Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og kingbolt

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.

Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king

Innlegg 445 » Tor 24 Jan 2013 12:56

Bunnplate tilpasset:

IMG_1600.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5767
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king

Innlegg 445 » Tor 24 Jan 2013 12:57

Sidestykke tilpasset:

IMG_1601.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5767
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king

Innlegg 445 » Tor 24 Jan 2013 13:01

Høyre side.
Helsveiset langs kantene.
Punktsveiset sammen med bunnplaten.
Grovslipt.

IMG_1603.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5767
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king

Innlegg 445 » Tor 24 Jan 2013 13:04

Venstre side.
Sett fra siden:

IMG_1607.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5767
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king

Innlegg 445 » Tor 24 Jan 2013 13:05

Venstre side sett fra undersiden:

IMG_1609.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5767
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king

Innlegg Torbo2 » Tor 24 Jan 2013 16:18

Dette ser bra ut! Var det lett å sveise oppover?
Jeg har slitt litt med det, og har derfer punktsveiset tett it tett, men med god flyt......
Jeg har vel et apparat i nedre prisklasse, så det har vel også noe å si?
Dette blir i alle fall bra, og at du fikk klarhet i boltene var jo også fint, så ikke andre durer inn noe tilfeldig...
Torbo2
 
Innlegg: 4620
Registrert: Lør 18 Des 2010 21:02
Bosted: Sandvika

Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king

Innlegg 445 » Fre 25 Jan 2013 08:41

Torbo2 skrev:Dette ser bra ut! Var det lett å sveise oppover?


Jeg gruet meg litt til det, men med riktig innstilling på apparatet gikk det veldig fint.
Tror det var en fordel med ca 1 mm åpning mellom plate og ramme, for da brant sveisen seg dypt og godt inn. Den fylte bra helt fra bunnen, og det overskytende slipte jeg bort med vinkelsliperen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5767
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king

Innlegg Torbo2 » Fre 25 Jan 2013 11:43

Det høres bra ut. Jeg har opplevd noen glødende jerndråper som som mot meg og ville inn kjeledressen, som om de var redd for å bli kalde? :shock:
Men med litt spalte henger vel den flytende sveisen seg bedre på plass, og så er du sikker på at det blir gjennomsveist.
Selv om det trolig har vært glede hele veien her, så øker vel både spenning og glede nå alt bli fornyet i fronten?
Så har det gått fort! Dette er jo noe de fleste bruker en vinter på... Det er jo alltid mer enn det man ser.
Som "regelen om isfjellet" - ti prosent.
Men nå ser det ut til å bli 100! :)
Torbo2
 
Innlegg: 4620
Registrert: Lør 18 Des 2010 21:02
Bosted: Sandvika

Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king

Innlegg 445 » Fre 25 Jan 2013 11:53

Torbo2 skrev:Det høres bra ut. Jeg har opplevd noen glødende jerndråper som som mot meg og ville inn kjeledressen, som om de var redd for å bli kalde? :shock:


For noen år siden fikk jeg en skikkelig stor dråpe ned i skoen. Kjente lukten av brent ullsokk først. Deretter kom smerten. Denne gangen ble det bare et par hull på genseroverarmen :roll:
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5767
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king

Innlegg 445 » Fre 25 Jan 2013 11:57

Torbo2 skrev:Selv om det trolig har vært glede hele veien her, så øker vel både spenning og glede nå alt bli fornyet i fronten?


Blir litt spenning til helgen. Har tatt av bunnpanna, slått ut noen bulker og lakkert den pent.
Den ekstra spenningen er å måle lagerslitasjen når alt nå ligger åpent og fint. Kanskje det blir mer jobb?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5767
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king

Innlegg Torbo2 » Fre 25 Jan 2013 12:15

Du har vel bra oljetrykk, så faren er vel liten for at det er noe alvorlig.
Men er lagrene på grensen, er det jo ekstremt lettvint å bytte dem nå. Bunnpanna er ganske vrang å få av med rammevangen på plass.
Prisen på ramme. og veivlagre er vel snaut en tusing til sammen, så det er i alle fall ikke noe å tenke på.
Toleransene står jo i boka, men jeg ville byttet dem om klaringen var over 0,4 mm. Toleransen er vel 0,05, - 0,07 ovalitet, men så slipper du å tenke på det senere?
Er klaringen 0,03 er det nok bare å skru sammen igjen. Det gjorde jeg på PV- og Duetten, der var klaringen 0,03, altså godt under toleransen.

Mindre klaring gir mykere gange, som tykk olje...
Vet ikke hva du mener selv her? Men jeg slang nå bare fram noen ideer, om de kan brukes til noe?
Sist endret av Torbo2 den Lør 26 Jan 2013 21:43, endret 1 gang
Torbo2
 
Innlegg: 4620
Registrert: Lør 18 Des 2010 21:02
Bosted: Sandvika

Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king

Innlegg 445 » Fre 25 Jan 2013 12:27

Torbo2 skrev:Vet ikke hva du mener selv her?

Er det behov for å bytte, så bytter jeg nå.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5767
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king

Innlegg Torbo2 » Fre 25 Jan 2013 14:04

Kremgreier!
Torbo2
 
Innlegg: 4620
Registrert: Lør 18 Des 2010 21:02
Bosted: Sandvika

Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king

Innlegg 445 » Tor 31 Jan 2013 12:19

Har kommet vesentlig lenger, men rekker ikke å oppdatere tråden fortløpende.

Begge kingboltene er byttet. Her fra den første:

Lett møkkete objekt:

IMG_1508.JPG


Plopp, oppi parafin-delevaskeren med den.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5767
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king

Innlegg 445 » Tor 31 Jan 2013 12:21

Etter litt skrubbing med oppvaskbørste i parafin:

IMG_1509.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5767
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

ForrigeNeste

Gå til Medlemmenes egne prosjekter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest