445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Innlegg 445 » Tor 29 Nov 2018 06:55

Jeg kjørte tidligere med doble SU, men plukket de av for 2 sesonger siden da chocken på den ene hadde en tendens til å sette seg fast. I sommer to jeg med SU-ene til hytta og satte meg ute i sola og plukket dem i biter, byttet pakninger og satte dem sammen igjen.
IMG_8575.JPG


IMG_8585.JPG


IMG_8587.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5641
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Innlegg Torbo2 » Tor 29 Nov 2018 11:04

Går den bra nå, uten lekkasjer osv...?
Torbo2
 
Innlegg: 4572
Registrert: Lør 18 Des 2010 20:02
Bosted: Sandvika

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Innlegg Reodor57 » Tor 29 Nov 2018 11:26

Har gjort det samme selv for et par år siden, men erfaringen er at de svetter litt uansett. SU selger imidlertid et sett med nye dyser og pakninger som de kaller "superdry" eller noe i den retningen. Har forsøkt meg på bare å bytte til pakningssettet for "superdry", for å bli kvitt lekkasjen, men da ble den treg i chokefunksjonen. De nye dysene er dreid på en annen måte, så her vil alt bli byttet når våren kommer. H4 forgasserne er av erfaring langt mer kilne på at alt er riktig enn HS6 som brukes på B18. På mine var det litt forskjellig fjærspenning på den store innvendig fjæra i klokka som gjorde at bilen ikke gikk 100%. Alt annet var byttet til nytt og stemplene falt like fort tilbake. Måtte frem med gramvekten for å finne fjærmotstanden. (Fjærene var like lange men hadde 10% forskjellig fjærspenning når de ble trykket sammen til ca 70mm).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2644
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Innlegg 445 » Tor 29 Nov 2018 11:37

Torbo2 skrev:Går den bra nå, uten lekkasjer osv...?


Ja, jeg synes den går bra nå.
Den lekker ikke, men fra bakre flottørkammer fordamper det en del bensin grunnet varmen fra manifolden.
Jeg skal bytte til en litt kvassere kam i løpet av vinteren. Tror den vil passe enda bedre til doble SU.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5641
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Innlegg 445 » Tor 29 Nov 2018 11:38

Reodor57 skrev:Har gjort det samme selv for et par år siden, men erfaringen er at de svetter litt uansett. SU selger imidlertid et sett med nye dyser og pakninger som de kaller "superdry" eller noe i den retningen. Har forsøkt meg på bare å bytte til pakningssettet for "superdry", for å bli kvitt lekkasjen, men da ble den treg i chokefunksjonen.


Det var akkurat det jeg også gjorde. Byttet til vanlige pakninger nå, og synes det fungerer bra.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5641
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Innlegg 445 » Lør 01 Des 2018 07:39

Vinterens liste over prosjekter begynner å ta form. Jeg tenker å bytte kamaksel på egen motor. Har også notert diverse andre småjobber på Duetten.
I tillegg blir det bygging av en B18 sammen med Torbo2 for et klubbmedlem. Når jeg først er i farta, så kan det tenkes at det blir en ekstra B18 med det samme. Har tatt hjem 3 motorer fra lageret. 2 av dem var bra objekter, mens den siste var dårligere enn forventet.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5641
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Innlegg 445 » Tor 06 Des 2018 20:23

Her er bilder av 2 av motorene på vei hjemover.

IMG_9155.JPG


IMG_9185.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5641
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Innlegg Reodor57 » Tor 06 Des 2018 20:25

Skal drives med knott eller? Eller det er gjordt et vedtak om at de skal fikses opp he-he
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2644
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Innlegg 445 » Tor 06 Des 2018 20:42

Reodor57 skrev:Skal drives med knott eller?

I disse miljøtider er knott ganske «hot».
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5641
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Innlegg 445 » Tor 06 Des 2018 21:02

En liten avsporing:
Fant en Duett som gikk som firmabil i sommer.
Kontaktet eieren og fikk beskjed om at bilen er til salgs, så da vet dere det!

IMG_8852.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5641
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Innlegg 445 » Lør 08 Des 2018 12:36

To av motorene var som sagt veldig fine objekter.
Tok begge motorene med på jobben og fikk vasket dem grundig.
Grovhoningen ble gjort i løpet av et par ettermiddager.
Deretter sa værmeldingen at det skulle bli kaldere. Gjorde derfor det litt uvanlige (for meg) og malte motorene før honingen var helt ferdig. Bruker Svenske Volvo PV-klubbs motormaling som inneholder Xylen løsemiddel. Står man inne og maler så husker man ikke lenger hvem den personen som kikker tilbake fra speilet er. En effektiv rens av hjerneceller.

Bilder fra malingsarbeidet:

IMG_9246.JPG


IMG_9247.JPG


IMG_9248.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5641
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Innlegg 445 » Fre 14 Des 2018 10:05

Åpnet den siste motoren for å sjekke hvorfor den satt fast.
Det var ikke så vanskelig å finne forklaringen.....

IMG_9202.JPG


To av sylinderne var helt fine, mens de to andre hadde interessant innhold,

IMG_9207.JPG


IMG_9208.JPG


Spadde ut "gørra" og gjorde rent så godt som mulig. Deretter på med varme for å hjelpe stemplene litt på glid.

IMG_9210.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5641
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Forrige

Gå til Medlemmenes egne prosjekter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron