445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter
Har vært litt dårlig på å oppdatere prosjekttråden i det senere.
Litt fremdrift kan rapporteres:
Etter at vinduene har fått nye lister, var det tid for å sette i gang med selve døren.
For å komme til rundt hele døren var det ingen annen utvei enn å demontere den fra bilen.
Håndtak, vindussveiv, døråpner og dørside måtte vekk. Det måtte også dørstopperen. Deretter kunne dørens 8 skruer løsnes og døren fjernes.
Selv om Duettdørene er ganske lette, så anbefaler jeg at man er 2 om denne operasjonen.
Litt fremdrift kan rapporteres:
Etter at vinduene har fått nye lister, var det tid for å sette i gang med selve døren.
For å komme til rundt hele døren var det ingen annen utvei enn å demontere den fra bilen.
Håndtak, vindussveiv, døråpner og dørside måtte vekk. Det måtte også dørstopperen. Deretter kunne dørens 8 skruer løsnes og døren fjernes.
Selv om Duettdørene er ganske lette, så anbefaler jeg at man er 2 om denne operasjonen.
Begynte å pirke og rive av gamle lister. Håper det limet jeg bruker er like bra som det originale, for listene satt godt fast.
Øverst på døra var det et greit syn som møtte meg.
Nederst var synet som ventet; metallisk kjeks. Døren ble tinnet for 7-8 år siden og dette ser ut til å holde bra. Tinnet er de sølvgrå "markene" som vises på bildet under. "Kjeksen" er på innsiden, og jeg vil ikke gjøre mye jobb med dette. Bilen blir ikke kjørt i saltsesongen.
Ønsket å binde rusten godt. Brukte derfor min favorittbehandling: Owatrol.
Øverst på døra var det et greit syn som møtte meg.
Nederst var synet som ventet; metallisk kjeks. Døren ble tinnet for 7-8 år siden og dette ser ut til å holde bra. Tinnet er de sølvgrå "markene" som vises på bildet under. "Kjeksen" er på innsiden, og jeg vil ikke gjøre mye jobb med dette. Bilen blir ikke kjørt i saltsesongen.
Ønsket å binde rusten godt. Brukte derfor min favorittbehandling: Owatrol.
Som nevnt i annen tråd på forumet ble jeg anbefalt å bruke ett spesielt lim. Om dette er bedre eller dårligere enn vanlig kontaktlim kan jeg ikke uttale meg om, men jeg er i alle fall tilfreds med dette limet:
Man påfører et tynt lag på begge flater som ska limes. Venter litt og trykker listen på plass. Dette er et kontaktlim og du har kun ett forsøk. Ingen justeringsmuligheter heller.....
Resultatet ble brukbart, og listen har ikke falt av ennå:
Man påfører et tynt lag på begge flater som ska limes. Venter litt og trykker listen på plass. Dette er et kontaktlim og du har kun ett forsøk. Ingen justeringsmuligheter heller.....
Resultatet ble brukbart, og listen har ikke falt av ennå:
Ser at jeg har hoppet litt i kronologien her.
Byttet først en annen list på døren:
Her er bilder av den gamle:
Også her var det litt rust i sporet:
Så Owatrolen måtte frem på nytt.
Tannbørstegnagende barn er ofte til irritasjon, men far i huset får i allefall en mengde brukbare rengjøringsbørster....
Byttet først en annen list på døren:
Her er bilder av den gamle:
Også her var det litt rust i sporet:
Så Owatrolen måtte frem på nytt.
Tannbørstegnagende barn er ofte til irritasjon, men far i huset får i allefall en mengde brukbare rengjøringsbørster....
Når Owatrolen var skikkelig tørr, så var det klart for å montere denne listen. Den skal ikke limes, men føres inn i sporet sitt.
Jeg sprayet litt silikonspray både på listen og i sporet. Hjalp til litt med "monteringsverktøyet" som jeg kjøpte for ca 15,- sammen med listene. Brukte også denne sprayen ved demontering av den gamle listen, derfor er det en sliten list på dette bildet:
Listen gled fint på plass. Noen cm for lang, men det ble klippet bort med saks...
Jeg sprayet litt silikonspray både på listen og i sporet. Hjalp til litt med "monteringsverktøyet" som jeg kjøpte for ca 15,- sammen med listene. Brukte også denne sprayen ved demontering av den gamle listen, derfor er det en sliten list på dette bildet:
Listen gled fint på plass. Noen cm for lang, men det ble klippet bort med saks...
Tid for litt oppdatering av prosjekttråden.
I det siste har det gått med noen timer til sveising av smijernsrekkverk til ny terrasse, men litt tid til bil har det også blitt.
Når dørtrekkene likevel er av, så passer jeg på å gå over kilder til "ulyder". Jeg er av den oppfatning at en gammel bil skal ha mange lyder, men skrangling og unødig klirring bidrar ikke til sjarmen.
Kjøpte derfor en pakke med tunge selvklembende asfaltplater på Biltema.
Jeg la platen på plass, fjernet dekk-papiret fra baksiden og klemte platen fast. Sitter som støpt!
Kombinasjonen av disse platene og nye gummilister gjør at dørene nå gir en "bonk"-lyd og ikke en "klænk"-lyd når de lukkes.
Det blir vel som hlyshaug sa: "Nå kan du ergre deg over andre lyder enn de du hørte før...."
Gikk også over trinser og kjede til vindusheisen og fikk renset og smurt opp.
I det siste har det gått med noen timer til sveising av smijernsrekkverk til ny terrasse, men litt tid til bil har det også blitt.
Når dørtrekkene likevel er av, så passer jeg på å gå over kilder til "ulyder". Jeg er av den oppfatning at en gammel bil skal ha mange lyder, men skrangling og unødig klirring bidrar ikke til sjarmen.
Kjøpte derfor en pakke med tunge selvklembende asfaltplater på Biltema.
Jeg la platen på plass, fjernet dekk-papiret fra baksiden og klemte platen fast. Sitter som støpt!
Kombinasjonen av disse platene og nye gummilister gjør at dørene nå gir en "bonk"-lyd og ikke en "klænk"-lyd når de lukkes.
Det blir vel som hlyshaug sa: "Nå kan du ergre deg over andre lyder enn de du hørte før...."
Gikk også over trinser og kjede til vindusheisen og fikk renset og smurt opp.
Neste delprosjekt var bakdørene.
Jeg delte hengslene og hektet av dørene.
Selv om dørene ikke veier stort, så er dette en 2-mannsjobb.
Grunnen til dette er "glideskinnen" i bunnen, den som gjør at dørene ikke kan åpnes mer enn 90 grader.
Denne skinnen er litt plundrete å få hektet av, følgelig bør 1 person holde døren, og den andre plundre med skinnen.
Det finnes sikkert enklere metoder, men jeg fant dem ikke. Det vi gjorde var som sagt å løfte døren av hengslene. Deretter holdt jeg døren litt unna bilen og la døren over på siden. Medhjelperen (kona!) satt på gulvet og fikk "hodet" på glideskinnen ut gjennom en dertil egnet åpning i sporet bunnen av døren.
Det jeg kaller for glideskinne kan skimtes nederst på denne tegningen: Her er noen bilder som viser forfatningen til gummilistene før renovering:
Jeg delte hengslene og hektet av dørene.
Selv om dørene ikke veier stort, så er dette en 2-mannsjobb.
Grunnen til dette er "glideskinnen" i bunnen, den som gjør at dørene ikke kan åpnes mer enn 90 grader.
Denne skinnen er litt plundrete å få hektet av, følgelig bør 1 person holde døren, og den andre plundre med skinnen.
Det finnes sikkert enklere metoder, men jeg fant dem ikke. Det vi gjorde var som sagt å løfte døren av hengslene. Deretter holdt jeg døren litt unna bilen og la døren over på siden. Medhjelperen (kona!) satt på gulvet og fikk "hodet" på glideskinnen ut gjennom en dertil egnet åpning i sporet bunnen av døren.
Det jeg kaller for glideskinne kan skimtes nederst på denne tegningen: Her er noen bilder som viser forfatningen til gummilistene før renovering:
Også bakdørene fikk nye asfaltplater/lydmatter:
Dørene ble ganske snart ferdige, og skulle henges på plass.
Fikk heldigvis hjelp av hlyshaug, da dette var en plundrete jobb.
De tidligere omtalte "glideskinnene" var vanskelige å få på plass i sporet igjen, men ikke værre enn at jobben var gjort på 20 minutter.
Nederste låsbeslag var løst. Det forklarte hvorfor døren ikke har lukket seg skikkelig. En ny skrue løste problemet.Dørene ble ganske snart ferdige, og skulle henges på plass.
Fikk heldigvis hjelp av hlyshaug, da dette var en plundrete jobb.
De tidligere omtalte "glideskinnene" var vanskelige å få på plass i sporet igjen, men ikke værre enn at jobben var gjort på 20 minutter.
Så var turen kommet til reservehjulsluken.
Den var (og er) preget av tidens tann.
Vurderte om jeg skulle gjøre en grundig jobb med sveising etc, men konkluderte med at den på utsiden ser bra ut.
Ønsket ikke å begi meg inn på en jobb som medfører synlige lakkeringsarbeider nå. Gjorde derfor en "hindre-ytterligere-forfall-jobb".
Dette var status før noe ble gjort: 50 års skitt og lort gjorde at det ikke var lett å skru ut skruene: Fant frem punktsandblåseren og renset skruesporene med den: Vips, så var det lettere å løsne skruene: Luken ble skrudd av, og lagt på benken. Fortsettelse neste innlegg....
Den var (og er) preget av tidens tann.
Vurderte om jeg skulle gjøre en grundig jobb med sveising etc, men konkluderte med at den på utsiden ser bra ut.
Ønsket ikke å begi meg inn på en jobb som medfører synlige lakkeringsarbeider nå. Gjorde derfor en "hindre-ytterligere-forfall-jobb".
Dette var status før noe ble gjort: 50 års skitt og lort gjorde at det ikke var lett å skru ut skruene: Fant frem punktsandblåseren og renset skruesporene med den: Vips, så var det lettere å løsne skruene: Luken ble skrudd av, og lagt på benken. Fortsettelse neste innlegg....