Restaurering av PV 544 1959

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg 445 » Man 04 Mar 2019 11:17

Dette blir supert!
Hvordan ser det ut når grunningen er på? Er flatene jevne og fine?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5724
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg Reodor57 » Man 04 Mar 2019 11:37

Dette blir NYDELIG!! Suverent arbeid! Er så nyttig når folk viser hvordan de gjør ting, da det er veldig nyttig for andre som tenker å gi seg i kast med slike jobber.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2755
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg Siffen » Man 04 Mar 2019 19:43

445 skrev:Dette blir supert!
Hvordan ser det ut når grunningen er på? Er flatene jevne og fine?

Takk for superlativene :D. Flatene er ganske bra, dørene er vel stort sett helt fine, men det er mulig jeg må finsparkle litt nederst på fronten. Har også fyller grunning til eventuelle slipemerker, det er jo veldig lite som skal til før det viser under lakken.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Siffen
 
Innlegg: 72
Registrert: Lør 04 Feb 2017 23:22
Bosted: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg uttern » Ons 06 Mar 2019 22:15

Fantastisk jobb du gjør og veldig fint at du legger ut så mange detaljer.

Sent fra min VKY-L29 via Tapatalk
uttern
 
Innlegg: 55
Registrert: Søn 03 Apr 2016 13:02
Bosted: Sola, Rogaland

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg Siffen » Tor 07 Mar 2019 00:52

uttern skrev:Fantastisk jobb du gjør og veldig fint at du legger ut så mange detaljer.

Jeg synes det er morro for min egen del også. Så er det jo fint å få litt hjelp og gode råd innimellom.

Jeg har sprøytet litt mer grunning, panseret er ferdig på begge sider og bakluken har fått et støk på baksiden. Intil videre blir disse satt tilside til jeg er klar til siste finpuss og lakkering.

Bilde

De originale innerskjermene var veldig dårlig på denne bilen, men jeg fikk for en tid tilbake tak i noen brukte som så ganske bra ut. Nå viste det seg at de var noe rustet i kanten mot skjermen slik at der må jeg sveise i litt. De var rengjort og grunnet noenlunde, men ikke helt bra så jeg fikk fjernet den med litt tynner og sliping etterpå.

Bilde

Effektivt med tynner og slipeduk (Art.nr. 20-089 fra Biltema)

Bilde

Da blir det litt mer sveisearbeid, hadde håpet at jeg var ferdig med det :?
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Siffen
 
Innlegg: 72
Registrert: Lør 04 Feb 2017 23:22
Bosted: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg Siffen » Lør 09 Mar 2019 23:51

Jeg burde jo ikke legge mye arbeid i innerskjermene, men de bør jo være like gode som resten. Det ble å fjerne angrepet plate og sveise inn nytt, egentlig ganske takknemlig å jobbe med siden det er løse deler.

Bilde
Her har det nok lagt litt fuktighet vil jeg tro

Når en holder på er det jo et godt tegn når en tar med detaljer som ikke har betydning i det hele tatt og ingen ser, men var viktig under produksjonen av bilen.

Bilde
Nå trenger jeg ikke lure på hvor kabelfestet skal stå :D

Bilde

Da begynner de å bli ferdig og da er det neste delprosjekt. Har sett at den originale bakakselen som henger på bakveggen har begynt å lekke olje, det viser seg at det er rusthull i røret fra klokken og ut til hjulet :( . Heldigvis har jeg en ekstra bakaksel så da bli det denne som må brukes, ser ut til at den generelt er bedre.

Bilde

Den nederste på bildet er den med hull i. Det kan være greit å rydde opp litt på denne veggen også så da blir det pussing og maling av den gode akselen. Den andre blir da sammen med original framaksel lagt ut på "eksternlager" intil videre. Trenger litt bedre plass også når jeg skal begynne med innvendig lakk og innredning.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Siffen
 
Innlegg: 72
Registrert: Lør 04 Feb 2017 23:22
Bosted: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg 445 » Man 11 Mar 2019 10:35

Siffen skrev:Har sett at den originale bakakselen som henger på bakveggen har begynt å lekke olje, det viser seg at det er rusthull i røret fra klokken og ut til hjulet :(

Jeg tviler ikke på at du kjenner igjen et rusthull når du ser det, men synes det er besynderlig at det skal ruste hull på dette tykke "røret". Min aksel har et boret luftehull som er slik plassert at det nok vil dyppe olje ut av det hvis akselen blir hengt på veggen slik du har gjort.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5724
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg Siffen » Man 11 Mar 2019 23:13

445 skrev: Min aksel har et boret luftehull som er slik plassert at det nok vil dyppe olje ut av det hvis akselen blir hengt på veggen slik du har gjort.


Ja, du har (selvfølgelig) rett :oops: , det er borret et lite luftehull, samme på den andre akselen. Antagelig har hullet vært tett av tectyl og veiskit og etter ett år har oljen løst det opp og dermed renner den ut. Flott at det ble avklart :D .
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Siffen
 
Innlegg: 72
Registrert: Lør 04 Feb 2017 23:22
Bosted: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg 445 » Tir 12 Mar 2019 09:39

:D
Jeg gjenget opp luftehullet hos meg til M6.
Tok en M6 bolt og boret et hull i og satte en spylervæskeslange i svanehalsfasong på toppen. Da er jeg sikret en lufting uten at den tetter seg eller at det kommer vann inn.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5724
Registrert: Lør 07 Jul 2007 13:15
Bosted: Oslo

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg Siffen » Lør 16 Mar 2019 00:40

Ja da er det tid for å starte med bakakselen. Det ser ut til at det er minst rust på reserveakselen som jeg fikk tak i tidligere. Den kjennes fin ut i henhold til lagre, men jeg bytter hjullager uansett. Differensialen ser veldig bra ut og denne gjør jeg ingenting med. Oljen ser gammel ut, men det er ingen spon i bunnen av klokken. Akslene kommer lett ut og ser helt fin ut.

Bilde

Bilde
Fin tannkontakt

Det er imidlertid en del rust rundt festene for bærearmene der det også er litt gravrust på ene siden, dette sliper jeg ned og sveiser i, ser ut til at det er 3-4 mm gods i røret slik at det er litt å gå på.

Bilde
Det ser ille ut, men er bare vel 1 mm dypt

Støttene for de store gummiforingene rundt akselen er helt gåen og må byttes.

Bilde

Det var relativt greit å lage nye halvmåner ved hjelp av litt vanlige ting som en har i garasjen.

Bilde
Bøye platen

Bilde
Enkel form til å banke ut kanten

Bilde

Bilde
Første kant hamret ut

Bilde

Bilde
Sprayet med sveisegrunning på baksiden

Bilde
Sveisegrunning på akselen

Bilde
Ferdig
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Siffen
 
Innlegg: 72
Registrert: Lør 04 Feb 2017 23:22
Bosted: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg Siffen » Søn 17 Mar 2019 13:01

Lørdag var det oppholdsvær mellom regnbygene igjen og jeg tok en runde med sandvasking. Dette er ikke noe en gjør en kort kveldstund, krever tilrigging med høyttrykkspyler, tildekking, verneutstyr, osv. Bakdelen med denne typen rengøring er at det kommer overflaterust ganske fort slik at det er lurt med hurtig tørking og spraye med WD-40 eller lignende. Jeg fikk vasket bærearmene, bremseskjoldene og tromlene. Tromlene rustet overraskende fort og mye etter spyling.

Bilde
Lørdagens vaskejobb

Det viste seg at det ene bremseskjoldet var helt ferdig, kan brukes til tesil.

Bilde

Jeg så det litt seint og brukte litt sand unødvendig på dette. Nå var det ikke den originale bakakselen jeg har satset på, men en ekstra som jeg har fått tak i, den originale ser enda mer rustet ut enn denne. Jeg tok allikevel av bremseskjoldene på denne for å se om jeg kunne være heldig.

Bilde

Jeg trengte ikke ha briller på engang for å se at det ene var helt ferdig, dette var heldigvis den siden som var bra på den andre. Venstre siden som jeg trengte var full i veiskitt og litt olje og det var ikke mulig å se tilstanden umiddelbart.

Bilde

Det viste seg at under driten var det ganske bra, ser nesten ut til at det hadde vært byttet en tid før den gikk i opplag tidlig på 1980 tallet eller før. Mulig at også blandingen av veistøv og olje var en grei rustbeskyttelse.

Bilde
Etter lett sandblåsing i kabinett

Slik at da har jeg to ganske gode bremseskjold (ett fra hver aksel), bra bærearmer (fra original bakaksel) og to bremsetromler (fra ekstra bakaksel) som ikke ser slitt ut i det hele tatt, har nok vært byttet på ett eller annet tidspunkt. På den originale akselen var ene trommelen ganske bra, mens den andre var vesentlig mer slitt.

Bilde
Stor forskjell på tromler, ca 2-3 mm (diameter) mer slitasje på den til høyre.

Tromlene på reserveakselen hadde vært demontert og stod bare løst innpå, mens på den originale stod de ordentlig fast. Jeg hadde lest tidligere på forumet der Reodor57 kommenterte at avtrekkeren fra Biltema skulle brukes på en spesiell måte, bare dra inntil senterskruen for hånd og deretter teite hjulmutrene :D. Jeg måtte selvfølgelig prøve den naturlige måten først med å sette den innpå, skru innpå hjulmuttrene og deretter dra til senterskruen på avdrageren, komplett umulig å få til uten å ødelegge verktøyet. Brukte deretter Reodor metoden og den slapp med en gang, fantastisk :D.

Bilde

I gamle dager var det en 3-armet avdrager med senterskrue som var laget for å bruke hammer, mulig det hadde løsnet lettere med denne metoden da også. De store mutrene på akslene satt så godt at jeg fikk de ikke løs med vanlig verktøy, løsningen var å bruke en stor hammer/slegge som mothold og slå med hammer på motsatt 6-kant, da løsnet de lett.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Siffen
 
Innlegg: 72
Registrert: Lør 04 Feb 2017 23:22
Bosted: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg Siffen » Lør 30 Mar 2019 00:10

Det skjer ikke så mye i garasjen om dagen, er ute og sager ved og inne og pusser opp. Men jeg har fått malt alle delene for bakakselen.

Bilde

Montering av delene tar jeg senere..
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Siffen
 
Innlegg: 72
Registrert: Lør 04 Feb 2017 23:22
Bosted: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg Reodor57 » Man 15 Apr 2019 13:47

Har helt oversett forskjellen på tromlene dine. De er originalt 228mm i innvendig diameter. De kan maks være 230mm før de ansees som utslitt. I manualene står det faktisk at en skal skifte slitte tromler og ikke at en kan dreie de opp. Men da har du den infoen.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2755
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg Siffen » Man 15 Apr 2019 22:42

Reodor57 skrev: De er originalt 228mm i innvendig diameter. De kan maks være 230mm før de ansees som utslitt. I manualene står det faktisk at en skal skifte slitte tromler og ikke at en kan dreie de opp.


Ja da må jeg ta nøyaktig mål av alle tromlene, er det samme diameter framme og bak? Jeg har egentlig dobbelt sett både framme og bak så jeg håper iallefall fire er innenfor :)
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Siffen
 
Innlegg: 72
Registrert: Lør 04 Feb 2017 23:22
Bosted: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg Reodor57 » Man 15 Apr 2019 22:48

Samme diameter foran og bak ja. På mine nye tromler står det stemplet max 230mm men på de gamle står det ikke noe.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2755
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

ForrigeNeste

Gå til Medlemmenes egne prosjekter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron