Min volvo PV544

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
Post Reply
xthomas20056
Posts: 74
Joined: Sat 23 Jun 2012 11:10
Location: Grøa

Min volvo PV544

Post by xthomas20056 » Tue 17 Jul 2012 16:13

Hei

Da har jeg bestemt meg for å sette istand bilen min helt orginal :D
Jeg holder nå på å pusse ned sparkel og retter ut bulker og fjerner litt rust der det er :)

Det er en Volvo PV544 1962 modell
B20 motor som skal få seg ny toppakkning og ny bunnpanne pakkning og noen nye sim ringer på veiva.
Den blei akkurat Eu godkjent nå igår etter mye strev med bremsene, men jeg letet litt her på forumet hvordan jeg skulle justere de og nå var de helt perfekt :D

Bilder kommer senere :D

User avatar
445
Posts: 5786
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Min volvo PV544

Post by 445 » Tue 17 Jul 2012 16:31

Herlig med en ny prosjekttråd!
Gleder meg til å se på bildene.
Har du hatt bilen lenge?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

xthomas20056
Posts: 74
Joined: Sat 23 Jun 2012 11:10
Location: Grøa

Re: Min volvo PV544

Post by xthomas20056 » Tue 17 Jul 2012 20:18

445 wrote:Herlig med en ny prosjekttråd!
Gleder meg til å se på bildene.
Har du hatt bilen lenge?
Har hatt den i 5år
Jeg skal ta bilder når jeg kommer hjem fra ferie tenkte jeg :)

User avatar
445
Posts: 5786
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Min volvo PV544

Post by 445 » Wed 18 Jul 2012 08:30

Da har vi noe å glede oss til!
I mellomtiden håper jeg du får en fantastisk ferie.
8)
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

xthomas20056
Posts: 74
Joined: Sat 23 Jun 2012 11:10
Location: Grøa

Re: Min volvo PV544

Post by xthomas20056 » Fri 27 Jul 2012 01:00

445 wrote:Da har vi noe å glede oss til!
I mellomtiden håper jeg du får en fantastisk ferie.
8)
ja, det har dere :)
jeg skal ta bilder i morgen og prøve å slenge ut

xthomas20056
Posts: 74
Joined: Sat 23 Jun 2012 11:10
Location: Grøa

Re: Min volvo PV544

Post by xthomas20056 » Sat 28 Jul 2012 17:52

jeg får ikke til og legge ut bilder med photobucket, er det noen som kan hjelpe meg? :O

xthomas20056
Posts: 74
Joined: Sat 23 Jun 2012 11:10
Location: Grøa

Re: Min volvo PV544

Post by xthomas20056 » Sat 28 Jul 2012 17:58

Image
Image
Image baumen er ikke der lenger nå :P
Image målerne dere ser der er ikke der lenger

User avatar
445
Posts: 5786
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Min volvo PV544

Post by 445 » Sat 28 Jul 2012 19:28

xthomas20056 wrote:Da har jeg bestemt meg for å sette istand bilen min helt orginal
Ser fin ut!
Blir det støtfangere etterhvert også?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

Torbo2
Posts: 4620
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Min volvo PV544

Post by Torbo2 » Sat 28 Jul 2012 19:38

Så bra! Denne må vi få mer info om!
Skiltene f.eks. U? osv...

Anbefaler ny pakkboks for simmering mot svinghjulet. Videre kan du legge om veihusventilasjoen slik jeg har gjort, så slipper du få overtrykk og lekkasje i framkant av veiva. Da kan du beholde filtringen der uten at det svetter ut olje.
Gjorde det på Amazonene og den ble tett som en potte...
men du han kanskje planer så det rekker og evt. andre gode løsninger?

xthomas20056
Posts: 74
Joined: Sat 23 Jun 2012 11:10
Location: Grøa

Re: Min volvo PV544

Post by xthomas20056 » Sat 28 Jul 2012 22:49

445 wrote:
xthomas20056 wrote:Da har jeg bestemt meg for å sette istand bilen min helt orginal
Ser fin ut!
Blir det støtfangere etterhvert også?
ja, det blir etterhvert.
holder på å lete etter en som er fint brukt, men er vanskelig og finne :(

xthomas20056
Posts: 74
Joined: Sat 23 Jun 2012 11:10
Location: Grøa

Re: Min volvo PV544

Post by xthomas20056 » Sat 28 Jul 2012 22:52

Torbo2 wrote:Så bra! Denne må vi få mer info om!
Skiltene f.eks. U? osv...

Anbefaler ny pakkboks for simmering mot svinghjulet. Videre kan du legge om veihusventilasjoen slik jeg har gjort, så slipper du få overtrykk og lekkasje i framkant av veiva. Da kan du beholde filtringen der uten at det svetter ut olje.
Gjorde det på Amazonene og den ble tett som en potte...
men du han kanskje planer så det rekker og evt. andre gode løsninger?
jeg vet egentlig ikke så mye om skilt og slik, det blir ny lakk i høst/vinter på den, så har jeg akkurat montert nye bremser i rundt hele bilen nå.
jeg har planer om å bytte toppakkning, ny bunnpanne pakkning og ny pakkning rundt registret iallefall.

xthomas20056
Posts: 74
Joined: Sat 23 Jun 2012 11:10
Location: Grøa

Re: Min volvo PV544

Post by xthomas20056 » Sat 28 Jul 2012 22:54

noen som har noen gode ideer om hvorfor trippteller og km.stand ikke virker?
den har stått på det samme sider jeg fikk tak i bilen

nye bilder kommer imorgen av innvendig, motor rom.

jeg har også begynnt og lydisollere bilen innvendig nå

Torbo2
Posts: 4620
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Min volvo PV544

Post by Torbo2 » Sat 28 Jul 2012 23:10

"noen som har noen gode ideer om hvorfor trippteller og km.stand ikke virker?
den har stått på det samme sider jeg fikk tak i bilen?"

Knekt vaier er det vanligste. men det kan også være slitasje inni "meteret", da et drev inni der kan slite seg ut av stilling (aksialt) slik at tennene ikke får tak. Om det skal ut på et tidspunkt, er det uansett smart å smøre det opp, nettopp for å unngå slike ting.
Firkanten der hvor vaieren går inn kan også være utslitt.

Om ikke den øvre festeskruen på vaieren er helt tilskrudd, kan den bende og ryke ved tilkoblngen...

Det kan sikkert være andre ting også, nedre drev f.eks. men det har jeg ikke vært borti, men kansje andre?

User avatar
hlyshaug
Posts: 676
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: Min volvo PV544

Post by hlyshaug » Sat 28 Jul 2012 23:13

Dersom vaier er knekt, vil vel heller ikke hastighetsmåler virke? På min 444 står km-telleren stille, men hastighetsmåleren virker som den skal. Har gått ut fra at det skyldes tidligere eieres tukling med km-stand, men jeg kan jo ta feil. Tenkte å overlate jobben til Speedometerservice i Toftesgt i Oslo, men så var det å få ut meteret først, da...
A-76304
Tips PV-Magazinet! pv-magazinet@norskvolvopvklubb.no

Torbo2
Posts: 4620
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Min volvo PV544

Post by Torbo2 » Sat 28 Jul 2012 23:28

Da er det nok et drev inni som er blitt aksialforskjøvet. På min sønns PV fikset jeg det ved å bygge på litt metall mot holderen.
Vanskelig å forklare nermere, men det virket... og telleren virker, fortsatt. Men om det virker i 50 år til er er usikkert.

Post Reply