Restaurering av PV 544 1959

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg Torbo2 » Søn 10 Feb 2019 23:17

Dette lover! Herlig når det blir gjort skikkelig! :D
Torbo2
 
Innlegg: 4620
Registrert: Lør 18 Des 2010 21:02
Bosted: Sandvika

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg Reodor57 » Man 11 Feb 2019 13:28

Hvordan overlevde dysa i vaskeren? Kjøpte en tilsvarende forsats til min høytrykkspyler, men etter en sekk med kvartssand fra Biltema var dysa utslitt. Jeg har vel rundt 150 bars trykk på min. Men, resultatet ble bra i likhet med ditt.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2821
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg Siffen » Tor 14 Feb 2019 00:32

Jeg ser at dysa er noe slitt etter ca 60 kg sand, men ikke verre enn at den holder en stund ennå. Skal høre med Kärcher hva det koster med reservedyse.

Ellers er panseret slipt ned, det er litt rust i bakre hjørner, men ikke værre enn at det enkelt lar seg reparere.

Bilde
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Siffen
 
Innlegg: 78
Registrert: Lør 04 Feb 2017 23:22
Bosted: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg Siffen » Søn 17 Feb 2019 00:26

Da ble det litt utearbeid i finværet (dvs at det ikke regner). I dag var det frontstykket som fikk en omgang med sandvaskeren fra Kärcher. Denne fungerer ganske bra, men det går jo mye sand. Valgte derfor å la noe av lakken være igen siden jeg allikevel må slipe etterpå.

Bilde

Det var bare overflaterust og noen bulker nederst slik at jobben på denne blir ikke så komplisert. Sliper med grovrengjøre fra Biltema på vinkelsliperen på de store flatene, men den blir litt fort oppbrukt. Er det noen som vet om et bedre alternativ?

Bilde

Fronten var forbausende bra og her blr det Owatrolblanding på baksiden og 2K på utsiden.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Siffen
 
Innlegg: 78
Registrert: Lør 04 Feb 2017 23:22
Bosted: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg Reodor57 » Søn 17 Feb 2019 00:55

Grovrenghlringsskiver må kjøpes på f.eks Wurth for å holde. Ellers har jeg god erfaring mes stålbørste på vinkelsliperen. Gjerne en kantbørste og ikke en kopp. Lakk og dritt forsvinner som dugg for solen selv med lett berøring av arbeidsstykket. Gjelder å ikke varme stålet.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2821
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg Torbo2 » Søn 17 Feb 2019 11:21

Grovrengjører fra Biltema, med stor diameter, og som passer til drill er en god løsning.
Må brukes godt fordelt over platen, da det blir varmgang under, og lakken under panser f.eks. kan koke.
Fikk dette anbefalt av en faglærer på Rud videregående skole.
De holder lengre, men man må regne med noen skiver på et større prosjekt.
Torbo2
 
Innlegg: 4620
Registrert: Lør 18 Des 2010 21:02
Bosted: Sandvika

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg G.Larson » Søn 17 Feb 2019 12:05

Siffen skrev:Rundt lås og håndtak er det en liten forhøyning som selvfølgelig var trykket inn og denne var litt vanskelig å se hvordan den egentlig har vært. Har to andre luker, men de har samme skade.
Er det noen som har et bilde av hvordan dette området ser ut?


Kan disse bildene brukes? Riktig nok fra en 444.


Bilde

Bilde
Ståle B.
Brukerens avatar
G.Larson
 
Innlegg: 414
Registrert: Man 28 Sep 2015 19:38
Bosted: Aure-Nordmøre

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg Siffen » Søn 17 Feb 2019 16:36

G.Larson skrev:Kan disse bildene brukes? Riktig nok fra en 444.


Ja, jeg vil tro at det er det samme. Det ser ut til at forhøyningen med låsen går ned til null ved håndtaket, stemmer det?
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Siffen
 
Innlegg: 78
Registrert: Lør 04 Feb 2017 23:22
Bosted: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg G.Larson » Søn 17 Feb 2019 17:04

Siffen skrev: stemmer det?

Ja, det stemmer ganske bra. Kan se om jeg får til noen bedre bilder i morgen.
Ståle B.
Brukerens avatar
G.Larson
 
Innlegg: 414
Registrert: Man 28 Sep 2015 19:38
Bosted: Aure-Nordmøre

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg Siffen » Søn 17 Feb 2019 17:48

Reodor57 skrev:Grovrenghlringsskiver må kjøpes på f.eks Wurth for å holde.


Har sjekket hos Würth, men de er jo veldig dyre på det meste. Ser at Lakkspesialisten har slike fra 3M, skulle tro at de var bra og bare litt dyrere enn Biltema.

Torbo2 skrev:Grovrengjører fra Biltema, med stor diameter, og som passer til drill er en god løsning.


Er dette den med diameter 200 mm og hva bruker du som holder for denne?
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Siffen
 
Innlegg: 78
Registrert: Lør 04 Feb 2017 23:22
Bosted: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg Torbo2 » Tor 21 Feb 2019 19:16

Biltema har hldere også.
Torbo2
 
Innlegg: 4620
Registrert: Lør 18 Des 2010 21:02
Bosted: Sandvika

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg Siffen » Søn 24 Feb 2019 22:42

Har utført noen tester med forskjellige underlag før 2K grunning. Jeg ser at det som teller er grunnarbeidet og tørketid. Har testet grunningen både med og uten tynner, regner med at det er mest aggresivt med tynner. Det som overasket meg er at Owatrol/Benga fint tåler 2K grunning etter å ha tørket i ca. 10 dager i 10 grader C. Ingen antydning til koking og vedheften er super, slipper ikke underlaget verken grunningen eller Bengalakken.

Bilde
2K grunning rett på Bengalakk

Har også testet med Brunox og 2K grunning. Her har jeg testet både med og uten sliping (120 korning) av Brunox etter 10 dagers tørketid. 2 K grunningen ser ut til å sitte like godt i begge tilfeller. Litt rart egentlig siden Brunox-en er blank i overflaten. Det som antagelig ofte er problemet er for kort tørketid i forhold til temperatur.

Bilde
2K på Brunox, slipt med 120 korning, 30% tynner til høyre

Grunnen til at jeg sjekker dette litt grundig er at noen steder blir det en overgang mellom område som allerede er malt med Bengalakk og der det skal lakkes med autolakk, f.eks mellom gulv og kanal under bilen. Men konklusjonen er allikevel at utvendig på karosseriet er det blankt stål som gjelder før sparkel, 2K grunning og lakk.

Ellers er det nesten vår i Bergen slik at dagslyset blir nyttet til litt hagearbeid :D
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Siffen
 
Innlegg: 78
Registrert: Lør 04 Feb 2017 23:22
Bosted: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg Siffen » Tir 26 Feb 2019 00:37

Da var det en ny milepel idag, fikk sprøytet dørene med 2K grunning.

Bilde

Har ikke perfekte forhold for sprøyting ennå, men har etterhvert tenkt å lage "lakkboks" av plastfolie.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Siffen
 
Innlegg: 78
Registrert: Lør 04 Feb 2017 23:22
Bosted: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg Reodor57 » Tir 26 Feb 2019 00:43

Får du til avtrekk nede og tilluft nede svimer du ikke av heller. Husk at en må ha noe tungt i bunnen når du henger opp folien så den ikke trekker inn i "boksen".
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også en 1962 Favoritt med B20 :-)
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2821
Registrert: Tor 05 Okt 2006 12:50
Bosted: Haslum

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg Siffen » Lør 02 Mar 2019 23:43

Reodor57 skrev:Får du til avtrekk nede og tilluft nede svimer du ikke av heller. Husk at en må ha noe tungt i bunnen når du henger opp folien så den ikke trekker inn i "boksen".

Mulig jeg lager noen rammer av lekter til "lakkboksen" slik at det blir litt stabilt, men tenker å vente med det til jeg er klar for sprøyting av lakk.

Har grunnet bagasjeromslokket og fronten..
Bilde

Litt flere forstillingsdeler er malt.
Bilde
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Siffen
 
Innlegg: 78
Registrert: Lør 04 Feb 2017 23:22
Bosted: Bergen

ForrigeNeste

Gå til Medlemmenes egne prosjekter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest