Restaurering av PV 544 1959

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg Siffen » Lør 11 Mai 2019 21:17

Reodor57 skrev:Samme diameter foran og bak ja. På mine nye tromler står det stemplet max 230mm men på de gamle står det ikke noe.


Ser ut til at diameteren er 229 for de beste og 232 for den dårligste. Målte godset i selve trommelen med micrometer og der er mellom 5,5 og 6,5 mm gods i slitebanen, hadde egentlig trodd at det var mindre enn dette.

Ellers skjer det ingenting med PV-en nå en periode, det er andre ting som må gjøres nå når det er vår og nærmer seg sommer, maling, vask og beising av terrasse o.l.

Jeg holdt på med noe ved bak et gammelt uthus for noen uker siden og da fant jeg en gamme Nivea boks som lå halvveis nedgravd på det som var en gammel søppelplass for de som bodde her tidligere, typisk medisinflasker, blikkbokser og annet skrot som ikke gikk i komposten. Etter rengjøring var faktisk Niveaboksen antagelig like fin som da den ble kastet og nedgravd for over 40 år siden. Fantastisk hvor godt lakken har holdt på aluminiumen. Her skulle vi fått oppskriften på hvordan de overflatebehandlet boksene :D Passer også fint å ha i hanskerommet på PV-en.

Bilde

Jeg var heldig og fikk kjøpt meg en (velbrukt) Volvo Mono-tester som var lagt ut på Finn, slik at da har jeg utstyr for sjekk av kamvinkel og tenning på PV-en når den tid kommer. Den var kjøpt uten garanti, men ser ut til å virke slik den skal :D

Bilde

Jeg har selvfølgelig ikke vært helt avkoblet fra bil greiene i det siste og har dradd hjem neste prosjekt slik at jeg ikke blir gående på tomgang når PV-en er ferdig 8)

Bilde
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Siffen
 
Innlegg: 73
Registrert: Lør 04 Feb 2017 23:22
Bosted: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg 445 » Søn 12 Mai 2019 10:16

Du verden. Hva befinner seg under presenningen mon tro?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5738
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg Siffen » Søn 12 Mai 2019 10:46

445 skrev:Hva befinner seg under presenningen mon tro?


Bilde

Volvo (selvfølgelig) P1800S 1964. Restaureringsobjekt, blir plukket helt ned når den tid kommer. Er nok en del rust, men ikke avskrekkende. Bilen er svart nå, men originalfarge er rød (46) slik at det er det den blir. Det er ikke originalmotor i bilen nå, men original blokk og topp har fulgt bilen siden motoren ble byttet. Denne blir selvfølgelig overhalt og montert inn igjen når den tid kommer. Det er vanskelig (og dyrt) å få tak i objekter av P1800 slik at jeg måtte slå til når anledningen bød seg :D. Den blir stående på fjernlager til PV-en er ferdig om et lite års tid håper jeg.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Siffen
 
Innlegg: 73
Registrert: Lør 04 Feb 2017 23:22
Bosted: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg 445 » Søn 12 Mai 2019 14:04

Denne tråden blir bare bedre og bedre! Håper du kan dokumentere den oppussingen like forbilledlig som du har gjort med PV’n.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5738
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg Siffen » Tor 23 Mai 2019 00:16

Da ble det tid til et par timer i garasjen igjen slik at jeg fikk tatt siste finpuss og grunning av innsiden på dørene.

Bilde

Bilde
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Siffen
 
Innlegg: 73
Registrert: Lør 04 Feb 2017 23:22
Bosted: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg 445 » Tor 23 Mai 2019 12:28

Dette blir virkelig lekkert.
Mulig det har blitt "luftet" tidligere i tråden, men hvordan gjør du det med ventilasjonen i forbindelse med lakkeringen?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5738
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg Siffen » Tor 23 Mai 2019 17:34

Jeg har en 5" kanalvifte som ligger på loftet og suger i taket. Ikke fullgod løsning, men den tar noe. Bruker selvfølgelig maske i tillegg. Så langt har det bare vært ganske korte økter slik at da har det fungert, men ser for meg at jeg må ha kraftigere avsug på litt sikt. Skal også lage en provesorisk "lakkboks" i plastfolie når jeg skal begynne med lakken.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Siffen
 
Innlegg: 73
Registrert: Lør 04 Feb 2017 23:22
Bosted: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg 445 » Fre 24 Mai 2019 07:20

Dette med ventilasjon og lakkering er visst ikke så lett. Hvis du har for sterkt avsug så innbiller jeg meg at du lettere kan suge inn støv og partikler til lakkboksen, og det ønsker man jo ikke å få i lakken.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5738
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg Siffen » Tir 28 Mai 2019 00:06

Da ble det tid til litt PV igjen. Hadde en runde før helgen og slipte reint på innvendige synlige detaljer, bak dør og rundt vindu. I kveld ble det tildekking og grunning. Tenkte å ta en runde med lakk også etter finsliping og muligens litt finsparkel. Blir første test med lakken, blir det ikke bra kan det eventuelt gjøres om igjen.

Bilde

Bilde

Resten av flatene innvendig (bak trekk og plater) er allerede lakkert med Bengalack.

Er litt usikker på om det er gunstig å lakkere bilen ferdig før montering av innvendig utstyr. Motorrom/torpedovegg er forsåvidt ferdig lakkert med Bengalack slik at alt utstyr kan monteres uavhengig av lakkjobben utvendig.

Skjermer, panser og lignende kan jo lakkeres når som helst, men jeg har litt fintilpasning rundt bakluke og skjerminnfesting framme før grunning og lakkering av karosseriet. Det er jo også lett å få riper i lakken når en holder på med montering slik at det er muligens gunstigst å gjøre ferdig alt grunnarbeid med 2K grunning og så ta siste finpuss og lakkering når det meste er kommet på plass.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Siffen
 
Innlegg: 73
Registrert: Lør 04 Feb 2017 23:22
Bosted: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg Reodor57 » Tir 28 Mai 2019 00:27

Har bare erfaring med de tre bilene jeg har satt i stand. Prøvemontering med bare grunning, for så å demontdre og lakke ferdig. Da vet en at ting passer før en monterer, og resultatet blir bedre i skjøtene med lakk "rundt hjørnene". Skal jo kederlister mellom skjermer og karosseriet. Tror jeg vklle ha valgt denne megoden igjen om jeg hadde lagt ned så mye jobb i en bil som du har.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2771
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Forrige

Gå til Medlemmenes egne prosjekter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

cron