Restaurering av PV 544 1959

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg Siffen » Lør 03 Nov 2018 09:11

Da lar jeg brønnen være som den er i første omgang, den har tre lag med Arcanol og to med Bengalakk slik at det bør holde en stund.

Jeg har bygget om bakre feste for karosserisnurren for å få bedre plass under til monteringsarbeidet.

Bilde

Snurrepunktet er flyttet litt bak slik at bagasjeromsluken kan åpnes og lukkes uten å ta borti, måtte også vinkle den ned noe på venstre side slik at skjermen kan tilpasses mens den står i snurren.

Bilde

Jeg bommet litt her først slik at jeg måtte omarbeide litt slik at det var plass til skjermen.

Bilde

Har ryddet litt i garasjen etter karosseri arbeidet, det er kjekkere å jobbe da. Den lille benkboremaskinen fra Bosch er en fantastisk sak, trinnløs med to gir, kraftig motor med tilnærmet konstant moment på alle turtall. Har brukt stor hullsag i karosseriplate og det greier den tilsynelatende uten anstrengelser, anbefales. Den lille benkesliperen fra Biltema er imidlertid ikke noe tess, veldig svak.

Da blir det litt indretjeneste før en ny økt i garasjen
Volvo PV 1959, B16A, Ch. Nr. 234527
Siffen
 
Innlegg: 15
Registrert: Lør 04 Feb 2017 22:22
Bosted: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg Siffen » Lør 03 Nov 2018 20:38

Da har jeg hatt litt kvalitetstid i garasjen og har fått smurt et strøk med Bengalakk under bilen. Torpedoveggen er også igjen, den får jeg ta en annen dag.

Bilde

På torpedoveggenstår det et nummer (tre siste tall i Ch. nr), pleier dere ta vare på dette eller blir det vanligvis lakket over?

Bilde
Volvo PV 1959, B16A, Ch. Nr. 234527
Siffen
 
Innlegg: 15
Registrert: Lør 04 Feb 2017 22:22
Bosted: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg Reodor57 » Lør 03 Nov 2018 20:56

På duetten min står hele nummeret. De likte å se det på biltilsynet når jeg viste den. Synes det er litt sjarmerende jeg da. Er noe av historien liksom.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2630
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg Siffen » Lør 03 Nov 2018 21:54

Ja det er jo en del av historien, ser det litt for meg når de skriver det på etter lakkering. Jeg har vasket det reint og gitt det et strøk med klarlakk i første omgang.
Volvo PV 1959, B16A, Ch. Nr. 234527
Siffen
 
Innlegg: 15
Registrert: Lør 04 Feb 2017 22:22
Bosted: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg Siffen » Tir 06 Nov 2018 22:09

Da har jeg lakkert et strøk til med Bengalakk under bilen. Fikk en fargekode hos Reodor57 som var så nærme originalt som det lar seg gjøre, den jeg hadde på første strøket var litt mørk.

Bilde
Volvo PV 1959, B16A, Ch. Nr. 234527
Siffen
 
Innlegg: 15
Registrert: Lør 04 Feb 2017 22:22
Bosted: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg Reodor57 » Tir 06 Nov 2018 22:48

Blir helt suverent det der!. Bra koden funka :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 mod. type. Produsert i oktober 1958 for eksport)("Gråbein") og 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D
Brukerens avatar
Reodor57
Webmaster
 
Innlegg: 2630
Registrert: Tor 05 Okt 2006 11:50
Bosted: Haslum

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg 445 » Ons 07 Nov 2018 07:05

Siffen skrev:Har ryddet litt i garasjen etter karosseri arbeidet, det er kjekkere å jobbe da. Den lille benkboremaskinen fra Bosch er en fantastisk sak, trinnløs med to gir, kraftig motor med tilnærmet konstant moment på alle turtall. Har brukt stor hullsag i karosseriplate og det greier den tilsynelatende uten anstrengelser, anbefales.


Liker også å ha det ryddig, når det er mulig :-)
Har sett på den benkebormaskinen tidligere, og synes den så fin ut. Med disse god-ordene fra deg så blir det nok en slik når jeg skal bytte ut billig-maskinen jeg har i dag.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5618
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg 445 » Ons 07 Nov 2018 07:13

Siffen skrev:Min far har dreiebenk stående slik at jeg spente toppen opp på planskive og dreiet av ca 0,5 mm,

Bilde



Det må være et "beist" av en dreiebenk som kan ta topplokk!
Har du noen flere bilder av topplokk-dreiingen?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Brukerens avatar
445
 
Innlegg: 5618
Registrert: Lør 07 Jul 2007 12:15
Bosted: Oslo

Re: Restaurering av PV 544 1959

Innlegg Siffen » Ons 07 Nov 2018 23:36

Dreiebenken er ikke så veldig stor, men har et søkk ned framfor spindelen slik at det er plass til korte emner med stor diameter. Ene delen av vangen slutter ett stykke før de andre, viser på bildet under.

Bilde

Prøver med en liten filmsnutt fra dreiingen.

View My Video

Måtte kjøre med ganske liten omdreining og fint kutt med lav mating. Måtte ta to kutt for at det skulle bli bra. Tok en liten time på hvert kutt.
Volvo PV 1959, B16A, Ch. Nr. 234527
Siffen
 
Innlegg: 15
Registrert: Lør 04 Feb 2017 22:22
Bosted: Bergen

Forrige

Gå til Medlemmenes egne prosjekter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron