Restaurering av PV 544 1959

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
Siffen
Posts: 173
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen »

Reodor57 wrote:Samme diameter foran og bak ja. På mine nye tromler står det stemplet max 230mm men på de gamle står det ikke noe.
Ser ut til at diameteren er 229 for de beste og 232 for den dårligste. Målte godset i selve trommelen med micrometer og der er mellom 5,5 og 6,5 mm gods i slitebanen, hadde egentlig trodd at det var mindre enn dette.

Ellers skjer det ingenting med PV-en nå en periode, det er andre ting som må gjøres nå når det er vår og nærmer seg sommer, maling, vask og beising av terrasse o.l.

Jeg holdt på med noe ved bak et gammelt uthus for noen uker siden og da fant jeg en gamme Nivea boks som lå halvveis nedgravd på det som var en gammel søppelplass for de som bodde her tidligere, typisk medisinflasker, blikkbokser og annet skrot som ikke gikk i komposten. Etter rengjøring var faktisk Niveaboksen antagelig like fin som da den ble kastet og nedgravd for over 40 år siden. Fantastisk hvor godt lakken har holdt på aluminiumen. Her skulle vi fått oppskriften på hvordan de overflatebehandlet boksene :D Passer også fint å ha i hanskerommet på PV-en.
IMG_20190318_190738586.jpg
Jeg var heldig og fikk kjøpt meg en (velbrukt) Volvo Mono-tester som var lagt ut på Finn, slik at da har jeg utstyr for sjekk av kamvinkel og tenning på PV-en når den tid kommer. Den var kjøpt uten garanti, men ser ut til å virke slik den skal :D
IMG_20190425_211200298.jpg
Jeg har selvfølgelig ikke vært helt avkoblet fra bil greiene i det siste og har dradd hjem neste prosjekt slik at jeg ikke blir gående på tomgang når PV-en er ferdig 8)
IMG_20190511_123453395.jpg
Last edited by Siffen on Mon 16 Sep 2019 23:10, edited 1 time in total.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by 445 »

Du verden. Hva befinner seg under presenningen mon tro?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Siffen
Posts: 173
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen »

445 wrote:Hva befinner seg under presenningen mon tro?
IMG_20190511_122643943.jpg
Volvo (selvfølgelig) P1800S 1964. Restaureringsobjekt, blir plukket helt ned når den tid kommer. Er nok en del rust, men ikke avskrekkende. Bilen er svart nå, men originalfarge er rød (46) slik at det er det den blir. Det er ikke originalmotor i bilen nå, men original blokk og topp har fulgt bilen siden motoren ble byttet. Denne blir selvfølgelig overhalt og montert inn igjen når den tid kommer. Det er vanskelig (og dyrt) å få tak i objekter av P1800 slik at jeg måtte slå til når anledningen bød seg :D. Den blir stående på fjernlager til PV-en er ferdig om et lite års tid håper jeg.
Last edited by Siffen on Mon 16 Sep 2019 23:12, edited 1 time in total.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by 445 »

Denne tråden blir bare bedre og bedre! Håper du kan dokumentere den oppussingen like forbilledlig som du har gjort med PV’n.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Siffen
Posts: 173
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen »

Da ble det tid til et par timer i garasjen igjen slik at jeg fikk tatt siste finpuss og grunning av innsiden på dørene.
IMG_20190522_210503075.jpg
IMG_20190522_221650324.jpg
Last edited by Siffen on Mon 16 Sep 2019 23:13, edited 1 time in total.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by 445 »

Dette blir virkelig lekkert.
Mulig det har blitt "luftet" tidligere i tråden, men hvordan gjør du det med ventilasjonen i forbindelse med lakkeringen?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Siffen
Posts: 173
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen »

Jeg har en 5" kanalvifte som ligger på loftet og suger i taket. Ikke fullgod løsning, men den tar noe. Bruker selvfølgelig maske i tillegg. Så langt har det bare vært ganske korte økter slik at da har det fungert, men ser for meg at jeg må ha kraftigere avsug på litt sikt. Skal også lage en provesorisk "lakkboks" i plastfolie når jeg skal begynne med lakken.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by 445 »

Dette med ventilasjon og lakkering er visst ikke så lett. Hvis du har for sterkt avsug så innbiller jeg meg at du lettere kan suge inn støv og partikler til lakkboksen, og det ønsker man jo ikke å få i lakken.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Siffen
Posts: 173
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen »

Da ble det tid til litt PV igjen. Hadde en runde før helgen og slipte reint på innvendige synlige detaljer, bak dør og rundt vindu. I kveld ble det tildekking og grunning. Tenkte å ta en runde med lakk også etter finsliping og muligens litt finsparkel. Blir første test med lakken, blir det ikke bra kan det eventuelt gjøres om igjen.
IMG_20190527_211532082.jpg
IMG_20190527_220218174.jpg
Resten av flatene innvendig (bak trekk og plater) er allerede lakkert med Bengalack.

Er litt usikker på om det er gunstig å lakkere bilen ferdig før montering av innvendig utstyr. Motorrom/torpedovegg er forsåvidt ferdig lakkert med Bengalack slik at alt utstyr kan monteres uavhengig av lakkjobben utvendig.

Skjermer, panser og lignende kan jo lakkeres når som helst, men jeg har litt fintilpasning rundt bakluke og skjerminnfesting framme før grunning og lakkering av karosseriet. Det er jo også lett å få riper i lakken når en holder på med montering slik at det er muligens gunstigst å gjøre ferdig alt grunnarbeid med 2K grunning og så ta siste finpuss og lakkering når det meste er kommet på plass.
Last edited by Siffen on Mon 16 Sep 2019 23:15, edited 1 time in total.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Reodor57 »

Har bare erfaring med de tre bilene jeg har satt i stand. Prøvemontering med bare grunning, for så å demontdre og lakke ferdig. Da vet en at ting passer før en monterer, og resultatet blir bedre i skjøtene med lakk "rundt hjørnene". Skal jo kederlister mellom skjermer og karosseriet. Tror jeg vklle ha valgt denne megoden igjen om jeg hadde lagt ned så mye jobb i en bil som du har.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Siffen
Posts: 173
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen »

Da er det blitt litt tid i garasjen igjen og jeg har begynt å tilpasse skjermene, har tidligere sveist inn muttre i innerskjermene bak, mens noen skruer har klips som står i skjermen. Litt tilpasning i skruehull, men ellers ser det bra ut.
IMG_20190621_223520745.jpg
Ellers har jeg lakket innvendig rundt sidevinduene, ble sånn någenlunde så det er mulig jeg tar det om igjen om litt.
IMG_20190621_223604580.jpg
Har demontert dashbordet som har lagt på vent på loftet en stund.
IMG_20190615_173310644.jpg
Gikk greit å demontere brytere og instrument.
IMG_20190615_173249823.jpg
Polstringer er helt fin og jeg fikk den av uten at den ble ødelagt.
IMG_20190615_180722473.jpg
Så er det sliping, det var stort sett ikke rust på framsiden, men litt i kanten mot frontruten. Var et hull for uoriginal trykkbryter som jeg sveiste igjen med bruk av kobberplate på baksiden.
IMG_20190620_201237447.jpg
Det neste blir å få på grunning slik at det ikke ruster i løpet av sommeren.
IMG_20190624_215414578.jpg
Innimellom har jeg demontert originalmotoren til P1800. Denne stod i sju steiner og jeg måtte bruke rå makt for å få ut stemplene. Den har stått en måneds tid med diesel i sylindrene for å løse opp litt. Jeg måtte slå de litt ned først for så å hone før de kunne presses opp og ut.
IMG_20190614_222455034.jpg
Mulig at denne blir borret opp en dimensjon før sammenstilling. Stemplene er forsåvidt ok etter mishandlingen, men jeg tar ikke sjansen på å bruke dem igjen. Sylindrene har også noen riper som er litt for dype. Har et par motorer til slik at det kan hende jeg ser om jeg har andre stempler som er ok. Ser at det er tre toleransegrader på disse med C, D og E klassifisering. Mine er C og dermed minste mål.
IMG_20190615_102612588_HDR.jpg
Veiven er rusten i begge ender, men der har jeg antagelig en annen som er ok, det får vi se etter hvert.
IMG_20190614_220527093_BURST000_COVER.jpg
Har ellers begynt planlegging av sommerens hytteprosjekt der det skal bygges ut litt og byttes noen vinduer. Nytt kjøleskap blir det også.
Last edited by Siffen on Mon 16 Sep 2019 23:33, edited 1 time in total.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Siffen
Posts: 173
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen »

Da er siste økt unnagjort i garasjen før det blir sommerferie, slik at da blir det nok ingen oppdatering her før i august antagelig.

IMG_20190624_215414578 (1).jpg
Ønsker alle en fin sommer 8)
Last edited by Siffen on Sat 23 Nov 2019 23:06, edited 1 time in total.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by 445 »

Det ser ikke ut som om du (heller) slipper opp for prosjekter med det første.
Dashbordet blir fint!
Du skrev "Var et hull for uoriginal trykkbryter som jeg sveiste igjen med bruk av kobberplate på baksiden".
Kan du si litt mer om hva du gjorde/hvordan du brukte kobberplaten?

Og ikke minst; God sommer til deg også!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Siffen
Posts: 173
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen »

Kobberplaten som jeg bruker er en liten smart sak som jeg kjøpte hos Gasolin.

IMG_20190626_164613754.jpg
Denne setter jeg på på baksiden og da kan jeg sveise i hullet, sveisen fester seg ikke til kobberplaten og sveisen blir ganske slett på baksiden. Platen leder også bort noe av varmen, men forsiktig sveising og kjøling med trykkluft er lurt her også.
Har du større hull må du ha større plate, men det er jo grenser for hvor stort hull du kan sveise igjen på denne måten, jeg vil si opp til ca 1", større enn det er det best å legge i en plate. Er det rusthull er nok ikke dette metoden annet enn hvis hullet er ganske lite og godset rundt er bra.
Last edited by Siffen on Sat 23 Nov 2019 23:17, edited 1 time in total.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by 445 »

Dette var en smart liten sak!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Post Reply