Restaurering av PV 544 1959

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg Siffen » Lør 01 Des 2018 21:30

Det viser seg at det er punktsveis på mine dører også og det ser ut til å være originalt. Det er et par punkt på sidene og i hjørnene.

Bilde

Måtte finne fram igjen bunnen som var kappet vekk og der viser det tydelig at det er noen punkter.

Bilde

Tror jeg allikevel vil vurdere om jeg skal bruke karosserikitt i falsen istedenfor punktsveis..
Volvo PV 1959, B16A, Ch. Nr. 234527
Siffen
 
Innlegg: 29
Registrert: Lør 04 Feb 2017 22:22
Bosted: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg Torbo2 » Man 03 Des 2018 15:47

Du mener vel karosserilim? Kitt har jo liten styrke...
Torbo2
 
Innlegg: 4572
Registrert: Lør 18 Des 2010 20:02
Bosted: Sandvika

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg Siffen » Man 03 Des 2018 16:44

Ja lim er vel riktig benevnelse. Er det noen som har erfaring med egnet produkt? Jeg bruker Hagmans karosserikitt i skjøter og denslags og denne limer også veldig godt, men (overflate) tørker altfor fort. Her trenger jeg noe som herder lit seint, iallefall noen timer før det skjer noe særlig.
Volvo PV 1959, B16A, Ch. Nr. 234527
Siffen
 
Innlegg: 29
Registrert: Lør 04 Feb 2017 22:22
Bosted: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg Torbo2 » Søn 09 Des 2018 21:13

Siffen skrev:Ja lim er vel riktig benevnelse. Er det noen som har erfaring med egnet produkt? Jeg bruker Hagmans karosserikitt i skjøter og denslags og denne limer også veldig godt, men (overflate) tørker altfor fort. Her trenger jeg noe som herder lit seint, iallefall noen timer før det skjer noe særlig.


Høres ut som det kan fungere til begge deler?
Men karosserilim kan jo erstatte sveising på falsede deler. Litt usikker på om Hagmans er sterk nok?
Det fins spesielt karosserilim, men det er så lenge siden jeg har brukt det så jeg husker ikke navnet på det?
Kjøpte via Hellanor sin kjede.
Har også brukt Biltemas karrosserikitt, og det ble ikke så hardt når det tørket. Men usikkerheten hos biltema er at de bytter underleverandører på diverse, så hva som er bra akkurat i dag vet jeg ikke...?
Torbo2
 
Innlegg: 4572
Registrert: Lør 18 Des 2010 20:02
Bosted: Sandvika

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg Siffen » Man 10 Des 2018 00:08

Har prøvd limstyrken til Hagmans karosserikitt og den er ikke veldig sterk, sitter godt på skjøter og lignende, men slipper når platene presses fra hverandre. Har sett litt på forskjellige 2K karosserilimer også, men ser at dette er beregnet for plater der limen skal være en del av styrken. Her skal den bare holde platen i stilling slik at døren blir stiv, falsen holder platen på plass. Jeg har også prøvd Biltema sin karosserikitt, men herder veldig seint og er ikke særlig sterk. Biltema har imidlertid en som heter BT Multibond og den herder ok og blir ganske sterk, slik at den er et godt alternativ. Nå har jeg imidlertid laget en prøve som er omtrent slik dørplaten er festet og brukt Tec7 til å lime med. Dette kan se ut til å være en god løsning. Har også gjort noen tester med å klemme falsen istedenfor å hamre den mot et mothold. Ved bruk av lim/fugemasse kan det se ut til at dette gir best resultat.

