Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og kingbolt

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
User avatar
445
Posts: 5783
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king

Post by 445 » Sat 16 Feb 2013 17:16

hlyshaug wrote:
445 wrote:Siden alt annet var nede, kunne jeg ta av bunnpanne og sjekke lager etc.
Takk for malingen hlyshaug. Boksen sto jo på benken, så jeg brukte en skvett.....
IMG_1655.JPG
Hmmm, min nylakkerte bunnpanne sto også på benken, men det gjør den kanskje ikke nå... :wink:
Det var som .....
Ikke si at du har lagt merke til at den er borte?
:oops:
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
445
Posts: 5783
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king

Post by 445 » Sat 16 Feb 2013 17:22

Så kunne monteringen starte:

Spente fast brua på benken, og satte gummistopperne på plass.
IMG_1696.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
445
Posts: 5783
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king

Post by 445 » Sat 16 Feb 2013 17:24

Monterte hver hjul-seksjon for seg på benken.
IMG_1699.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
445
Posts: 5783
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king

Post by 445 » Sat 16 Feb 2013 17:26

Bærebru med hjelpesnekke på vei tilbake på plass.
Brukte jekken for å løfte den kontrollert.

IMG_1700.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
445
Posts: 5783
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king

Post by 445 » Sat 16 Feb 2013 17:50

Deretter ble hver ferdigmontert seksjon hengt på plass.
Brukte jekken for å løfte opp nedre bærebru og klemme fjærene tilstrekkelig sammen.
IMG_1701.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
445
Posts: 5783
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king

Post by 445 » Sat 16 Feb 2013 17:52

Endelig på plass:
IMG_1703.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

Torbo2
Posts: 4620
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king

Post by Torbo2 » Sat 16 Feb 2013 18:04

Jeg tror du må få justert spissingen!
Ifølge mitt øyemål er den en millimeter for liten! :roll:

Ja, dette var jo en bragt! Det ble vel mer enn man hadde trodd, som vanlig?
Skal/skulle jo bare..... osv....

Jeg kan tenke meg at hver nedlagt krone og time har forrentet seg i glede, ikke bare verdi? - Langt mer enn noen rente, fond eller aksjer kan gi på mange år?

Og verdistigningen på bilen øker vel i prosent opp som nye bilen går ned? :roll:
Og midt oppi det hele så tenker jeg at det er ekstra pluss å vite hva man har av indre kvaliteter i bilen?
- Ikke bare blank lakk....

User avatar
445
Posts: 5783
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king

Post by 445 » Sat 16 Feb 2013 18:13

Spissing?
Skal sjekke... Tror den er ok. :wink:

(Til alle andre en Torbo2: beklager at dere ikke forstår noe ennå, dette er internhumor....)
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

Torbo2
Posts: 4620
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king

Post by Torbo2 » Sat 16 Feb 2013 18:23

Noen ganger er en millimeter nok!

Vell, vell, det var ikke verre enn at jeg kom løpende med norges største skyvelære og skulle måle spissingen på bilen. Og så var den praktisk tak helt i orden! - 0 mm. Den kan nok med for del være 1 - 2 mm, men at den skulle være så bra etter ha skrudd og justert i alle retninger på andre ting i hjuloppenget, er jo et mysterium. Men også gledelig, og en indikasjon på at tingene ellers er i sin skjønneste orden!
Men en finjustering når bilen har "gått seg til" er nok likevel på sin plass. Men det skulle ikke forundre meg om den ikke forandrer seg?
En bil full av overraskelser!

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2842
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king

Post by Reodor57 » Sun 17 Feb 2013 11:44

Verdens største skyvelære kunne jeg tenkt meg å låne, gjerne med eier hehe
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)

Håvard E Johansen
Posts: 408
Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
Location: sarpsborg

Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king

Post by Håvard E Johansen » Sun 17 Feb 2013 18:24

Ser jo helt utrolig flott ut dette her. :D Det blir nok en bedre kjøre opplevelse.

Torbo2
Posts: 4620
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king

Post by Torbo2 » Sun 17 Feb 2013 21:00

Reodor57 wrote:Verdens største skyvelære kunne jeg tenkt meg å låne, gjerne med eier hehe
Skyvelæret er på Grefsen for tiden. Bare si ifra...

User avatar
445
Posts: 5783
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king

Post by 445 » Thu 21 Feb 2013 11:10

Torbo2 wrote:Noen ganger er en millimeter nok! Vell, vell, det var ikke verre enn at jeg kom løpende med norges største skyvelære og skulle måle spissingen på bilen. Og så var den praktisk tak helt i orden! - 0 mm.
Det hører med til historien at jeg hele tiden har sagt at så lenge jeg ikke rører på justeringen så må spissingen være bra.
Helt tullete selvfølgelig, men litt gøy skal man ha.
Når tullet viser seg å være riktig blir det jo ekstra gøy.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
445
Posts: 5783
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king

Post by 445 » Thu 21 Feb 2013 11:11

Håvard E Johansen wrote:Ser jo helt utrolig flott ut dette her. :D Det blir nok en bedre kjøre opplevelse.
Takk for hyggelige ord.
Jobben er gjort grundig. Synes bilen var god å kjøre fra før. Nå har den sikkert blitt enda bedre.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
445
Posts: 5783
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Full framvognsrenovering på 445 inkl styresnekke og king

Post by 445 » Wed 07 Oct 2015 09:49

Ser at det har gått et par år siden denne jobben ble gjort.
Kan komplettere med et par erfaringer tilfelle andre skal bruke denne tråden til "inspirasjon".
Jeg brukte Biltemas 2-komponent "båtepoxymaling". Den var lett å jobbe med, dekket veldig bra og er veldig holdbar.
Torbo2 påpekte da jeg holdt på at jeg måtte passe på å ikke ha for tykt lag med maling der hvor skruene skulle sitte.
Har 2-3 ganger i løpet av disse 3 sesongene måttet ettertrekke løse skruer. De har ikke løsnet, men malingen bak dem har sluppet taket.
Han hadde som vanlig rett, og jeg kunne med fordel hatt enda tynnere lag der skruene skulle sitte.
Ellers fungerer forstillingen som en drøm.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

Post Reply