Eiriks PV 60-modell
-
- Posts: 408
- Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
- Location: sarpsborg
Re: Eiriks PV 60-modell
Hei. har ikke prøvd på noe annet en rustfritt. Har prøvd å polert så den ikke smelter så mye, voksen altså, etter som det ble ganske så vanskelig å ta den av om det ble veldig varmt, å smeltet seg fast. Men om dette er riktig framgangs måte vet jeg ikke?? Har kjørt med en high speed drill.
La heller ikke så mye trykk på drillen når jeg polerte.
Har virket bra for meg syns jeg
La heller ikke så mye trykk på drillen når jeg polerte.
Har virket bra for meg syns jeg
Re: Eiriks PV 60-modell
Supert! Det samme gjorde jeg og utrolig nok holdt det blåe slipemidlet seg på plass ganske lenge på rondellen! Slipte til det ble fint og så en gang til for sikekrhetss skyld. Stoler ikke helt på øya. Det er vel ofte så at de siste 2 prosentene i finishen øker tiden med 50 - 100 prosent i jobb?
Nå skulle skjermene være fornøyd!
Nytt problem!
Hvordan fjerner man fingeravtrykk?
Fornøyelig bilde med kombinert ute- og innelys:
Forklaring: Blåfargen er utelys, det røde er gardinene, bildet i midten i bredformat er av en båt og det det gule er fra de sandgule veggene...
Nå skulle skjermene være fornøyd!
Nytt problem!
Hvordan fjerner man fingeravtrykk?
Fornøyelig bilde med kombinert ute- og innelys:
Forklaring: Blåfargen er utelys, det røde er gardinene, bildet i midten i bredformat er av en båt og det det gule er fra de sandgule veggene...
Re: Eiriks PV 60-modell
TEtt lyktebrønn, bilde komemr...
Re: Eiriks PV 60-modell
Tok en titt på terskellisten, og der var rust langs kanten og løsnet gummi. Renset ol limte med Epoxi. Men på baksiden var det også litt overflaterust og en BAUFILblad! En skarp kant som hadde ligget rett på kanalen! Dette må da være en reklamasjonssak?
Denne kunne jeg trolig klart å sage over en trebit med!
Skjorta under fikke jeg fra min hyggelige venninne, så får jeg bare passe på at hun ikke får sett hva jeg bruker den til!?
Det venstre bildet: jeg venter med å polere gummien til den er ferdig limt, grunnet osv...
Vil ikke at limet skal slippe!
Litt nærmere på unnersiden:
Nærmere trenger man vel ikke gå for å se at det må modifiseres!
Her må jeg finne på noe smart? kanskje gjennomsiktig 3M-tape som jeg har på VWa?
Kanskje to lag med grunning og lakk? pluss litt til! Dette skal ikke sje igjen!
Eller er det her den Biltema 2K polyuretan-saken kan komme til sin rett?
Flere forslag?
Sandblåse!
Ti lsmå rustprikker eller sår, fungerer denne på et øyeblikk.
Altså en liten fres som også kan brukes til å porte kanaler, for de som er sprø nok til å gjøre det....
I morgen er løsningen på plass!
Denne kunne jeg trolig klart å sage over en trebit med!
Skjorta under fikke jeg fra min hyggelige venninne, så får jeg bare passe på at hun ikke får sett hva jeg bruker den til!?
Det venstre bildet: jeg venter med å polere gummien til den er ferdig limt, grunnet osv...
Vil ikke at limet skal slippe!
Litt nærmere på unnersiden:
Nærmere trenger man vel ikke gå for å se at det må modifiseres!
Her må jeg finne på noe smart? kanskje gjennomsiktig 3M-tape som jeg har på VWa?
Kanskje to lag med grunning og lakk? pluss litt til! Dette skal ikke sje igjen!
Eller er det her den Biltema 2K polyuretan-saken kan komme til sin rett?
Flere forslag?
Sandblåse!
Ti lsmå rustprikker eller sår, fungerer denne på et øyeblikk.
Altså en liten fres som også kan brukes til å porte kanaler, for de som er sprø nok til å gjøre det....
I morgen er løsningen på plass!
Last edited by Torbo2 on Wed 09 Nov 2011 16:32, edited 3 times in total.
Re: Eiriks PV 60-modell
Hadde nesten glemt denne:
Her brukte jeg sort ikketørkende karosserikitt.
Og takk for det pals! Det funket bra!
Brukte det samme på listeklipsene. Har kun fått på to lister i dag, og i morgen skal jeg på annet spennende oppdrag, men det går framover - i trailerfart...
bilen skali kke være ferdig før neste år!
Her brukte jeg sort ikketørkende karosserikitt.
Og takk for det pals! Det funket bra!
Brukte det samme på listeklipsene. Har kun fått på to lister i dag, og i morgen skal jeg på annet spennende oppdrag, men det går framover - i trailerfart...
bilen skali kke være ferdig før neste år!
Re: Eiriks PV 60-modell
Dette var et veldig fint bilde, med kunstneriske kvaliteter!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Eiriks PV 60-modell
Glemte visst å svare på denne;
445 spurte:
– Men hvordan får du den til å holde seg akkurat der mens du punkter den fast?
Magnet?,
Bruker/brukte fingrene eller tang, huket fast med et sveispunkt på den ene siden/enden og trykker plata inn til den nesten er i flúkt karosseriet. og når fingerfølsomheten sier 0,1-0,2 mm så sveiser jeg et punkt. Går så til en av skjøtene som er 90 grader i forhold og setter et punkt og så het motsatt 180 grader å tilpasser og setter et punkt. . så skal det være i plan og men litt å slipe på. På større felt må det være i plan i utgangspunktet da det er uoverkommelig å slipe ned et stort områder for oss vanlige ...
Andre ganger begynner jeg med en patebit i et hjørne og trykker den gradvis inn mot plan mens jeg sveiser (punkter). Små områder om gangen ... ellers så slår det seg..!
Noen ganger fusker jeg ved å bare punkte tett i tett, da jeg ikke har full kontroll uten sveisekurs ... men det kan bli hel ved det også ...
Men etter å ha sett på hva pals holder på med så jeg den gode ideen med magnet.
Så for meg ble det harddiskmagneter og høyttalermagneter, man tar jo det man hager ...
De små høyttalermagetene som sitter inni gamle harddisker er råsterke! Og kan brukes til mye rart, men ikke i nærheten av bankkort osv..
I alle fall så har jeg et eksempel på "power upp", som ikke må oppfattes som "overkill", da det trolig er å strekke det hele litt langt ...
Så blir det så bra så ...
selv på nært hold ...
445 spurte:
– Men hvordan får du den til å holde seg akkurat der mens du punkter den fast?
Magnet?,
Bruker/brukte fingrene eller tang, huket fast med et sveispunkt på den ene siden/enden og trykker plata inn til den nesten er i flúkt karosseriet. og når fingerfølsomheten sier 0,1-0,2 mm så sveiser jeg et punkt. Går så til en av skjøtene som er 90 grader i forhold og setter et punkt og så het motsatt 180 grader å tilpasser og setter et punkt. . så skal det være i plan og men litt å slipe på. På større felt må det være i plan i utgangspunktet da det er uoverkommelig å slipe ned et stort områder for oss vanlige ...
Andre ganger begynner jeg med en patebit i et hjørne og trykker den gradvis inn mot plan mens jeg sveiser (punkter). Små områder om gangen ... ellers så slår det seg..!
Noen ganger fusker jeg ved å bare punkte tett i tett, da jeg ikke har full kontroll uten sveisekurs ... men det kan bli hel ved det også ...
Men etter å ha sett på hva pals holder på med så jeg den gode ideen med magnet.
Så for meg ble det harddiskmagneter og høyttalermagneter, man tar jo det man hager ...
De små høyttalermagetene som sitter inni gamle harddisker er råsterke! Og kan brukes til mye rart, men ikke i nærheten av bankkort osv..
I alle fall så har jeg et eksempel på "power upp", som ikke må oppfattes som "overkill", da det trolig er å strekke det hele litt langt ...
Så blir det så bra så ...
selv på nært hold ...
Re: Eiriks PV 60-modell
Det tok seg bra ut med å får på en list, med list og lempe...
Med litt polish i tilegg så blir det også trygt i fuktig luft.... men som noen sier her inne må man vente med det!
hmmm....
og så må jeg tilstå at jeg brukte Canon 60D her....
Bildet under er tatt med ixus 2 mp - eldgammelt...
Hva var det med piksler?
Med litt polish i tilegg så blir det også trygt i fuktig luft.... men som noen sier her inne må man vente med det!
hmmm....
og så må jeg tilstå at jeg brukte Canon 60D her....
Bildet under er tatt med ixus 2 mp - eldgammelt...
Hva var det med piksler?
Re: Eiriks PV 60-modell
Slik så Eiriks PV ut for 6 år siden da vi hentet den i Eskilstuna. Urørt, aldri vinterkjørt! "Ni måste skjøta om den", sa kona til den 80 år gamle mannen som hadde hatt den fra den var ny. Og selvfølgelig stod den i en garasje som var like gammel som bilen - troligen.... De så langt etter oss da vi kjørte avgårde med dårlige bremser....
Fin da, og skal bli fin igjen:
Foreløpige skilt: DE 39
Fin da, og skal bli fin igjen:
Foreløpige skilt: DE 39
Last edited by Torbo2 on Thu 10 Nov 2011 10:22, edited 1 time in total.
Re: Eiriks PV 60-modell
Når den nå blir så fin igjen, så håper jeg du sender noen bilder til de tidligere eierne i Sverige. Det vil de sikkert sette pris på!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Eiriks PV 60-modell
De skal nok få sett den ja, kanskje med personlig oppmøte med bilen og gutten, så kan de få se at vi har holdt oss til avtalen. - At vi har "skjøtad om den" ! Og er de på gamlehjem er det vel bare å parkere utenfor hovedinngangen?, så tenker jer de hopper opp av gyngestolen og kommer flyenede? Det hadde jeg gjort i alle fall!
Re: Eiriks PV 60-modell
Godt å høre!
Det vil sikkert vekke mange gamle gode minner.
Det vil sikkert vekke mange gamle gode minner.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Eiriks PV 60-modell
Men først Hagmans grunnig og Biltemas Polyeturan 2k på der igjen. Et lite gulskjær i fargen, da jeg brukte samme kosten til begge deler... Det smeltet så fint sammen så dette skal nok sitte.. Brank og tett overflate vriker det som og så er det spørsmål om hva jeg skal ha oppå der igjen?
Trenger sikket ikke noe, men....? Må tenke på det? Det er jo tykt som fy og sagtennene er borte.
Men poleringsvoks skal på til slutt uansett, og Biltemas tynnstoff uten løsemidler kanskje?
Trenger sikket ikke noe, men....? Må tenke på det? Det er jo tykt som fy og sagtennene er borte.
Men poleringsvoks skal på til slutt uansett, og Biltemas tynnstoff uten løsemidler kanskje?
Re: Eiriks PV 60-modell
I kanalene avventer jeg rapport fra laboratoriet på Grefsen.
Der skal vi, om jeg får lov til å følge prosessen, kjøre blant annet "krypetester" eller de penetrerende egenskapene til forskjellige rustbehandlingsmidler, som en av testene.! Testprosedyren er under utvikling, og den er av hensyn til konkurerende bil- og veteranforum, strengt hemmelig...
Forlslag til produkter:
Sagkjedeolje
Motorolje
Tectyl tynnstoff eller annet
Biltemas tynnstoff (vanlig for hulrom)
Biltemas tynnstoff med linojle
Biltemas tynnstoff (uten løsemidler)
Forklaring kommer i senere kapitler!
Andre ting?
Et praktisk forsøk er allerede satt i gang av utålmodige 445, han som er så glad i å drille...!!!
Som sagt trailere kommer også fram til Trondheim, og som regel "Unstopable"!
Har noen sett den filmen forresten?
Vell vel, ikke gjør det om dere vil ha en avslapepnde kveld!
Der skal vi, om jeg får lov til å følge prosessen, kjøre blant annet "krypetester" eller de penetrerende egenskapene til forskjellige rustbehandlingsmidler, som en av testene.! Testprosedyren er under utvikling, og den er av hensyn til konkurerende bil- og veteranforum, strengt hemmelig...
Forlslag til produkter:
Sagkjedeolje
Motorolje
Tectyl tynnstoff eller annet
Biltemas tynnstoff (vanlig for hulrom)
Biltemas tynnstoff med linojle
Biltemas tynnstoff (uten løsemidler)
Forklaring kommer i senere kapitler!
Andre ting?
Et praktisk forsøk er allerede satt i gang av utålmodige 445, han som er så glad i å drille...!!!
Som sagt trailere kommer også fram til Trondheim, og som regel "Unstopable"!
Har noen sett den filmen forresten?
Vell vel, ikke gjør det om dere vil ha en avslapepnde kveld!
Re: Eiriks PV 60-modell
Litt på siden: Filtlistene på sidevinduene er noe slitt, og jeg bestilte nye. Hele rammer var ikke på lager, men løse filtlister ble handlet. men hvordan settes dem på?
De må limes ser det ut som, men når jeg skrapte og pusset vekk det morkne så kom det fram blankt stål med en smule overflaterust på..
De var dekket med sort stoff under filten, men slikt fikk jeg ikke med..
Ideer mottas med takk!
Foreløpige tanker er:
Å sinkgrunne stållista.
Lime på vanlig tøy.
Og så lime på den nye filtstripa slik at den flukter med stållista med stoff på...
Har noen gjort dette?
De må limes ser det ut som, men når jeg skrapte og pusset vekk det morkne så kom det fram blankt stål med en smule overflaterust på..
De var dekket med sort stoff under filten, men slikt fikk jeg ikke med..
Ideer mottas med takk!
Foreløpige tanker er:
Å sinkgrunne stållista.
Lime på vanlig tøy.
Og så lime på den nye filtstripa slik at den flukter med stållista med stoff på...
Har noen gjort dette?