Bilde

Ser at det noen ganger kan være lurt å ta en liten timeout slik at en slipper å gjøre ting om igjen eller får dårlige løsninger i forhold til korrosjon o.l. Da vil en også i tillegg kunne få gode råd i forumet :D .
Volvo PV 1959, B16A, Ch. Nr. 234527
Siffen
 
Innlegg: 29
Registrert: Lør 04 Feb 2017 22:22
Bosted: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg Reodor57 » Tir 11 Des 2018 10:35

Er litt skeptisk til slike produkter. Er det en snev av eddik i de, så ruster metall. Har holdt meg til Epoxyprodukter da de er 100% tette også over tid. Reservehjulsbrønnen på min Duett måtte byttes, men å punkte på ny var ikke helt enkelt da brønnen jeg hadde fått tak i var galvanisert. Stålet i gulvet var tildels helt og fint, og en punktsveising med galv stål kan fort brenne igjennom. Valget falt da på Epoksy, supersterk
Art.nr. 36-2421 fra Biltema. Denne har pastakonsistens og lang brukstid. Reservehjulsbrønnen ble da bare jekket oppunder bilen til limet herdet. Det er nå snart 5 år siden, og har etter hva jeg har sett er det ikke tegn til sprekker som antyder at ting er i ferd med å løsne. Her er det da limt galvanisert plate mot bart avfettet stål.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2644
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg Siffen » Tir 11 Des 2018 16:44

Ja, en skal jo lytte til erfarne bilfolk og snu i tide. Jeg ser absolutt problemstillingen med korrosjon og tar meg en liten tur på Biltema. Ser at denne epoxyen (36-2421) har lang åpen tid og har antagelig de egenskapene jeg trenger. Resultatet kommer vi tilbake til etterhvert :D
Volvo PV 1959, B16A, Ch. Nr. 234527
Siffen
 
Innlegg: 29
Registrert: Lør 04 Feb 2017 22:22
Bosted: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg Siffen » Tor 13 Des 2018 23:09

Ja, da var ene døren ferdig sveist. Limte dørplaten rundt kanten med epoxy supersterk fra Biltema. Denne var grei å jobbe med og ble som det står på boksen, supersterk.

Bilde

Festet "spantet" inni døren før dørplaten ble tilpasset slik at kurven i døren ble riktig. Etter første gangs prøvemontering av platen så jeg at den ikke fulgte vertikal kurven på døren, hadde bare kurve i horisontalplanet og var helt plan andre veien. Løsninger var å legge platen mellom to planker og presse forsiktig slik at den fikk litt dobbelkrumming.

Bilde

Festet platen utenpå den eksisterende med clecos og skar i kanten med 1 mm kutteskive på luftkutteren.

Bilde

Etter tilpasningen ble epoxyen blandet og lagt i falsen på platen, denne hadde jeg klemt/hamret over en 2 mm plate slik at det skulle være plass til limen. Jeg bruker intergrips i slike skjøter slik at avstanden blir riktig og platene ligger innbyrdes plant. Når platen var på plass og døren lå fint i falsen gav jeg den noen punkt i skjøten slik at den ikke skulle sige. Klemte deretter falsen litt hele veien med en sveisetang med påsveiste plater, men ikke mer enn at det fortsatt var litt klaring til limen. Døren ble så låst i døråpningen slik at den ikke skulle bli vinsk og fikk deretter tørke over natten.

Bilde

Så var det sveising etter etter god beskrivelse på forumet med punkter først og deretter korte sveiser med påfølgende kjøling og hamring. Resultatet ble da ganske bra og da er det bare plass til litt tinn for å fylle ugjevnhetene. Det blir nok litt finsparkel også tilslutt, men det blir ikke i denne omgang.

Bilde

Det blir ikke tinning før etter helgen så døren har fått litt midlertidig grunning slik at det ikke korroderer i sveisen.
Volvo PV 1959, B16A, Ch. Nr. 234527
Siffen
 
Innlegg: 29
Registrert: Lør 04 Feb 2017 22:22
Bosted: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg Reodor57 » Tor 13 Des 2018 23:31

Bedre presisjon enn ny bil. Dette blir supert!
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2644
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg 445 » Fre 14 Des 2018 08:05

Det er så gøy å lese slike fine beskrivelser. Dette blir skikkelig bra!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5641
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg Torbo2 » Fre 14 Des 2018 14:11

Meget bra! Ser ut som du unngikk bulker og store spenninger i plata.
Fint å se at det går framover!
Imponerende!
Torbo2
 
Innlegg: 4572
Registrert: Lør 18 Des 2010 20:02
Bosted: Sandvika

Forrige

Gå til Medlemmenes egne prosjekter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester