013 12:40

Husk at hullet i foringen skal stemme overens med hullet til smørenippelen.
IMG_1546.JPG
Foringene har spor som skal lede fettet rundt om kring.
Fettet skal gå fra smørenippelen, til lokket, og deretter tilbake langs bolten.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
445
Posts: 5783
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king

Post by 445 » Thu 31 Jan 2013 12:43

Så begynner tålmodighetsarbeidet; Brotsjing.

(Legg merke til den fantastisk ryddige benken)
IMG_1548.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
445
Posts: 5783
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king

Post by 445 » Thu 31 Jan 2013 12:45

Et par hundredeler her og et par hundredeler der.
Kaffe og tålmodighet!
Ta ikke for mye av gangen, bruk olje på brotsjen og beregn god tid.
IMG_1551.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
445
Posts: 5783
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king

Post by 445 » Thu 31 Jan 2013 12:47

På med shims.
På med lager.
Den buede siden av lageret oppover:
IMG_1553.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
445
Posts: 5783
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king

Post by 445 » Thu 31 Jan 2013 12:51

Inn med bolten.
Lirking og nøyaktighet.
Shimsene er tynne, og hullene er ikke stort større enn kingbolten.
Pass på å lirke bolten forsiktig gjennom shimsene, eller å legge alle shimsene i bunnen.

Så er det på med "hatten":
IMG_1555.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
445
Posts: 5783
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king

Post by 445 » Thu 31 Jan 2013 12:54

"Hatten" masseres på plass med mange slag med hammer og dor.
På den måten økes diameteren og lokket/hatten blir ekstra tett.
Jeg hadde en dråpe locktite langs kanten først, men det har jeg ikke lest i noen bøker at man skal ha. Gøy å prøve likevel.
IMG_1557.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
445
Posts: 5783
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king

Post by 445 » Thu 31 Jan 2013 12:55

Her er andre lokket også på plass.
Ikke slå på kantene, bare på lokket. Her er det spor etter gamle synder.
IMG_1559.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

Torbo2
Posts: 4620
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king

Post by Torbo2 » Thu 31 Jan 2013 14:31

Dette kan vel ikke anbefales å gjøre på kjøkkenbenken?
Og så er det vel snakk om helt nede i en og en hundredel på slutten mot mål, ellers kan den plutselig falle igjenom...
Nøyaktigheten er langt under et hårstrå, men bolten må kunne trykkes igjennom med fingerkraft. Nervepirrende!
En dråpe EP/hypoid-girolje er en "safeing" i foringene om man er redd for skjærig mellom metallene, så de får en god start..
Her må man smøre så ofte man kan, håndboka sier hver 2500 km, men siden dette er en av bilens svake punkter så kan de med fordel tas oftere.
Spes. etter nye kingbolter.
Skulle man bomme på tettheten til lokkene kan man bruke loddetinn...
Spennende å se hva som skjer videre her ...

User avatar
445
Posts: 5783
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king

Post by 445 » Mon 04 Feb 2013 08:44

Torbo2 wrote:Dette kan vel ikke anbefales å gjøre på kjøkkenbenken?
Vet ikke om jeg kan anbefale noen å gjøre dette selv i det hele tatt?
Punkt 1 er å ha tilegnet seg riktig kompetanse (for min del fikk jeg låne en annens kompetanse :) , og så lærte jeg etterhvert)
Punkt 2 er å ha riktig utstyr. Uten en brotsj av høy kvalitet er det nytteløst å prøve seg på et slikt prosjekt. Dette er spesialverktøy som koster mye og er ganske følsomt mot slag etc. Naturlig nok er dette verktøy som få mennesker har, og de som har slikt låner det ikke ut.

I tillegg tar det tid. Jeg liker ikke å jobbe under tidspress, men pleier likevel å "klokke" hvor lang tid jeg bruker.
Min styrspindel var ferdig demontert og rengjort. Likevel gikk det 5 timer for 2 personer (altså 10 arbeidstimer) et komplett kingboltbytte. Brotsjingen alene fordelte seg på ca 20 minutter for å komme nesten i mål, og deretter en drøy 1 time (x 2 personer) på de siste 100-delene.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
445
Posts: 5783
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king

Post by 445 » Mon 04 Feb 2013 08:55

Torbo2 wrote:Her må man smøre så ofte man kan, håndboka sier hver 2500 km, men siden dette er en av bilens svake punkter så kan de med fordel tas oftere.
Mine kingbolter så ikke spesielt bra ut, og de ble byttet for ca 10.000 km siden!
Jeg kan ikke annet enn å påta meg all skyld for dette forfallet. Jeg har nok ikke forstått før nylig hvor viktig det er med denne smøringen.
Etter vinterens jobbing er det helt klart at jeg skal bli veldig mye flinkere til å smøre opp disse boltene.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

Post Reply